Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

np-ultra ja veriseula?

26.03.2007 |

Odotan tässä alkuviikoilla toista lastani (rv 8+2) ja olen ihan ihmeissäni näiden seulontatutkimusten kanssa. Eli: millainen ero tuloksen pitävyydellä on, jos käy pelkässä np-ultrassa, verrattuna siihen, jos käy sekä np-ultrassa että veriseulassa? Jotenkin tuo " veriseula" kuulostaa sananakin ihan kamalalta... Täällä meillä päin kunta tarjoaa joko np-ultra + veriseula -paketin tai rakenneultran. Rakenneultraan haluan joka tapauksessa, ja mietinkin tässä, josko kävisin yksityisellä pelkässä np-ultrassa. Kertokaa ajatuksianne ja kokemuksianne!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/4 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin pelkässä niskapoimussa. Siinähän mitataan niskapoimu jolla kartoitetaan riskiä downin syndroomaan. Lisätutkimuksena olisin saanut veriseulan, jolla tarkennetaan tulosta downiin liittyen, mutta en sitä ottanut, sillä en kuulu mihinkään riskiryhmään ja niskapoimu oli normaali. Veriseula on helppo verikoe, mutta siinäkin vääriä hälytyksiä tulee ja tuloksia muistaakseni 60-70% varmuudella. Itse olen kummassakin raskaudessa halunnut/saanut sekä niskapoimu-ultran, että rakenteen!

rv23

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vähän statistiikkaa:

np ultra ilman verikoetta " löytää" 60% Downin syndrooman tapauksista

Verikoe ilman np ultraa " löytää" 74% Downin syndrooman tapauksista

Np ultra yhdistettynä verikokeeseen " löytää" 84% Downeista

Ylläolevat arvot on suhteutettu yleiseen käytäntöön saada n. 5% äideille " väärä hälytys" eli korkean riskin tulos, joka ei lapsivesi- tai istukkanäytetutkimuksessa olekaan Downin syndrooma. Lisäksi verikoe pitää tehdä mahdollisimman aikaisin ja np ultra rv 11-12.

Np ultra ja veriseula ovat molemmat aivan riskittömiä tutkimuksia, mutta tietenkin pitää päättää, haluaako ylipäätään tietää riskin saada Downin syndrooman lapsi.

Vierailija
4/4 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vika voi olla niin downilla kuin eidownillakin. Varsinaisesti downista se ei siis kerro. Tosin downeista noin puolella on sydänvika. Jostain kumman syystä tutkimusta " markkinoidaan" sillä että se etsii downeja. Ilman sydänvikaa olevilla downeilla siis yleensä on normaali niskaturvotus.