Onko teidät kasvatettu ajatuksella "olemme parempia kuin muut"?
Eli teidän perheenne oli parempi muita?
Mitä kaikkea vanhempamme sanoivat?
Kommentit (15)
Ei ole. Meidät kasvatettiin ihan eri tavalla. Vanhempani sanoivat että kaikki ovat tasa-arvoisia. Opetettiin auttamaan heikommassa asemassa olevia ja antamaan apua kun sitä pyydetään.
No ei ole. Enkä tunne ketään joka on.
Sen sijaan niitä on pilvin pimein, joita on kasvatettu kyräilemään muita "Mitä toikin kuvittelee olevansa jotenkin parempi".
Toisinpäin. Meillä hoettiin että me ollaan vaan tämmösiä, köyhiä ja huonoja kaikin tavoin, vanhempani häpesivät itseään ja meitä lapsia. Mistä lie edellisiltä sukupolvilta peritty asenne.
Tavallaan on, hirveä taakka vaan meille lapsille kun ei oo kaikki kyetty olee niin hyviä ja täydellisiä kun on odotettu. Antaa kaikkien kasvaa omaksi itsekseen. Ps. Minusta ei tullut ylimielistä, tämä kasvatus oli ennemminkin meitä lapsia väheksyvää lopulta.
Ei todellakaan! Minulle opetettiin että egoa ei saa olla, egolla ajattelu on tasa-arvotonta.
Jos menin kotiin egolla niin sain oikeasti miettiä että miten voin puolustaa itseäni erittäin suoraviivaisesta väkivallasta. Yhteisössäni oli ihmisiä jotka mustamaalasivat vanhempaani/kasvattajaani/egon poistajaani ja nämä juoruolijat tekivät mitä tahansa jotta vieraantuisin vanhemmastani/kasvattajastani ja he manipuloivat minua vihaamaan kasvattajaani vaikka minulla ei ollut absoluuttisesti yhtään mitään vastaan minun kasvattajaa kohtaan, pikemmin olin kunnianhimoinen vanhempaani/kasvattajaani kohtaan
Ei ole mitään sanottu koskaan ääneen ja rahaa meillä ei koskaan ollut. Olen kuitenkin tajunnut että meidän perhe oli jotain semmosta mitä tässä maassa ei juuri ole. En ole koskaan tavannut ketään jolla olisi edes jotain samantapaista - paitsi meidän piirit ja kummallakin vanhemmallani useita sisaruksia joista suurin osa miehiä jotka avioituneet alaspäin toisin kuin meidän perhe. Kysyin kerran jo aikuisena äidiltäni että mihin yhteiskuntaluokkaan laittaisi meidät (ei pelkästään Suomen oloissa) ja vastaus oli että kaikista korkeimpaan. Enempää en halua teille kertoa. Koko meidän perhe on täysin 'tuhoutunut' ja syrjäytynyt ja tulemme kuolemaan sukupuuttoon meidän osalta. Sen vielä lisään että meillä on 'ulkomaalaista' taustaa sillä eihän tämmöinen muuten olisi mahdollista ja kuulumme niihin joiden koko suvut tapettiin vuoden 1917-20 tienoilla ja kaikki omaisuus pakkolunastettiin ja siksi ei mitään ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan! Minulle opetettiin että egoa ei saa olla, egolla ajattelu on tasa-arvotonta.
Jos menin kotiin egolla niin sain oikeasti miettiä että miten voin puolustaa itseäni erittäin suoraviivaisesta väkivallasta. Yhteisössäni oli ihmisiä jotka mustamaalasivat vanhempaani/kasvattajaani/egon poistajaani ja nämä juoruolijat tekivät mitä tahansa jotta vieraantuisin vanhemmastani/kasvattajastani ja he manipuloivat minua vihaamaan kasvattajaani vaikka minulla ei ollut absoluuttisesti yhtään mitään vastaan minun kasvattajaa kohtaan, pikemmin olin kunnianhimoinen vanhempaani/kasvattajaani kohtaan
Haluan viellä väistämättä kirjoittaa sen kaikille että minulla ei ole yhtään mitään kaunaa, vihaa tai mitään paskaa egoa kasvattajaani/vanhempaani kohtaan. Olen erittäin ylpeä vanhemmastani että hän on opettanut minua elämään ilman egoa. Ne jotka vainosivat yhteisössäni minua ja vanhempaani eivät sulata tätä paskaa
Keskisuurten maatalojen lapsissa oli tätä vieä ysärilläkin, olivat siis 60-, 70 -luvuilla syntyneitä. Ihmeellinen käsitys, että meidän suku on parempaa kuin muut. Kuitenkaan suvusta ei ollut ketään kansakuntamme merkkihenkilöitä / valtiomiehiä eikä Suomea teollistaneita eikä sotasankareita. Ainoastaan oli syrjäkylällä puutalo 400 km Helsingistä, 30 hehtaaria peltoa ja 50 hehtaaria soista metsää. Mutta parempia olivat!
Ei. Äiti yritti opettaa kyräilemään muita, isä onneksi oli mies jolla oli selkäranka eikä tarvetta kyräillä ketään.
Opetettiin (-80 luvulla) mutta ei mennyt oppi perille, omat lapset olen opettanut toisin.
Ei koskaan sanottu mitään siihen viittaavaa ja kotona opetettiin, että kaikkia pitää kohdella arvostavasti eikä varallisuudella ja muulla vastaavalla saa pröystäillä. Mutta tietynlainen etäisyys pidettiin kuitenkin suurimpaan osaan ihmisistä, ja kyllähän meillä oli aika erilainen koti kuin kavereilla. Sain usein lapsena opettajilta ja muilta aikuisilta palautetta, että olen erityisen kohtelias ja minulla on todella hyvät käytöstavat, mikä tuntui tosi hassulta, kun mielestäni käyttäydyin ihan normaalisti ja huomioin muita. Vasta aikuisena tajusin, että suku on molempien vanhempien puolelta vanha sivistyssuku, joten jostain sieltä se tapakulttuuri ja toisaalta tietynlainen ulkopuolisuudentunne on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan viellä väistämättä kirjoittaa sen kaikille että minulla ei ole yhtään mitään kaunaa, vihaa tai mitään paskaa egoa kasvattajaani/vanhempaani kohtaan. Olen erittäin ylpeä vanhemmastani että hän on opettanut minua elämään ilman egoa. Ne jotka vainosiva
Haluan viellä väistämättä kirjoittaa sen että minua ei haitannut minun vanhempani/kasvattajani väkivalta joku kohdistui minun egoon, mutta tuomitsen niiden väkivallan jotka halusivat vierannuttaa minut minun vanhemmastani/kasvattajastani juoruilulla ja manipulaatiolla, koska vanhempani/kasvattajani oli, on ja tulee olemaan hyvä ihminen ja hänen väkivalta joka kohdistui egooni oli, on ja tulee olemaan absoluuttisesti minun ja mimun vanhempani asia, kukaan tai ketään ei voi sekaantua siihen, enkä ole katkera siitä vanhemmalleni
Vihaan varastamista, manipuloimista ja egoa
Ja tosiaan jotta me saadaan trollit tulille niin minä kirjoitin 3kommenttia tähän ketjuun...
6/6, 8/8 ja 14/14 kommentit oli, on ja tulee olemaan ainoat kommentit jotka kirjoitin tähän keskusteluketjuun tämän neljännen kommentin lisäksi
Hyvää viikonloppua! Suomalaista sellaista!
VanhempaNNE. Ap