Scandicin ilmoitus iski kaikkien myynti-inssien ytimeen.
Enää emme saa aamiaista vähentämättä päivärahojamme. Tämä on viimeinen isku Suomen kaupalle.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyntimiehillä hotelliyöpyminen menee päivärahoihin, mutta jos aamiaisen hinta eritellään, niin silloin hotellissa ei kannata käydä.
Mihin päivärahoihin? Siis päivärahat tarkoittaa korvausta matkapäivistå. Ei sillä ole tekemistä sen kanssa, maksaako firma hotellin heti vai maksaako itse ja laskutetaan se jälkikäteen. Kokopäiväraha on yleisimmin 53€/päivä yli 10 tunnin matkalta.
Verottajan sivuilta:
Jos olet jonakin matkavuorokautena saanut ilmaisen ruoan tai sellainen on sisältynyt matkalippuun tai hotellihuoneen hintaan, kotimaan osapäivärahaa voi maksaa verovapaasti vain 50 % normaalista määrästä. Kotimaan kokopäiväraha ja ulkomaan päiväraha alenee vastaavasti (50 %), jos olet saanut vuorokauden aikana kaksi ilmaista ateriaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että aamiainen ei vaikuta millään tapaa päivärahoihin.
Vaikuttaa. Nyt se lasketaan, koska se ei enää kuulu perushintoihin.
Paitsi että ei lasketa, koska aamiainen ei vaikuta millään tapaa päivärahoihin.
Ei vaikuta päivärahaan ei, mutta työnantaja maksaa hotellilaskun ja jos siihen ei kuulu aamiainen, niin se pitää maksaa omasta pussista eli siinä mielessä vaikuttaa.
No ota se aamiainen siihen hotellilaskulle, pahvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaat huoneen joka sisältää aamiaisen eikä sitä.aamiaista silloin veloiteta erikseen.
Ongelma on se, ettet saa aamiaista matkalaskuun. Uusilla Scandicin säännöillä myyntimies joutuisi maksamaan itse aamiaisensa.
Eikä joudu. Sä vain et ole insinööri.
Vierailija kirjoitti:
Päivärahoihin ei vaikuta, mutta jos aamiainen kuuluu hotellihintaan, sen voi laittaa kokonaisuutena matkalaskuun eli työnantajan piikkiin, mutta erikseen ostettuna menee omakustanteiseksi. Eli arvatkaapa valitaanko jatkossa työmatkalle semmoista hotellia, jossa aamupala pitää maksaa itse.
Onpa sinullakin saita työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivärahoihin ei vaikuta, mutta jos aamiainen kuuluu hotellihintaan, sen voi laittaa kokonaisuutena matkalaskuun eli työnantajan piikkiin, mutta erikseen ostettuna menee omakustanteiseksi. Eli arvatkaapa valitaanko jatkossa työmatkalle semmoista hotellia, jossa aamupala pitää maksaa itse.
Eihän sitä tarvi itse maksaa Scandicissakaan kun vain varaa huoneen aamiaisella. Mutta eihän sitä insinööriksiksi edes pääsisi jos tuon ymmärtäisi.
Siis se on edelleen mahdollista? No hyvä, mutta miksei tätä ole uutisoitu, vaan puhuttu vaan että jatkossa aamiainen ei enää sisälly.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaat huoneen joka sisältää aamiaisen eikä sitä.aamiaista silloin veloiteta erikseen.
Ongelma on se, ettet saa aamiaista matkalaskuun. Uusilla Scandicin säännöillä myyntimies joutuisi maksamaan itse aamiaisensa.
Mennyvittuun jo ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyntimiehillä hotelliyöpyminen menee päivärahoihin, mutta jos aamiaisen hinta eritellään, niin silloin hotellissa ei kannata käydä.
Mihin päivärahoihin? Siis päivärahat tarkoittaa korvausta matkapäivistå. Ei sillä ole tekemistä sen kanssa, maksaako firma hotellin heti vai maksaako itse ja laskutetaan se jälkikäteen. Kokopäiväraha on yleisimmin 53€/päivä yli 10 tunnin matkalta.
Verottajan sivuilta:
Jos olet jonakin matkavuorokautena saanut ilmaisen ruoan tai sellainen on sisältynyt matkalippuun tai hotellihuoneen hintaan, kotimaan osapäivärahaa voi maksaa verovapaasti vain 50 % normaalista määrästä. Kotimaan kokopäiväraha ja ulkomaan päiväraha alenee vastaavasti (50 %), jos olet saanut vuorokauden aikana kaksi ilmaista ateriaa.
