Ero ja rahahommat
Miten ihminen selviää eroon liittyvistä rahasäädöistä? Yhteinen laina ja omaisuus. Kun haluaisi lasten takia pitää vanhan kodin. Millaisia järjestelyitä?
Kommentit (5)
Siitä selvitään tekemällä ositus. Minulle jäi avioerossa velkainen yhdessä ostettu omakotitalo, joka oli ollut kotinamme avioliiton aikana. Lapet saivat jäädä asumaan tuttuun kotiinsa, pitää kaveripiirinsä ja tutun lähikoulunsa.
Maksoin velat pois ja nyt asun yksin talossa, kun lapset on aikuistuneet omaan elämäänsä.
Osituksella siitä tosiaan selvitään. Jos ei ole avioehtoa niin omaisuudert ja velat laitetaan yhteen ja kaikki puoliksi.
Itse jäin taloon lasten kanssa ja ex hankki itselleen uuden asunnon. Otin oman asuntolainan jolla maksoin exälle tasinkoa jolla ex maksoi pois oman osuutensa aiemmasta lainasta ja jäi siitä ylikin.
Yhteys pankkiin, ne osaa auttaa. Tekevät näitä työkseen siinä missä useimmille meistä se ei tule eteen kuin ehkä kerran elämässä.
Onko ollut tilanteita, että kumpikin haluaisi jäädä. Voiko olla tilanne, että eroon ei vaan pääse, koska toinen ei halua?
Mä ostin miehen ulos. Jos ette pääse yhdessä sopimukseen asioista, niin sitten teette paperit juristien avustuksella tai käräjillä/peränjakajan kanssa. Mitä enemmän pystytte itse sopimaan, sitä halvemmaksi tulee. Jos on epävarma sopimuksista, niin sitten ammattilainen varmistamaan, että menee oikein.
Pankkiin yhteys, jossa lasketaan sun mahdollisuus ostaa toinen ulos velasta/kiinteistöstä/asunnosta.