Miksi laitat hajuvettä kuntosalille?
Tätä on pakko kysyä, koska en enää keksi muuta keinoa kuin toivoa, että joku miettii asiaa edes hetken.
Miksi suihkit hajuvettä ennen kuntosalitreeniä? En puhu nyt pienestä tupsauksesta ranteeseen vaan siitä, kun koko sali alkaa tuoksua kuin kosmetiikkaosasto keskellä kesäalennusmyyntiä. Yhteiset liikuntatilat ovat kuitenkin kaikkien käytössä, myös niiden, jotka ovat hajusteille herkistyneitä tai allergisia.
Voimakkaat tuoksut voivat aiheuttaa toisille pahoinvointia, migreeniä, hengitysvaikeuksia tai jopa sen, että treeni jää kokonaan kesken, kun keuhkot menevät tukkoon? Itselläni esimerkiksi menee henki niin pahasti, että joudun lähtemään kesken treenin kotiin. Se on turhauttavaa, hajuste kun on tosi helppo vaan jättää suihkauttamatta, tai lisätä se vasta suihkun jälkeen? Miksi ennen treeniä?
Parfyymin ja hien yhdistelmä ei ole mikään Chanel No. 5. Se ei peitä hien hajua, se yhdistyy siihen. Ja jos salilla ei saa hiki haista, niin missä sitten?
Ymmärrän toki, että kaikki ei tiedä hajusteherkkyydestä tai että oma tuoksu voi oikeasti olla muille ongelma. Siksi halusin nostaa tämän esiin. Meitä hajusteille herkistyneitä on yllättävän paljon, ja meidän osallistuminen yhteiseen liikuntaan pitäisi olla mahdollista ilman kemiallista hengitysharjoitusta. Ei saleilla saa polttaakkaan, miksi siis hajusteet olisi ok?
Kommentit (44)
Olen alkanut välillä sanomaan sellaisille jotka tuoksuvat liikaa "hei, yksi pullollinen olisi riittänyt" tai ruuhkabussissa "hei, kuka on laittanut liikaa pahan hajuista tuoksua?"
Olen joutunut välillä poistumaan bussista aikaisemmin, kun olen astmastikko. Ja on myös migreeniä. Kohtaus saattaa alkaa tuoksuista. Sitten, kun on muitakin sairauksia. Minusta se on väärin, että minä joudun kävelemään. Ja juntti saa jäädä löyhkäämään sinne bussiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on astmapiippu jp käytössä. Joudun usein ottamaan adrenaliinipiikin. Ostin painot kotiin. Muiden ei tarvitse pienentää elämäänsä takiani. Ei yhteiskunta pyöri marginaaliporukan ehdoilla. Hajuveden käyttö ei ole laissa kielletty.
Hajusteisiin pitäisi suhtautua kuin tupakointiin - yleisissä tiloissa kielletty. Voivat aiheuttaa terveyshaittoja muille ihmisille. Hajusteallergiat muuten yleistyy koko ajan, voi osua kenelle tahansa. Mutta ei empatiakyvyttömät tajua, ennen kuin omalle kohdalle osuu.
"Ja jos salilla ei saa hiki haista, niin missä sitten?"
'Ei missään' oli vastaukseni tähän kysymykseen.