Aina sanotaan että seuraa intohimoasi ja mun intohimo on taide mutta eihän sillä tienaa rahaa?
Tai en ole kyllä paljon yrittänyt mutta on mulla ollut sivuilla omia taideteoksia ja ei kukaan niistä ole halunnut maksaa.
Kommentit (21)
Voi harrastaa sitä intohimoaan ja tienata rahat muilla keinoilla.
Ei tienaa rahaa, ei... paras taide ehkä syntyy yhä marginaaleissa... rahat menevät sellaisille joilla on koulutus jonka voi laittaa CV:hen. Galleriatkin on järjestetty hierarkiaan tasokkaimmasta alaspäin jne.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi varmaan olla myös hyvä siinä mitä tekee intohimoisesti. Usein se taiteilija kuolee köyhänä, mutta niistä tauluista tulee arvokkaita myöhemmin.
En tee mitään isoja taideteoksia, tykkään vain kuvittaa erilaisia hahmoja, esim. eläimiä.
Taiteen tekeminen vaatii aivan helvetisti uskoa itseen, joten jos sitä ei ole, unohda koko juttu, ja varsinkin nykyisin, kun pitää samalla olla markkinoitsija itse.
Omakustanteista löytyy nykyisin parhaat taiteilijat, joten kannattaa etsiä sieltä, jos nimittäin haluaa nauttia ihan oikeasta taiteesta eikä mistään "prisma-taiteesta".
Jollei seuraa intohimoaan, ei ainakaan tule ko. alalla menestymään. Toisaalta moni seuraa ja uhraa unelmansa eteen kaiken, eikä siitä huolimatta menesty.
Tähän väliin tulee mieleen nuo suomalaiset peliyritykset, ja se fakta, että noita innokkaita pelikoodareita asunee vielä monia vanhempiensa luona.
Lääkäriksi pyrkivän on todennäköisempää saavuttaa unelmansa ja menestyä.
Minä kyllä tienaan ihan tarpeeksi intohimollani eli tekemällä taidetta, viime vuonna 84.000e ja se oli pudotusta edellisvuosiin, koska jäin eläkkeelle enkä enää jaksa tai viitsi yhtä tehdä töitä paljon kuin ennen. Lisäksi sain taiteilijaeläkkeen.
Eihän intohimon seuraamisella ole mitään tekemistä tienaamisen kanssa. Vai tarkoititko, että työkseen pitää tehdä jotain intohimon seuraamana? Se varmaan aika harvalla toteutuu, etenkään taiteellisissa jutuissa.
Niin no onko intohimosi taide vai raha?
Elämäsi tärkein kysymys?
Eikö ensimmäinen ja tärkein asia olisi tietää totuus ikuisuudesta! Mitä Sinulle tapahtuu kuoleman jälkeen? Mihin silloin menet? On kaksi mahdollisuutta: Tuonela ja Paratiisi. Molemmat ovat väliaikaisia paikkoja, joissa odotetaan ikuisuutta:
1. Uskoon tulleet pääsevät Paratiisiin, jossa odotetaan Jeesuksen takaisin tuloa. Paratiisi on onnen ja autuuden paikka, lopullisen Taivaan kodin esikartano.
2. Jumalan armon hylänneet siirtyvät kuolemansa hetkellä Tuonelaan, jossa odottavat lopullista tuomiotaan. Se on kauhujen paikka, kadotuksen eli helvetin esikartano.
Jeesus on sovittanut syntitilasi Goltatan ristillä. Hänen sijaiskärsimyksensä ja verensä kautta voit saada syntisi anteeksi.
Jeesus sanoi hänelle: Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Joh. 11:25
https://Jeesuspelastaa.com/
Teen taidetta omaan käyttöön, tuttaville maksusta.
Päivätyö erikseen, jolla tulee toimeen. Taide harrastuksena, vaikka onkin se ykkönen.
Mitä on prismataide? Ikinä kuullut tuota.
Joo. YYksi asia on intohimo tekemiseen ja toinen on realismi - pitää miettiä mihin pystyy, missä pärjää ja millä tienaa.
Mutta sekin on totta että intohimoinen ja uutta luova tekijä voi onnistua siinä missä joku muu ei, taas hyvin vastentahtoinen ja intohimoton ei menesty edes pomminvarmalla alalla.
Minulla oli intohimo yhdelle alalle. En kuitenkaan päässyt sille alalle. Päädyin ihan toiselle alalle jossa tienasi hyvin, mutta johon ei oikein into piisannut.
Siksi urakehitys ei ollut hyvä vaan tulin usein jonkun intohimoisemman ja kiinnostuneemman ohittamaksi.
Mutta ainakin sain velat maksettua ja ammattinimike "kuulosti hyvältä. Tänäkin toimii - niitä intohimo kohteita on vaan sitten löydyttävä vaikka muista elämänalueilta jos työ on sisällyksetöntä.
Paska neuvo ylipäätään, työhön kuuluu määritelmällisesti se, että se on jotain raskasta, inhottavaa ja vmäistä. Jos se olisi vain mukavaa ja hauskaa, silloin se olisi harrastus eikä harrastamisesta yleensä makseta. Toki jotain on pielessä, jos työ on vain ja ainoastaan vmäistä.
Et tienaa taiteellasi, jos et ole siinä hyvä. Ja jos et ole hyvä, silloin kyse on harrastuksesta. Miksi muiden pitäisi maksaa sun harrastuksesi?
En väitä, etreikö rahalla olisi mitään merkitystä, mutta pelkäksi intohimon synnyttäjäksi siitä ei ainakaan itselleni ole vaan intohimoni tulee ja on tullut jostain muusta. Jos se olisi ollut edes toiseksi tai kolmanneksi tärkeimpien ja merkittävien asioiden ja tavoitteideni joukossa, niin olisin saattanut tehdä, jotain muuta kuin esimerkiksi kiertää maailmaa ja opiskella...
Vierailija kirjoitti:
Paska neuvo ylipäätään, työhön kuuluu määritelmällisesti se, että se on jotain raskasta, inhottavaa ja vmäistä. Jos se olisi vain mukavaa ja hauskaa, silloin se olisi harrastus eikä harrastamisesta yleensä makseta. Toki jotain on pielessä, jos työ on vain ja ainoastaan vmäistä.
Kaksi ensimmäistä vakityötä meni, minulla noissa tunnelmissa, vaikka yleensä ottaen olen töissä tainnut viihtyä. Viime vuonna taas päättyi määräaikainen työ, jossa todella nautin olla töissä, pakolliset lomat harmitti melkein enemmän kuin töissä käyminen. Saattoi tietty määräaikaisissa töissä käynnin nautinnollisuutta lisätä se, että olen ehtinyt työttömänäkin katuja mittailemaan.
Onnekkaita ovat he, jotka rakkaasta harrastuksesta saavat ammatin.
No ei sillä tienaa, jos et edes yritä. Yleensä ne menestyvät, jotka laittavat itsensä likoon. Sun tapauksessa laita niitä esille someen, näyttelyihin, nettimarkkinoille. Jos kyse maalauksista, esittele niitä printtaukseen erikoistuneisiin firmoihin (kankaan painajille, tapettitehtaille yms). Taiteilijat elää myös apurahoilla, niihin on omat kriteerinsä. Ota niistä selvää ja mieti, miten voit ne toteuttaa.
Pitäisi varmaan olla myös hyvä siinä mitä tekee intohimoisesti. Usein se taiteilija kuolee köyhänä, mutta niistä tauluista tulee arvokkaita myöhemmin.