Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yötyötä tekevät kertokaa vinkkinne

Vierailija
29.06.2025 |

Aloitan työt leipomossa. Työ on yöpainotteista enkä ole ikinä tehnyt yötöitä. Miten jaksotatte unen ja arjen järkevästi? 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanutkaan mitenkään, elimistöni ei sopeutunut.

En oppinut nukkumaan päiväunia.  Herään aina aamuisin viimeistää seitsemältä. Aamuyön työtunteina alkaa tykyttää, oksettaa ja rintaa puristaa. Unta riittää työvuoron jälkeen korkeintaan kahdeksi ja puoleksi tunniksi ja olo on seuraavan päivä kuin olisi vuosisadan krapulassa.

Osalle yötyö sopii tosi hyvin, heillä varmasti sisäinen kello myöhäisempi ja ovat ns. illanvirkkuja. Ehkä sinäkin luontaisesti olet sellainen?

Googlella löytyy kyllä erinomaisia vinkkejä vuorotyöhön.

Vierailija
2/11 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuin 7-15 ja tykkäsin yövuoroista. Klo 6 alkavat aamuvuorot taas oli myrkkyä mun keholle, niihin en tottunut koskaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein joskus muutamia yövuoroja, ei sopinut minulle. Energiajuoman voimallahan sitä väkisin jaksoi, mutta ei tehnyt hyvää pidemmän päälle.

Vierailija
4/11 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun aamulla 4-5 tuntia.  Ruuan jälkeen klo 16 jälkeen nukun 2-3 tuntia, hyvin olen pärjännyt. Ikää +50v

Vierailija
5/11 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena ei ollut mikään ongelma valvoa, koska saattoi nukkua toisesta päästä ja ruokarytmi sen mukaan. Keski-iässä tilanne on pahempi, kun keho ei tykkää oikein muutoksista ja pitää tehdä valintoja.

Vierailija
6/11 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanutkaan mitenkään, elimistöni ei sopeutunut.

En oppinut nukkumaan päiväunia.  Herään aina aamuisin viimeistää seitsemältä. Aamuyön työtunteina alkaa tykyttää, oksettaa ja rintaa puristaa. Unta riittää työvuoron jälkeen korkeintaan kahdeksi ja puoleksi tunniksi ja olo on seuraavan päivä kuin olisi vuosisadan krapulassa.

Osalle yötyö sopii tosi hyvin, heillä varmasti sisäinen kello myöhäisempi ja ovat ns. illanvirkkuja. Ehkä sinäkin luontaisesti olet sellainen?

Googlella löytyy kyllä erinomaisia vinkkejä vuorotyöhön.

Mulla on aika luonnollinen rytmi olla illalla myöhään hereillä. Nyt kun olen ollut työttömänä on sisäinen kello nukkumaan 2-3 aikaan ja heräilen joskus 10-11. Tätä pelkään etten pysty päivällä kuitenkaan nukkumaan ja harvoin jos otan päikkärit on olo aika sekava sen jälkeen 

Ap

Vierailija
7/11 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukuin 7-15 ja tykkäsin yövuoroista. Klo 6 alkavat aamuvuorot taas oli myrkkyä mun keholle, niihin en tottunut koskaan. 

Aikaisemmassa työssäni aamuvuoro on heräsin 4.45 ja lähdin 5 maissa ajelemaan töihin. Töiden jälkeen oli sitten kyllä vaikeuksia jaksaa käydä salilla tai lenkillä tai harrastaa yhtään mitään

Ap

Vierailija
8/11 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein jonkin aikaa 4+3+4+1 kiertoa eli 4 yötä 3 vapaata, 4 aamua 1 vapaa. Itse tykkäsin. Yöt menivät hyvin, koska viimeisen aamuvuoron jälkeen valvoin johonkin 1-2 välille yöllä ja vapaapäivänä heräsin 8 aikoihin eli nukuin lyhyen yön. Vapaapäivän jälkeen menin taas 2-3 välillä nukkumaan ja nukuin 13 asti. Sitten aamiainen ja töihin. Yövuorojen jälkeen pääsi nukkumaan n. 7.30, nukuin 15.30 asti ja siitä sitten aamupala ja töihin. Viimeisen yövuoron jälkeen en mennyt nukkumaan pitkäksi aikaa, otin vain parin tunnin torkut ja sitten illalla 22-23 välillä nukkumaan.  Sai nopeasti rytmin käännettyä. 

