Kolesterolilääkitys
Kannattaako aloittaa? Arvot lievästi koholla. Määrättiin lääkettä. Sivuvaikutuksia, diabetesriski ja muita.
Kommentit (13)
Mulla on lääkitys, enkä ole huomannut mitään sivuvaikutuksia. Arvot tippui lääkkeellä nopeasti, voin suositella.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lääkitys, enkä ole huomannut mitään sivuvaikutuksia. Arvot tippui lääkkeellä nopeasti, voin suositella.
Ja vaikka yhdestä tulisi sivuoireet, toisesta statiinista ei välttämättä tule mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka yhdestä tulisi sivuoireet, toisesta statiinista ei välttämättä tule mitään.
Joo. Mulle määrättiin atorvastatin ja se osui heti kohdilleen, mutta onhan niitä muitakin joita olisi voinut kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joo, mulla ei eka toiminut, mutta seuraava auttoi
mutta, sun pitää tehä itekki jotain asian eteen!
Ei liikaa sokeristuvia, ei liikaa juustoa, juuston rasva iskee heti kolesteroliin, ei liikaa pun lihaa jne
Ei kannata aloittaa lääkitystä lievästi koholla oleviin arvoihin. Suomessa on viitearvot aivan liian matalalla, jos vertaa mm. muihin pohjoismaihin.
Mikä on lievästi koholla, ap? Mulla on LDL 3.2 (saisi olla alle 3) mutta en ole ollut lääkäriin siitä yhteydessä. Elintapamuutoksia tein kauan sitten, sitä ennen oli korkeampi, joten omin keinoin ei oikein tästä laske.Söisin kyllä, jos määrättäisiin lääke.
Ei sillä kolesterolilla ole enää vanhemmiten niin väliä.
"LDL-kolesteroli ei ennusta kuolemanriskiä yhtä hyvin kuin hyvien ja huonojen keramidien suhde, jos tutkittava on varttunut. Lähes kaikilla kertyy joka tapauksessa kolesterolia vuosien aikana valtimoihin. Sepelvaltimotautipotilailla LDL-kolesterolin mittaus ei ennusta lainkaan vakavia sydäntapahtumia, Laaksonen sanoo.
Sydänkohtauksista jopa puolet on ihmisillä, joilla ei ole havaittu valtimotaudin riskiä.
Kolesterolin pitoisuus veressä on toki yhä tärkeä tieto, jos se mitataan nuorena, koska se voi ennustaa ennenaikaisesti kehittyvän valtimotaudin riskiä. Yli 50-vuotiailla se kuitenkin menettää merkitystään.
Itse aloitin lääkityksen koska oli niin rajusti koholla ja mulla on diabetes. Arvot normalisoituivat nopeasti ja lääkkeestä ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia.
Jos ihan lievästi koholla, etkä kuulu riskiryhmään jolle kolesteroli on erityisen haitallista, voihan sitä kokeilla saada alas elintavoilla ja lääkitys sitten jos ei onnistu.
Ensimmäinen määräys on niitä paskim.pia statiineja joista tulee pahimmat sivuoireet. ei kannata syödä.
Perehdy kokemuksiin ja lue sivuoirelista paketista.
Mieti sen jälkeen kannattaako aloittaa jos on vain lievästi koholla. mm. Lähimuisti ei palaa ihan heti lopetuksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen määräys on niitä paskim.pia statiineja joista tulee pahimmat sivuoireet. ei kannata syödä.
Perehdy kokemuksiin ja lue sivuoirelista paketista.
Mieti sen jälkeen kannattaako aloittaa jos on vain lievästi koholla. mm. Lähimuisti ei palaa ihan heti lopetuksen jälkeen.
Osalla siis tulee sivuoireita muttei kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä kolesterolilla ole enää vanhemmiten niin väliä.
"LDL-kolesteroli ei ennusta kuolemanriskiä yhtä hyvin kuin hyvien ja huonojen keramidien suhde, jos tutkittava on varttunut. Lähes kaikilla kertyy joka tapauksessa kolesterolia vuosien aikana valtimoihin. Sepelvaltimotautipotilailla LDL-kolesterolin mittaus ei ennusta lainkaan vakavia sydäntapahtumia, Laaksonen sanoo.
Sydänkohtauksista jopa puolet on ihmisillä, joilla ei ole havaittu valtimotaudin riskiä.
Kolesterolin pitoisuus veressä on toki yhä tärkeä tieto, jos se mitataan nuorena, koska se voi ennustaa ennenaikaisesti kehittyvän valtimotaudin riskiä. Yli 50-vuotiailla se kuitenkin menettää merkitystään.
Eikö tuo juttu ollut lähinnä siitä, että kannattaisi mitata keramideja, mutta niitä ei juuri missään tavis kuitenkaan saa mitatuksi. Kolesteroli voi vaikuttaa muutenkin kuin sydänkuolemiin, esim. mahdollisesti muistisairauksiin.
https://www.kaypahoito.fi/nak07381
Aloita, jos et saa laihduttamalla ja ruokavalion muutoksella kuriin.