Hiilihydraatin paahtaminen kovassa lämmössä aiheuttaa akryyliamidia, joka on karsinogeeni. Eniten sipsissä, muroissa, laatikkoruuissa,
Myös ranskalaiset, hapankorput ja kahvi ovat merkittäviä lähteitä.
Tämä oli minulle yllätys, koska aiheesta keskustellaan ja kirjoitetaan vain vähän
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Laatikkoruokia, kahvia, paahtoleipää ja vaikka mitä olen syönyt, ja vielä elossa. T. Nainen 60v
Äitini on paahtoleivän suurkuluttaja, syö ihan joka aamu. Syö laatikkoruokia, juo kahvia jne. Täytti 85 vuotta tänä vuonna
Vierailija kirjoitti:
Kaikki me kuollaan joskus. Nykyään ei mitään oikein voi syödä.
Ehkä niin, mutta minä sain juuri syöpädiagnoosin, joten lisään hapankorputkin kyllä nyt vältettävieni listalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laatikkoruokia, kahvia, paahtoleipää ja vaikka mitä olen syönyt, ja vielä elossa. T. Nainen 60v
Äitini on paahtoleivän suurkuluttaja, syö ihan joka aamu. Syö laatikkoruokia, juo kahvia jne. Täytti 85 vuotta tänä vuonna
Näin meidänkin suvussa. Tämä ei kuitenkaan päde enää seuraavassa polvessa. Minä sain syöpädiagnoosin jo keski-ikäisenä. Veikkaan, että heidän lapsuudessaan oli jotain erityisen terveellistä, ehkä elämä maaseudulla tms.
Vähän tästä puhutaan siihen nähden, että miten monista syöpävaarallisista asioista puhutaan. Harva syö päivittäin sipsiä, ranskalaisia ja keksejä. Enemmän ne on sellaisia satunnaisia.
Siis paras vaan syödä kaikki raakana.
Tunge Ap karsinogeenit vaikka perseeseesi, mutta minä jatkan leipäni paahtamista, vaikka olisi myrkkyä. Me kaikki kuollaan kuitenkin joskus. Eikö olisi mukavaa poistua jännällä tavalla, kuin tylsillä perinteisillä menetelmillä.
Juuri näin. Varsinkin näin juhannuksena kannattaa oikeastaan jättää grillailut kokonaan pois, jos ei halua syöpää
Luulin että tämä on vitsi mutta googlaus kertoi että on ihan oikea asia
Oho, luulin että näkkäri ja murot olisi terveellisiä.
Joo joo. Mutta vege-einekset on terveellisiä ;D
Tarkoitetaanko laatikkoruoalla jotain janssoninkiusausta tai makaronilaatikkoa ja siihen tulevaa ruskeaa pintakerrosta?
Vierailija kirjoitti:
Keittäminen on terveellisin kypsennystapa
Se ja hauduttaminen.Hauduttaminen onkin tavallaan keittämistä.Kiehuu hiljaa omassa nesteessään.
Myös valkuaisen kärventäminen luo tuota karstaa ruoan pinnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki me kuollaan joskus. Nykyään ei mitään oikein voi syödä.
Ehkä niin, mutta minä sain juuri syöpädiagnoosin, joten lisään hapankorputkin kyllä nyt vältettävieni listalle.
Sama, syöpädiagnoosi toukokuussa. Katson ruokaa, liikuntaa, aineenvaihduntaa ja elämäntapoja uudessa valossa.
Sipsit taitaa sisältää todella paljon
Oho, en ole ikinä kuullutkaan tällaisesta. Pitää ehkä tehdä lohkopottuja uunissa vähän harvemmin. Ja syödä vähemmän jälkiuunileipää.