Vierailija
9/11 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon omasta bio-rytmistä ja iästäkin. Itse olen aina ollut yökukkuja mutta yövuoroon musta ei ole. Voin valvoa yön mutta en saa päiväsaikaan nukuttua. jatkuva univaje on todella pahasta, aiheuttaa kaikenlaista välitöntä ja pitemmän ajan päästä näkyvää haittaa. Nykyään teen aamua (klo 06 - 14) ja iltaa (14 - 22). Aamut on aina olleet myrkkyä mun sisäiselle rytmille. Teen mitä vaan en saa unirytmiä kohdilleen eli mulla on jatkuva univaje. Iltavuoro on aina sopinut mulle parhaiten. Tosin näin keski-iässä, lähempänä 60v ikää, en oikein jaksaisi enää iltaakaan. Alkaa nukuttaa yhdeksän aikaan ja tekisi mieli lähteä kotiin. Toisaalta tähän vaikuttanee sekin että työ on fyysisesti raskasta tehdastyötä mikä sopii muutenkin paremmin nuorille tekijöille. 

Moni nuoremmista työkavereista jotka tekee yövuoroa kertoo että kun menevät yövuorosta kotiin, syövät jotain ja alkavat pelata jotain pelejä tai katsoa viedoita jne. monta tuntia putkeen. Sitten unta muutama tuntia, pari tölkkiä energiajuomaa ja töihin. Tuollasta elämää jaksaa nuorena, tulihan vastaavaa kokelitua itsekin. Pitemmällä ajalla kostautuu ja alkaa näkyä terveysvaikutuksia. Yötyö aiheuttaa tutkitusti monenlaista haittaa, muun muassa huomattavasti lisää riskiä sairastua syöpiin.

Joten ole sinä ap fiksu, huolehdi että saat riitävästi unta, ulkoilet ja huolehdit myös aivojen hyvinvoinnista. Älä juo energiajuomia ja syö ennen työvuoroa sekä yöllä kevyesti. Ei siis rasvaisia tai runsaasti hiilareita sisältävää ruokaa. Ja jos sun kroppa ei sopeudu yöhön kannattaa lopettaa ennen kuin sairastut.

Vierailija
10/11 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoro alkoi klo.01:40 ja päättyi n. klo.07:00 monesti meinasin viimeisiä kilometrejä ajellessa nukahtaa ratin taakse kun oli niin tasaisen tylsä väli ajella ja kotiin päästyä nukkumaan mutta koskaan en pystynyt nukkumaan kuin n. puoleen päivään asti

ja metallialalla 2-vuorotyössä aamuvuoron päättyminen oli pahin kun kotiin 20km matka sitä ajellessa meinasi myös hyvin usein nukahtaa ratin taakse

Vierailija
11/11 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon omasta bio-rytmistä ja iästäkin. Itse olen aina ollut yökukkuja mutta yövuoroon musta ei ole. Voin valvoa yön mutta en saa päiväsaikaan nukuttua. jatkuva univaje on todella pahasta, aiheuttaa kaikenlaista välitöntä ja pitemmän ajan päästä näkyvää haittaa. Nykyään teen aamua (klo 06 - 14) ja iltaa (14 - 22). Aamut on aina olleet myrkkyä mun sisäiselle rytmille. Teen mitä vaan en saa unirytmiä kohdilleen eli mulla on jatkuva univaje. Iltavuoro on aina sopinut mulle parhaiten. Tosin näin keski-iässä, lähempänä 60v ikää, en oikein jaksaisi enää iltaakaan. Alkaa nukuttaa yhdeksän aikaan ja tekisi mieli lähteä kotiin. Toisaalta tähän vaikuttanee sekin että työ on fyysisesti raskasta tehdastyötä mikä sopii muutenkin paremmin nuorille tekijöille. 

Moni nuoremmista työkavereista jotka tekee yövuoroa kertoo että kun menevät yövuorosta kotiin, syövät jotain ja alkavat pelata jotain pelejä tai katsoa viedoita jne

Olen jo kolmekymppinen ja jos haluan energiajuomaa juon kahvia mustana. Onneksi on eläimiä ja harrastuksia kodin ulkopuolellakin ja jokseenkin terveelliset elämäntavat ja halu pitää huolta itsestäni. On kyllä arvokas vinkki monelle, olen tavannut itseni ikäisiä joiden elämäntapa sopisi enemmän jollekin 16v teinille..

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi