Onko opettajan ammatti kutsumusammatti?
Kommentit (24)
Amiksessa vuosityöajassa palkka itselläni noin 4700€, vuositasolla työtunteja 1500. Vapaata 12 viikkoa vuodessa.
Ei ollut kutsumustyö, vähän vahingossa päädyin alalle. Pidän todella työstäni ja arvostan sitä, mitä työyhteisönä teemme.
Ehkä joskus oli. Nykyään työttömyyttä, pätkätöitä alennetulla palkalla eli kesältä ei palkkaa. Työolot ja oppilasaines sellaiset, että todellakin teen oikein mielelläni muuta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nykyään opettaja lukiossa. Olin välillä 7-V muissa kuin opettajan hommissa. Palasin opettajaksi.
En sanoisi, että kutsumus, mutta olin liian levoton tutkijaksi tai virkamieshommiin. Tykkään siitä, että koulussa tapahtuu koko ajan ja pitkät lomat nollaa sitten tilanteen.Palkka ei ole suurensuuri, 5000 e / kk, mutta kyllä sillä selviytyy.
Suorittavan tason työ ja palkka ylimmän tulodesiilin rajalla. Suomen julkiselta sektorilta on lähtenyt mopo totaalisesti lapasesta.
Suorittavalla työllä tarkoitetaan fyysistä työtä, jossa työn tulos on konkreettinen, kuten tuotteen valmistus tai palvelun suorittaminen. Usein suorittavaan työhön ei vaadita korkeaa koulutusta ja palkka voi olla matalampi kuin asiantuntijatehtävissä. Työ voi olla esimerkiksi rakennussiivousta, varastotyötä tai ravintolatyötä.
Suorittava työ voidaan määritellä myös työnä, jossa suuri osa tehtävistä on toistuvia ja vaatii tarkkuutta ja tehokkuutta. Työntekijän tulee usein noudattaa tarkkoja ohjeita ja prosesseja. Työvoiman saatavuuden näkökulmasta suorittava työ on usein sellaista, johon on helpompi löytää työntekijöitä kuin asiantuntijatehtäviin.
En ole ollenkaan uupunut. Toki yo-kirjoitusten aikaan on vähän enemmän kiirettä, mutta se kestää vain muutaman viikon.