Lääkikseen, bilsaan vai biolääkikseen?? Help!
Jatko-opintoja on nyt tullut mietittyä jonkun aikaa, ja aluksi kun oli ihan selvät suunnat, niin nyt olen aivan kolmen vaiheilla...
Pääkiinnostuksenahan mulla olisi genetiikka, ja sen mukaan, mitä oon itse katsonut, niin bilsan puolelta siihen voisi maisterivaiheessa erikoistua ainakin Oulussa, ja ilmeisesti perinnöllisyyslääketiedettä voisi lähteä lääketieteen lisensiaattitutkinnon suorittamisen jälkeen opiskelemaan. Biolääketiede kuulostaisi nimeltään kivalta välimaastolta, mutta ilmeisesti keskittyy enemmänkin hoitomenetelmien kehittämiseen, kun itseä kiinnostaisi lähinnä lääketieteellinen tutkimus.
Bilsaan on tosi kova yleiskiinnostus, mutta lääketiede vähän niin ja näin; opiskelen ja opin siis mielelläni ihmiskehosta ja sen toiminnasta ym. mutta esim. lääkelaskut ja muu matematiikka ei oikein nappaa. Erityisen vaikeita nekään ei ole, mutta mielenkiintoa kun ei oo, niin vähän epävarma olo.
Bilsassa on tosin vähän se, että tulevasta ammatista en osaisi yhtään sanoa. Tutkijoilla varmaan elatus vähän epävarmaa, ja professoriksikaan ei huvittaisi ruveta. Lääkikseen jos lähtis, niin se kliininen genetiikka kuulostaa ihan hyvältä vaihtoehdolta ja semmoselta, mitä jaksais tehä.
~🐆
Kommentit (25)
MIten tulevaisuuden kvanttitietokoneet muuttaa tutkimusta ? biolääketiede,genetiikka?
Vai onko niin kaukainen ajatus ettei siitä tarvi välittää vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääketiede antaa ylivoimaisesti parhaat lähtökohdat myös tutkijan uralle. Lääkäritutkijoista on pulaa. Lisäksi väitöskirjaa voi lääkiksessä alkaa tekemään jo 1. tai 2. vuonna opintoja, muilla aloilla ennen kandia tai maisteria et ole mitään.
Lääketieteen opinnot edellyttävät kylläkin potilastyöhön osallistumista, anatomisia dissektioita ja ruumiinavauksia jne. Eli jonkinlainen kiinnostus potilastyöhön pitää olla, muuten on rankkaa opiskella vuosikausia kliinistä vaihetta.
Perinnöllisyyslääketiede on tosi pieni erikoisala, Suomessa kourallinen alan erikoislääkäreitä. lääkiksen opinnoista mitätön murto-osa liittyy genetiikkaan.
Tämän viestin kirjoittaja on lääkäri, eli tiedän asiasta jotain.
Sitten olet väärällä
Ai niin piti vielä mainita: lääkis herättää monissa kateutta :)
Ei herätä, vaan kaikki tietää, että olette just tuollaisia kus'päisiä ja itserakkaita ääliöitä. Vastaanotolle kun tulee potilas, teitä ei kiinnosta muu kuin oma palkkapussi.
Minulla ei ole mitään arvostusta lääkäreitä kohtaan.
eri
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly kuulemma vie kaikki akateemiset ammatit, joten ei maksa vaivaa.
Jonkun pitää syöttää sitä älyautomaattia.
Vierailija kirjoitti:
Lääkis takaa selkeästi noista parhaan ansion, työllisyyden ja ammattiarvostuksen.
Ei lääkäreitä enää arvosteta.
Eikä kaikki mahdu töihin yksityiselle.
Lääkis. Paljon helpompi työllistyä ja paljon enemmän valinnanvaraa asuinpaikan suhteen.
terveisin biologi