Ruoaksi lasketaan lämmin lounas tai lämmin päivällinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä tarvi itse maksaa Scandicissakaan kun vain varaa huoneen aamiaisella. Mutta eihän sitä insinööriksiksi edes pääsisi jos tuon ymmärtäisi.
Siis se on edelleen mahdollista? No hyvä, mutta miksei tätä ole uutisoitu, vaan puhuttu vaan että jatkossa aamiainen ei enää sisälly.
Onko se jo kiellettyä ottaa itse asioista selvää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Firma maksaa majoituksen ja aamiaisen.
Ei maksa, jos hinta on erikseen eroteltu. Silloin aamiainen lähtee päivärahoista.
Ei aamiainen lähde päivärahoista. Se pitää kyllä maksaa ihan itse siellä hotellissa ja myöhemmin työnantaja maksaa päivärahat, meillä esimerkiksi päivärahat ilmoitetaan koko kuukaudelta viimeiseen päivään mennessä ja maksetaan tilille seuraavan kuun puolivälissä.
Olen yöpynyt välillä myös motellissa, jossa pitää maksaa itse aamupalasta, jos sen haluaa. Olen muutenkin huono syömään aamulla, joten usein jätän syömättä. Mieluummin ostan kunnon lounaan.
Se vähän riippuu mikä käytäntö on hotellilla ja yrityksellä. Osa hotelleista erottelee aamiaisen ja huoneen, mutta veloitus voi mennä suoraan yritykselle. Tai vaihtoehtoisesti koko summa maksetaan yrityksen kortilla. Tällöin aamiainen vähennetään matkalaskun yhteydessä eli käytännössä juuri niistä päivärahoista. Jos taas maksat huoneen ja aamiaisen itse, niin sitten tilanne on eri ja haet korvausta huoneesta päivärahojen lisäksi. Jossain hotelleissa aamiainen maksetaan joka kerta erikseen ja sille saa oman laskun, jonka voi maksaa omalla kortilla. Tarjottu lounas on myös pois päivärahoista, mutta en tiedä kuinka moni näitä ilmoittaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutisten perusteellako sä suunnittelet työmatkat. Kysy mieluummin siltä työnantajaltasi... Ai niin mutta eihän sulla ole työnantajaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun suurin osa matkustavista ei voi valita itse hotellia. Ainakin isommilla yrityksillä on ns. sopimushinnasto, jolla saa tietystä hotelliketjusra edullisesti. Olen itse työssäni tehnyt noita sopimuksia, ja yrityshinta tyypillisesti on 7-15% edullisempi kuin normaalihinta. Mikäli paikkakunnalla ei ole ketjuun kuuluvaa hotellia, voi jättää toiveen muusta hotellista. Siinä tapauksessa on mahdollista, että joutuu itse maksamaan hotellin paikan päällä ja saa kuittia vastaan rahat myöhemmin takaisin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verottajan sivuilta:
Aamiaista ei ole ikinä laskettu ilmaiseksi ruuaksi. Ilmaiset ruuat tarkoittaa lounasta, päivällistä tai illallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verottajan sivuilta:
Ruoaksi lasketaan lämmin lounas tai lämmin päivällinen.
Paitsi tässä tapauksessa myös aamupala mikäli se ei kuulu huoneen hintaan vaan se tulee maksaa erikseen.
Verottajalta:
Hotelliaamiainen ei ole edellä tarkoitettu ateria. Näin ollen kokopäivärahaa ei tarvitse puolittaa, vaikka palkansaaja saisi aamiaisen ja ilmaisen lounaan. Jos aamiainen sisältyy hotellihuoneen hintaan, se ei vaikuta muutoinkaan päivärahan määrään. Jos aamiainen ei sisälly huoneen hintaan, sen hinta on päivärahalla korvattava kustannus.
Aamiainen sisältyy hotellihuoneen hintaan silloin kun työnantaja on sopinut hotellin tai hotelliketjun kanssa listahinnoista poikkeavan kokonaishinnan, joka sisältää myös aamiaisen. Myös silloin, kun hotelli laskuttaa aamiaisen riippumatta siitä, käyttääkö asiakas tätä palvelua, aamiaisen voidaan katsoa sisältyvän huoneen hintaan. Tällöin ei ole merkitystä sillä, että hotelli arvonlisäverolain säännöksien vuoksi erittelee huoneen ja aamiaisen osuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verottajan sivuilta:
Aamiaista ei ole ikinä laskettu ilmaiseksi ruuaksi. Ilmaiset ruuat tarkoittaa lounasta, päivällistä tai illallista.'
Lasketaan mikäli se ei kuulu hotellihuoneen hintaan.
