Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelmana sisko

Vierailija
28.06.2025 |

Minulla on isosisko joka minulle tietysti rakas ja tärkeä, mutta olemme ihan täysin eri puusta veistettyjä. Isosiskoni on suoraan sanottuna melko laiska ja ajatuu kaikenlaisiin draamoihin jatkuvasti. On minua 4 vuotta vanhempi ja edelleenkään ei ole hankkinut työpaikkaa eikä asuntoa, vaan lokkeilee milloin kenenkin nurkissa ja tekee jotain osa-aikaisia hommia kunnes irtisanoutuu, kun hommat ei enää kiinnosta. Elämänsä rahoittaa lähinnä isovanhempien ja vanhempiemme lompakolla.

Olen nyt itse saanut opiskelupaikan ja olen elämäni ensimmäisessä seurustelusuhteessa, tuntuu kuin elämä olisi alkamassa. Suunnittelen muuttoa vähän isompaan kaupunkiin opiskelujen perässä ja poikaystävän kanssa on ollut puhetta mahdollisesta yhteen muutosta. Nyt sisko on alkanut puhua, että muuttaisi kanssani kimppaan! Miten voin moisesta kieltäytyä ilman että satutan siskoani tai että välimme menevät. En halua asua hänen kanssaan, koska jo nyt tiedän ettei hän maksaisi mistään ja minä tekisin kaikki kotihommat opiskelujen ohessa samalla, kun hän loikoisi päivät pitkät woltaten.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.

Verbi lokkeilla näyttää

olevan tämän vkln trendisana.

Ap:n postaus muistuttaa 

aika tavalla 'miten pääsen

eroon autokyytejä pummaavasta

työkaveristani'? Oletko hänen

pikku- tai isosiskonsa? 😃

Pidät ovesi tiukasti säpissä,

sehän se. Ei kvanttimekaniikan 

tohtoriutta ongelmasi vaatine.

Vierailija
22/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut saman. Lokkiveli meinasi, että muuttaisi minun ja mieheni huusholliin.

Kiertelemättä vastasin hänelle, että ei se käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydyt napakasti, ja jos alkaa länkyttää vastaan, niin pistät ovet lukkoon ja puhelimen estoon. Joskus näiden hyväksikäyttäjien kanssa pitää vain olla tiukka, vaikka olisivatkin sukulaisia.

Vierailija
24/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni myös soittelee jatkuvasti ja tiedustelee mitä meinaan tehdä, minun pitäisi ihan suoraan valehdella hänelle, jos vaikka aikoisin nähdä isäni perhettä. Jos aion mennä käymään isän luona tunkeutuu sisko mukaan vaikka muuten ei missään nimessä sinne menisi käymään. Sitten ilmeilee minulle ja viestittelee minulle vierailun aikana miten hirveä isän uusi puoliso on ja odottaa minun olevan hänen liittolaisensa. Ja tämä on ihan totta vaikka kuulostaakin ihan järkyttävältä ja kyllä, olemme molemmat yli 20 vuotiaita, ihan siis jo pitkälti aikuisia ihmisiä.

Kun nyt hänestä kirjoitan ja edes ajattelen häntä alkaa sydän hakata ja ahdistaa. Minulla olisi tuhat ja yksi tarinaa hänestä ja siitä miten terrorisoi elämäämme.

Vierailija
25/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni myös soittelee jatkuvasti ja tiedustelee mitä meinaan tehdä, minun pitäisi ihan suoraan valehdella hänelle, jos vaikka aikoisin nähdä isäni perhettä. Jos aion mennä käymään isän luona tunkeutuu sisko mukaan vaikka muuten ei missään nimessä sinne menisi käymään. Sitten ilmeilee minulle ja viestittelee minulle vierailun aikana miten hirveä isän uusi puoliso on ja odottaa minun olevan hänen liittolaisensa. Ja tämä on ihan totta vaikka kuulostaakin ihan järkyttävältä ja kyllä, olemme molemmat yli 20 vuotiaita, ihan siis jo pitkälti aikuisia ihmisiä.

