Joudun todistajaksi oikeuteen, olen "kotiäiti", korvataanko puolison tulonmenetystä?
Näin rikoksen ja joudun todistajaksi käräjäoikeuteen. Olen kotona vauvan ja taaperon kanssa, puolisoni on arkisin töissä 8-16. Mitenköhän tämä oikeudessa menee, kun itse voisin saada tulonmenetyksestä korvausta jos olisin työssä, mutta nythän puolisoni on jäätävä pois työstä (pekkaselle? palkattomalle?) kun en voi huolehtia lapsista tuona päivänä. Huomioidaanko tätä perheen tulonmenetystä mitenkään?
Toki tiedustelen asiasta vielä asiaa hoitavilta, tuli vain mieleeni... Harmillista jos perhe tuon vuoksi menettää palkan, kun on itse vain osunut "väärällä" hetkellä paikalle.
Ja ennen kuin kukaan ehtii kysymään, niin ei ole isovanhempia tms. käytettävissä arkisin, kaikki ovat kiinni omissa töissään :/
Kommentit (7)
Ansionmenetystä todistaja voi saada. Oliko nyt maksimissaan 85 e.... Muistaakseni viime vuonna tuo. Verottomana. Eli vaatikaa täysimääräisesti, oikeus kyllä selittää tuon maksimin.
Toinen vaihtoehto on hoitajan palkkaaminen. Sen saatte. Ei tietenkään satasia, vaan kohtuullinen palkka.
asianajaja
Ihmettelen miksi jotkut alapeukuttavat ap:n aloitusta. Ei pikkulapsia yksin voi jättää ja ihan samalla tavalla perheelle tulee tulonmenetyksiä, jos kotiäidin pitää jättää omat "työnsä" tekemättä.
Voi saada korvauksia lastenhoitoon aiheutuneista kuluista eli jos palkkaa lastenhoitajan tms :)
Vierailija kirjoitti:
Ansionmenetystä todistaja voi saada. Oliko nyt maksimissaan 85 e.... Muistaakseni viime vuonna tuo. Verottomana. Eli vaatikaa täysimääräisesti, oikeus kyllä selittää tuon maksimin.
Toinen vaihtoehto on hoitajan palkkaaminen. Sen saatte. Ei tietenkään satasia, vaan kohtuullinen palkka.
asianajaja
Ansionmenetys max 80 euroa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi jotkut alapeukuttavat ap:n aloitusta. Ei pikkulapsia yksin voi jättää ja ihan samalla tavalla perheelle tulee tulonmenetyksiä, jos kotiäidin pitää jättää omat "työnsä" tekemättä.
Täällä on liuta noita ammattiperseilijäalapeukuttajia jotka alapeukuttaa kaikkia aloituksia, sairaita ovat.
Kiitos kaikille! :) Täytyy tarkemmin vielä kysellä asiasta sieltä käräjäoikeudesta. Ja joo, pakkohan lapsille järjestää normaaliarjestamme poikkeava hoito tuolle päivälle, kun istunto on toisella paikkakunnalla enkä tietenkään voisi sinne ottaa mukaan vauvaa ja pientä lasta :/ Eli joko isän on jäätävä kotiin tai sitten pitää palkata se hoitaja.
Voit pyytää päivärahan lisäksi sitä tulonmenetystä jota lapsenhoidosta aiheutuu eli puolison päivän nettopalkkaa.