Hotelliaamiainen
Hotelliaamiainen ei ole edellä tarkoitettu ateria. Näin ollen kokopäivärahaa ei tarvitse puolittaa, vaikka palkansaaja saisi aamiaisen ja ilmaisen lounaan. Jos aamiainen sisältyy hotellihuoneen hintaan, se ei vaikuta muutoinkaan päivärahan määrään. Jos aamiainen ei sisälly huoneen hintaan, sen hinta on päivärahalla korvattava kustannus.
Aamiainen sisältyy hotellihuoneen hintaan silloin kun työnantaja on sopinut hotellin tai hotelliketjun kanssa listahinnoista poikkeavan kokonaishinnan, joka sisältää myös aamiaisen. Myös silloin, kun hotelli laskuttaa aamiaisen riippumatta siitä, käyttääkö asiakas tätä palvelua, aamiaisen voidaan katsoa sisältyvän huoneen hintaan. Tällöin ei ole merkitystä sillä, että hotelli arvonlisäverolain säännöksien vuoksi erittelee huoneen ja aamiaisen osuuden.
Vierailija kirjoitti:
Hirveästi inttäjiä jotka eivät tiedä systeemeistä mitään. Aamiainen ei vaikuta kotimaan verottoman päivärahan suuruuteen.
Ensinnäkään mikään laki ei pakota maksamaan päivärahaa lainkaan. Työehtosopimus saattaa sen kyllä sanella.
Ja sitten faktaa suoraan verottajan sivuilta. Jos hotelliaamiainen kuuluu huoneen hintaan kävi sen syömässä tai ei, työntekijä saa sen "ilmaiseksi" eikä se pienennä lainkaan verottoman päivärahan määrää.
Kun hotelliaamiainen on erikseen hinnoiteltu palvelu, työntekijä joutuu maksamaan sen kokonaan itse päivärahastaan.
"Aamiaisen kustannukset ovat kuitenkin päivärahalla katettavia kustannuksia. Työnantaja ei voi lähtökohtaisesti maksaa verovapaasti täysimääräistä päivärahaa ja erillisen aamiaisen kustannuksia. Hotellihuoneen tai matkalipun hintaan sisältyvää aamiaista ei kuitenkaan oteta huomioon päivärahalla katettavana eränä. Hotellihuoneen tai matkalipun hintaan sisältyvän aamiaisen hintaa ei siten vähennetä verovapaasti päivärahana maksettavissa olevasta määrästä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa sinullakin saita työnantaja.
Höpöhöpö. Tuo on ihan normaali käytäntö yrityksissä. Itsekin valitsen aina hotellin missä aamiainen kuuluu hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verottajan sivuilta:
Jos olet jonakin matkavuorokautena saanut ilmaisen ruoan tai sellainen on sisältynyt matkalippuun tai hotellihuoneen hintaan, kotimaan osapäivärahaa voi maksaa verovapaasti vain 50 % normaalista määrästä. Kotimaan kokopäiväraha ja ulkomaan päiväraha alenee vastaavasti (50 %), jos olet sa
Hotelliaamiainen ei ole edellä tarkoitettu ateria.
Eli se ei vaikuta mitenkään päivärahan suuruuteen, kuten tässä on nyt sinulle yritetty ratakiskosta vääntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verottajan sivuilta:
Jos olet jonakin matkavuorokautena saanut ilmaisen ruoan tai sellainen on sisältynyt matkalippuun tai hotellihuoneen hintaan, kotimaan osapäivärahaa voi maksaa verovapaasti vain 50 % normaalista määrästä. Kotimaan kokopäiväraha ja ulkomaan päiväraha alenee vastaavasti (50 %), jos olet sa
Lasketaan mikäli se ei kuulu hotellihuoneen hintaan.
Hotelliaamiainen
Hotelliaamiainen ei ole edellä tarkoitettu ateria.
Onko lukutaidossasi vikaa?
Selvennys edelliseen.
Kuului aamiainen hotellihuoneen hintaan tai ei, työntekijä saa ihan yhtä paljon verotonta kotimaanpäivärahaa (53€ jos 10h)
Mutta silloin kun hotelliaamiainen on erikseen hinnoiteltu palvelu joka ei kuulu huoneen hintaan, vaikkapa 12€, joutuu työntekijä maksamaan sen itse 53€ päivärahastaan
Mikäli aamiainen on huoneen hintaan sisältyvä palvelu kuten vaikka lämmitys ja suihku, ei työntekijän tarvitse maksaa siitä mitään.
Scandic ampui itseään jalkaan oikein konepistoolilla mutta joku tiesi kertoa että uusi toimari onnistui viimeksi ajamaan kaksi suurta Giganttia konkurssiin joten näyttöä on!
Nyt se korkki kiinni ja nukkumaan. Kirjoituksissasi ei ole järjen hiventäkään.