Kun nyt hänestä kirjoitan ja edes ajattelen häntä alkaa sydän hakata ja ahdistaa. Minulla olisi tuhat ja yksi tarinaa hänestä ja siitä miten terrorisoi elämäämme.

Tiedän tunteen. Mulla alkoi tuskanhiki valua kainaloista kun rasittava sisarus soitti.

Vierailija
26/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä uhriudu. Hän käyttää sinua vain omaksi hyväkseen. Rivien välistä voi tulkita, että tulet

antamaan hänelle jo periksi, mutta älä anna, koska periksiantamisella tuhoat oman elämäsi.

Nyt ajattelet kylmästi ja realistisesti ja toimi oikein vain itsesi kannalta.

Vierailija
27/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet persoonallisuuhäiriöisen uhri. 

Vierailija
28/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko nappaa vielä miesystäväsi jos teille muuttaa asumaan? Kätevää siskolle. 

Voi nyt hyvän tähden taas.

Vierailija
29/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ilmesty asuntoosi lojumaan, kun et anna hänelle koskaan avainta.

Älä myöskään kerro osoitetta.

Vierailija
30/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittoihin ei ole pakko vastata. Älä jatkossa kerro, että olet menossa isällesi käymään. Kuulostaa muutenkin siltä, että kannattaa kertoa mahdollisimman vähän omista menoioja tekemisistä.

Vierailija
31/34 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valinta on sinun. Ehkä koet itsesi jotenkin tärkeäksi, kun siskosi on niin kovasti "kiintynyt " sinuun. Osaatko edes elää omaa elämää ilman siskoa  ai miksi et tee asialle mitään? Nyt on aika opetella.

Puhelimissa on sellainen jännä toiminto kuin "älä häiritse" . Opettele käyttämään sitä. Laita ensimmäiseksi siskosi mustalle listalle niin, että puhelut eivät tule läpi. Voit itse soittaa silloin tällöin ja kysyä kuulumisia, mutta ÄLÄ KERRO OMISTA ASIOISTASI HÄNELLE. Ei sinun valehdella tarvitse. Jätät vaan kertomatta, että ole muuttamassa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, menet käymään isäsi luona ym. Pidä ovet lukossa , myös autosi. 

Tärkeintä on oppia sanomaan EI.

Vierailija
32/34 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma olet sinä itse. Jostakin syystä et halua / välitä / osaa / uskalla / jotain muuta tehdä mitään asialle. Sinä olet se, joka roikut siskossasi vastaamalla jokaiseen puheluun, ottamalla mukaan, juoruamalla hänelle omat asiasi. Tilanne muuttuu, kun sinä itse tämän ongelman ratkaiset.

Anteeksi, tätä sinä et olisi halunnut lukea. Näin se kuitenkin on, että vain sitä itse pystyt tämän asian selvittämään, koska siskollesi sinä et voi yhtään mitään vaan hän tulee jatkamaan tuota hautaan saakka. Pidä mielessä se, että ITSESTÄSI sinä olet vastuussa, et siskostasi.

Vierailija
33/34 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille siskollesi että et todellakaan muuta sen kanssa. Sano vaan suoraan että se on laiska ja käyttää ihmisiä hyväksi. 

Vierailija
34/34 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas vastauksista. Jotenkin tuo kolahti, kun sen luin ja sisäistin. Minähän en voi siskoani muuttaa, mutta oman toimintani voin muuttaa. Voin sanoa ei, voin olla vastaamatta puhelimeen, voin tehdä päätöksiä ja asioita ilman että kerron niistä hänelle. Tiedän, että jos muutan toimintaani hän siitä suuttuu ja jotenkin reagoi asiaan, mutta mitä sitten? Toinen vaihtoehto on olla hänen kynnysmattonsa loppuelämän ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi