Kuinka paljon teidän 3-vuotiaat saa viikkorahaa?
Kommentit (25)
Karkkipäiväkäytäntö aloitettiin puoli vuotta sitten kun tyttö hoksasi sitä itse pyytää (kun muillakin eskarilaisilla kuulemma on...) mutta viikkorahaa ei ole vielä edes harkittu.
säännöllisesti rahaa.. Välillä saa euron tai kaks ja saa maksaa ostoksiaan kaupassa. Että osaa kyllä ostaa ja maksaa ostoksensa vaikkei säännöllisesti rahaa saakkaan.
Karkkipäivä on pari-kolme kertaa kuussa, silloin saa valita karkkinsa itse ja joskus pyytää rahan et saa sen myös maksaa itse.
Possuunkin laitetaan rahaa ja kun possu täysi niin sitten yhdessä mietitään mitä hyödyllistä rahalla ostetaan. Viimekeväänä ostettiin haalari.. Nyt possu alkaa olemaan taas täysi ja ollaan mietitty cd-soitinta jonka sais sitten omaan käyttöön.
Jokainen tyylillään..
Jo on maailma mallillaan! Just näin mammat! Opetetaan vaan entistä nuorempana saamaan kaiken. 3v opetetaan käyttämään rahaa :)
Ja mikään ei enää riitä kun kouluikään pääsevät.
Eipä ihme että nuoret kärsivät mielenterveysongelmista kun ei ole enää mitään mitä tavoitella ja elämä on tooosi tylsää...
Jos on johonkin meno tai jotain tarpeellista ostettavaa saavat siihen rahaa. Ja muuten säästämme lapsille joka kuukausi jonka saavat sitten myöhemmin. Minusta tuon ikäisillä ei vielä ole mitään viikottaista tarvetta rahalle. Säästöpossuun kolistan kolikoita satunnaisesti.
Sinä, joka painotit sitä ITTE-sanaa: Eiköhän se lapsesi ehdi kuluttaa ihan oikeasti vielä tässä elämässään, en näe mitään syytä miksi se pitäisi aloittaa 2-vuotiaana. Kaksivuotiaan ei tarvitse vielä tietää mitään kulutuksesta ja siitä, mitä rahalla saa.
Mitäs jos antaisitte niiden lapsien olla ihan vaan lapsia? Jossain vaiheessa varmaan lapsi kuin lapsi alkaa pyytämään viikkorahan perään ja siinä vaiheessa - ja huom vasta siinä vaiheessa- meidän perheessä aletaan miettiä että mikä käytäntö sopisi meidän perheelle (viikoraha/kuukausiraha/ei mitään rahaa).
Ton ITTE-viestin kirjoittajan täytyy olla provo. Meidän 2-vuotiaalle vasta yritetään selvittää, miksi käydään kassalla kun ollaan kaupassa. Ei meinaan millään voi ymmärtää, että ostokset pitää maksaa. Menisi suoraan tavaroiden kanssa kotiin. Tärkeintä tässä vaiheessa on mielestäni se, että lapsi ymmärtää että kassan kautta mennään kotiin ja meillä se tarkoittaa sitä, että lapselle sanotaan " mennään piippauttamaan ostokset" ja lapsi katsoo kun täti piippauttaa tavarat ja sitten ne laitetaan kassiin. Rahasta ei puhuta mitään. Mielestäni 2-3-vuotiaan ei todellakaan tarvitse tietää mitä on raha. Aikuisten asiat kuuluu aikuisille, ei lapsille.
Sama koskee mielestäni karkkipäivää. Meillä karkkipäivään ryhdytään vasta sitten, kun lapsi alkaa oikeasti pyytämään karkkia niin säännöllisesti, että se käy hermoille. Meidän 2-vuotias ei ole syönyt koskaan palastakaan karkkia eikä ole edes pyytänyt vaikka vanhemmat söisi vieressä. Riittää kun sanoo, että nämä ovat aikuisten juttuja. Vanhemmat, jotka alkavat pitämään 3-vuotiaille karkkipäiviä ovat vanhemmuudessaan hukassa. Ei 3-vuotias voi päättää, miten on karkkien kanssa vaan sen päättää aikuinen. Tuntuu, että yhä nuoremmille sallitaan sitä sun tätä. Kauhea kiire lasten kanssa kaikessa; 3-kuiselle aletaan antaa sosetta kun ei jakseta odottaa ja 1-vuotiaalle ostetaan pyörä ja viimeistään 3-vuotiaana katsotaan jo pokemonia. Kärjistetysti. Liian paljon liian varhain - ei hyvä.
Osuvasti kirjoitit, 31/32, että annetaan lasten olla vaan lapsia. Tosin tiedän senkin puolen, että lapsistahan halutaan aikas itsenäisiä aikas varhaisessa vaiheessa. Joten olisiko tämäkin samaa kehitystä (viittaan tuohon ITTE-viestiin).
ei tuon ikäinen rahaa tarvitse kun ei siitä mitään tajuakaan! tilille kyllä menee 50-100 e joka kuukausi ja saa ne sitten täysi-ikäisenä. Viikko rahaa saa vasta 5 tai 6 vuotiaana kun ymmärtääkin siitä jotain.
Joskus jotakin pikkurahoja possuihin laitan, harvoin kuitenkin kun itselläkään ei kolikoita paljon taskuissa pyöri kortilla maksettaessa. Katsotaan sitten kouluun mennessä, mutta sen eteen pitää sitten tehdä jotakin. Ja minä käytän lapsilisät just tasan siihen mitä katson aiheelliseksi, lasten vaatteisiin, ruokaan jne.
Rahastoihin laitan, saa sitten käyttää vaikkapa autoon tai mopoon kun niiden aika tulee.
Joita lapsi voi sitten joskus myöhemmin käyttää omiin hankintoihinsa.
Viikonloppuna juuri sijoitti risteilyllä 50¿ leluihin, paitaan ja karkkipussiin :)
Minusta viikkoraha tarkoittaa rahaa, jonka lapsi saa itse käyttää haluamaansa tarkoitukseen (tai laittaa säästöön jos haluaa) ja opetella samalla pienten ostosten tekoa ja rahan arvoa. Eli ostaa itse sillä jotain. Ja ei meidän 3-v ainakaan osaa ostaa vielä yhtään mitään itse!
Ai miten niin ?? Jos poikani haluaa että laitan viikkorahan tai kuukausirahan hänen tililleen, niin tottakai. Molemmat poikani haluavat että laitan rahat heidän tililleen tai rahastoihin.
sitten kun ovat jotain 12 vuotiaita katsotaan onko viikkorahaan tarvetta
Viikkorahaa en kyllä anna vielä. Olisi ihan mahdoton ajatus antaa rahaa tuon ikäiselle omaan " talteen" , tuskin olisi viittä minuuttia tallessa.
Tosin jo viime kesänä annoin esim. 2 euroa, jolla sai mennä samantien ostamaan kioskilta jäätelön tai maksaa kaupassa. Eri asia kun raha on äidin näköpiirissä " koko ajan" . Mutta että antaa 3-vuotiaalle rahaa esim. omaan lompakkoon useita kymppejä (tiedän muutaman tapauksen) niin omalleni en uskaltaisi - luultavasti leikkaisi ne saksilla palasiksi :)
Vähitellen kuitenkin opetetaan tätä ostamista...