Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokoontuuko teillä koko suku juhannuksena isovanhempien omistamalle mökille?

Vierailija
20.06.2025 |

Näin meillä.Kukin lähtee sitten illemmalla oma juhannuksen viettoon.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
2/29 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, isovanhemmat on jo kuolleet ja mökki myyty.

Vierailija
4/29 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Suvussa on monta kymmentä henkeä.

Vierailija
5/29 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ja mummi ja ukki ostaa kaikille ruoat ja juomat ja mummi leipoo ja ukki pilkkoo polttopuut. Me muut saamme rentoutua kaikessa rauhassa pitkän arkisen aherruksen jälkeen, ja moni ottaa naapureita ja kavereitakin mukaan. Näin sen pitääkin olla, me olemme juhlamme ansainneet. Muun vuoden mummi ja ukki saavat sitten lepäillä hoivakodin lämmössä <3

Vierailija
6/29 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli tapana, läsnä oli useampaa sukupolvea sekä muuta sukua. Mökki oli oikeasti iso talo järven rannalla, makkareita viisi. Ahtaasti nukuttiin perhekunta yhteen makkariin sulloutuneena ja loput tuvan puolella patjoilla. Sauna lämmitettiin pari kertaa päivässä. Syötiin isoja sukupäivällisiä pitkään ja hartaasti. Pelattiin pelejä ulkona ja käytiin veneilemässä, kalastamassa, uimassa jne.  Ihan paras lapsuus.

Isovanhempien kuoltua mökki myytiin ja se perinne loppui siihen. Sisarusten kanssa välillä kaiholla muistellaan niitä aikoja. tänä päivänä tuskin kukaan lähtisi noin tiiviiseen yhteisöön mukaan, ei nää nuoremmat uniikit pikkuprinssit/prinsessat ymmärrä mikä voima ja mahti on läheisessä suvussa. 

Vierailija
7/29 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isovanhemmat ja sisaret tulee minun mökille.

Vierailija
8/29 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suku ei ole koskaan kokoontunut. E muista sellaista. Isäni antoi kesämökkinsä minulle 10 vuotta sitten kun ei jaksanut hoitaa sitä ja minä sitten remontoin sen. Veljeni ei halunnut osa omistaa mökkiä joten mökki jäi minulle ja tämä on nyt tosi viihtyisä paikka. Isä antoi 70000 euroa remonttiin ja itse tein suurimman osan remontista. Täällä on iso olohuone keittiö , sauna ja iso terassi pihalla. Rantaa olen kaivannut paljon kiviä pois ja tuonut hiekkaa tilalle eli on noin 30 metrinen hiekkarantakin. Tämä on oma kanarian saareni. Sukuani en ole juuri nähnyt. Enoani olen nähnyt kun olen tehnyt paljon raksatöitä sen kanssa ja olimme samassa firmassa pitkään töissäkin. Enoni perhe on tuttu ja sen lapset käy täällä mökilläni ja nyttenkin serkkuni on täällä juhannusta viettämässä.

Vierailija
9/29 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ja mummi ja ukki ostaa kaikille ruoat ja juomat ja mummi leipoo ja ukki pilkkoo polttopuut. Me muut saamme rentoutua kaikessa rauhassa pitkän arkisen aherruksen jälkeen, ja moni ottaa naapureita ja kavereitakin mukaan. Näin sen pitääkin olla, me olemme juhlamme ansainneet. Muun vuoden mummi ja ukki saavat sitten lepäillä hoivakodin lämmössä <3

Meillä sama anoppissa, ihania juhannuksia. Joulut samalla kaavalla, suomenruotsalainen kaunis perinne.

Vierailija
10/29 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen vähemmän kaunis perinne on mököttää yksin mökillä ja loukkaantua jos joku ehdottaa seuraksi menemistä. Omaisuutta hillotaan hautaan asti eikä mitään haluta jakaa edes omien lasten kanssa. Talot mökit veneet annetaan ennemmin homehtua pystyyn kuin päästetään joku muu niitä käyttämään.

Vierailija
11/29 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleet niin vanhemmat kuin isovanhemmat, niin että ei.

Vierailija
12/29 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Isovanhempani ovat kuolleet ja omaisuus jaettu jo vuosia sitten. He olivat syntyneet 1920 ja 1930 -luvuilla, joten vaikka eläisivät niin tuskin jaksaisivat enää mökille lähteä.

Vierailija
13/29 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eikä koskaan ole kokoontunutkaan eikä tule näin koskaan myös tapahtumaan

Vierailija
14/29 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulet, mahtuuko sinne noin 150 henkilöä, no varmaan teltailemaan.

Vierailija
15/29 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulet, mahtuuko sinne noin 150 henkilöä, no varmaan teltailemaan.

Millaisia perinteitä teillä lestadiolaisilla on juhannuksena?

Vierailija
16/29 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avomies on perinyt isovanhempiensa mökin missä vietetään juhannusta.

Vierailija
17/29 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat on kuolleet jo ajat sitten, eika heilla mitaan mokkeja ollut, maaseudun ihmisilla.

Vierailija
18/29 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 4 polvea ja vain kaksi vanhinta kokoontuu, kukaan ei jaksa vahtia 8 alle 2-9v mökillä joka on aivan rannassa ja ranta on heti 2m syvä, mökki on lisäksi varsin pieni. 

Vierailija
19/29 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Isovanhempien mökille menee tänä vuonna vain meidän perhe. Teemme päiväreissun, tai ilta, sillä emme ole vielä lähteneetkään. Matka ei onneksi ole pitkä.

Tehdään vihdat, jalkakylvyt, saunotaan, grillataan, kirotaan hyttyset, paarmat ja muurahaiset ja kerätään kukkakimppu. Harmitellaan, ettei mansikat ja muut kesäherkut ole vielä kypsyneet. Ihmetellään ketunpoikasia, ilmeisesti pesä on saunan takana.

Käydään katsomassa onko kyläyhdistys tehnyt tänä vuonna juhannussalkoa laavulle ja nautitaan maalaismaisemista.

Vierailija
20/29 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei.