Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokeeko kukaan täällä kuuluvansa työväenluokkaan?

Vierailija
20.06.2025 |

Kerro vähän itsestäsi. Tuntuu, että lähes kaikki näkevät itsensä keskiluokkaisina.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun työväenluokkaan. Mihin muuhun kuuluisin, kun olen pienipalkkainen  hoitaja, yksineläjä. Oman yksiöni olen saanut maksettua, muuta omaisuutta ei ole. Tulen saamaan huonon eläkkeen, todennäköisesti joudun myymään asuntoni ja muuttamaan vuokralle, kun jään eläkkeelle. Ei ole varaa maksaa remontteja, joita on tulossa. 

Vierailija
2/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun työväenluokkaan koska olen palkansaaja. Äänestän vasemmistopuolueita kuten RKP:ta tai Kokoomusta ja olen perustamassa fasaaninmetsästyskavereideni kanssa Eiran Työväen Palloilijoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun työväenluokkaan, olen hitsaaja.

Vierailija
4/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen 40v insinööri, 80k€+ vuosipalkka. Perheellinen, palkkatöissä yksityisellä konepajalla.

Vierailija
5/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä työväenluokkaiset eivät niin paljon mieti noita luokka-asioita ja teoretisoi niillä. Oisko siinä syy, miksi melkein kaikki ovat omasta mielestään keskiluokkaa? Ne jotka eivät ole, eivät vastaa.

Vierailija
6/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Olen 40v insinööri, 80k€+ vuosipalkka. Perheellinen, palkkatöissä yksityisellä konepajalla.

Tekeekö sinusta työväenluokkaisen ammattisi, akateemisen koulutuksen puute, vai kenties työväenluokkainen makusi (ei korkeakulttuuria, ei laajempaa sivistystä jne)?

Vierailija
7/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä toisten omistamalle yritykselle. Vaikka siitä hyvin maksetaankin, olen silti työväenluokkaa.

Vierailija
8/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tämä ole työttömien luokka. Ei kai työssä käyvät täällä käy?

Vierailija
9/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun työväenluokkaan, olen hitsaaja.

Ite oon rakennusmestaaja.

Vierailija
10/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että osa matalapalkkaisista ihmisistä kuten hoitajista, ei lainkaan miellä kuuluvansa työväenluokkaan. Luokka-asema ei ole ollut viime vuosikymmeninä oikein suosittu puheenaihe. Olisi syytä olla, jotta esimerkiksi he vaatisivat oikeuksiaan eivätkä rahapulassa raatavina leikkisi keskiluokkaa. Toki pariskuntana elävillä ihmisillä on usein helpompaa kuin yksin elävillä, ja niin kysymys luokasta ei tunnukaan niin tärkeältä.

Vierailija
11/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokka-asemahan ei määräydy pelkän palkan tai varakkuuden perusteella. Maku ja sivistystaso on iso osa sitä. Älkää yksinkertaistako asioita, tai ymmärrätte ne väärin.

Vierailija
12/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokka-asemahan ei määräydy pelkän palkan tai varakkuuden perusteella. Maku ja sivistystaso on iso osa sitä. Älkää yksinkertaistako asioita, tai ymmärrätte ne väärin.

Sinunkin on hyvä miettiä, miten määrittyvästä luokasta puhut. Sivistynein ja hyvämakuisinkaan ihminen, jolla on  minimaalinen taloudellinen tulotaso ja olematon omaisuus, ei voi olla keskiluokkaa, vaikka henkisen pääomansa vuoksi olisi miten korkeatasoinen. Professorin asema ja palkka eivät päästä työväenluokkaan, vaikka miten mauton ja kapea-alainen sattuisi olemaan.

Vierailija
13/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö sinusta työväenluokkaisen ammattisi, akateemisen koulutuksen puute, vai kenties työväenluokkainen makusi (ei korkeakulttuuria, ei laajempaa sivistystä jne)?

Milloin sivistys ja kulttuuri on muka kielletty duunareilta? 

Vierailija
14/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työväenluokkaa, eläkkeellä oleva HSO. Kielitaitoinen, sivistynyt, monilahjakas. Ei omista mitän,tulee toimeen omillaan.

Vierailija
15/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan kuulu työväenluokkaan, olen tilallisen kanssa naimisissa. 

Vierailija
16/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinunkin on hyvä miettiä, miten määrittyvästä luokasta puhut. Sivistynein ja hyvämakuisinkaan ihminen, jolla on  minimaalinen taloudellinen tulotaso ja olematon omaisuus, ei voi olla keskiluokkaa, vaikka henkisen pääomansa vuoksi olisi miten korkeatasoinen. Professorin asema ja palkka eivät päästä työväenluokkaan, vaikka miten mauton ja kapea-alainen sattuisi olemaan.

Hyvä, juuri tätä keskustelua halusin käydä. Sinun käsityksesi on siis, että ollakseen keskiluokkainen, on omattava sivistyksen ja koulutuksen lisäksi tietty tulotaso (mikä? riittääkö mediaanipalkka - tai tietty peritty varallisuustaso: mikä on oltava pankkitilin saldo?). Ja toisaalta, muodollinen korkea koulutus ja keskipalkka takaavat keskiluokkaan kuulumisen, vaikka sitten olisi maailmasta mitään ymmärtämätön matemaatikko, jolla on autistinen kapea lahjakkuusalue. ymmärsinkö nämä oikein?

Toisaalta, kuten aloituksestakin käy ilmi, asia erikseen on se, mihin luokkaan kukakin mieltää kuuluvansa, ja siitä kai oli kyse tässä aloituksessa.

Itse en osaa sijoittaa itseäni mihinkään luokkaan.

Vierailija
17/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvä köyhä olen.

Vierailija
18/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan kuulu työväenluokkaan, olen tilallisen kanssa naimisissa. 

Onko teillä siellä paljon munkkipossuja?

Hesalainen porvari

Vierailija
19/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulojeni puolestani tällä hetkellä työväenluokkaan, mutta arvomaailmani (kulttuuri, sivistys, luovuus, ympäristönsuojelu, itsensä toteuttaminen) lienevät muualla.

Vierailija
20/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin sivistys ja kulttuuri on muka kielletty duunareilta? 

Ei ole kielletty, mutta huomattavasti suositumpaa korkeammin kouluttautuneiden parissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi