AHVENANMAA: mitä tehdä, mitä nähdä? Parhaat jutut sieltä, kiitos =)
Meillä yhden lapsen ainoa toive kesäksi olisi käydä Ahvenanmaalla. Oli koulussa tehty joku esitelmä aiheesta ja on niin innostunut käymään siellä, että pakkohan se on toteuttaa. Ei meillä ole Ahvenanmaasta mitään sen kummempaa tietoa joten kaikki vinkit otetaan vastaan. Mukaan lähtisi tämä lapsi, 2 sisarusta ja vanhemmat. Kaikki lapset esiteinejä/teinejä.
Kommentit (52)
Bomarsundin linnoitukseen kuuluu sitten päälinnoituksen lisäksi muutaman sadan metrin päässä hajallaan olevia torneja, joista osa on päälinnoitusta paremmin säilyneitä. Niitä kierrellessä näkee samalla saaristoluontoa. Kesäaikaan siellä kukkii erikoisia kasveja, joita ei ole mantereella.
Ahvenanmaa on ihana. Parasta siellä on luonto eli rannat, meri ja kukat. Kiertäisin koko saaren. Maarianhaminassa toki Pommern + merenkulkumuseo, Merikortteli, Lilla Holmen ja huvilakadut. Kobba Klintar saari on helppo ja kaunis kohde. Kasteholmen linna ja Bomaraundin rauniot, jos historia kiinnostaa. Palvelu voi tosiaan olla vähän äksyä, jos ei puhu yhtään ruotsia, mutta eipä se minua juuri haittaa. Koitan perusasiat itse hoitaa ruotsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaa on ihana. Parasta siellä on luonto eli rannat, meri ja kukat. Kiertäisin koko saaren. Maarianhaminassa toki Pommern + merenkulkumuseo, Merikortteli, Lilla Holmen ja huvilakadut. Kobba Klintar saari on helppo ja kaunis kohde. Kasteholmen linna ja Bomaraundin rauniot, jos historia kiinnostaa. Palvelu voi tosiaan olla vähän äksyä, jos ei puhu yhtään ruotsia, mutta eipä se minua juuri haittaa. Koitan perusasiat itse hoitaa ruotsiksi.
Ahvenanmaa ei ole ihana. Se on rasistinen.
Suomenkielisen poliisin Ahvenanmaalla pitää käyttää tulkkia jos hän asioi Suomen poliisin kanssa mantereella.
Jos sama poliisi puhuu englantilaisen poliisin kanssa hän saa puhua englantia ilman tulkkia.
Et voi koskaan aliarvioida ruotsinkielisten tahojen vihaa suomen kieltä kohtaan. Voit myös itse arvioida vaikuttaako heidän asenteensa kielen lisäksi suomenkielisiin ihmisiin.
Jos ruotsinkieliset tahot vihaavat jotain kieltä noin paljon niin miten paljon he voivat vihata saman kielen puhujia ihmisinä?
Ruotsinkieliset hyväksyvät suomalaiset vain jos nöyristelemme ja toimimme heidän kielellään.
Vuonna 1809 tapahtunut onnellinen tapahtuma jossa Ruotsi menetti Suomen on ruotsalainen tragedia josta ruotsinkielinen maailma ei ole vieläkään päässyt yli.
uutinen täällä
http://vastranyland.fi/opinion/ledare/2013-04-05/435691/finskan-forbjud…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomenkielisen poliisin Ahvenanmaalla pitää käyttää tulkkia jos hän asioi Suomen poliisin kanssa mantereella.
Jos sama poliisi puhuu englantilaisen poliisin kanssa hän saa puhua englantia ilman tulkkia.
Et voi koskaan aliarvioida ruotsinkielisten tahojen vihaa suomen kieltä kohtaan. Voit myös itse arvioida vaikuttaako heidän asenteensa kielen lisäksi suomenkielisiin ihmisiin.
Ahvenanmaalla toimineen suomenkielisen poliisipäällikön yhteydenotot mantereelle suomenkielisten kollegojen kanssa, olisi pitänyt käydä ruotsiksi. Hänen katsottiin toimineen väärin puhuessaan puhelimessa suomea suomenkieliselle poliisille tai virkamiehelle tms.
Eli Ahvenanmaa ei palvelussa eroa mantereesta. Aika usein meillä palvelu on äksyä.
Minä puhuin englantia, hyvin toimi. Jotkut sitten vastasivat suomeksi :)
En suosittele matkustamista sinne, moni tuttu on käynyt ja pettynyt. Vihaavat suomalaisia ja saat kuulla siitä koko ajan. Baariin et voi mennä, saat turpaasi heti. Rasistisempia kuin itäsuomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Minä puhuin englantia, hyvin toimi. Jotkut sitten vastasivat suomeksi :)
Ahvenanmaa on viimeinen paikka mihin suomalainen haluaa mennä, siellä tapahtuvan nöyryyttämisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tiedän nämä asiat. Minua ei tämä haittaa. Puhun Ahvenanmaalla ruotsia tai englantia ja nautin maisemista. Osa siellä puhuu sitten takaisin suomeksi, mutta harvoin. Muuttaa en sinne haluaisi, mutta kesäkohteeni käymisen arvoinen. On noita rasistisia kohteita muitakin. Osa näkyviä ja osa paremmin piilotettuja.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele matkustamista sinne, moni tuttu on käynyt ja pettynyt. Vihaavat suomalaisia ja saat kuulla siitä koko ajan. Baariin et voi mennä, saat turpaasi heti. Rasistisempia kuin itäsuomalaiset.
Pillua ei voi mitenkään saada rasistisilta naisilta.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Ovat vähän ynseitä, mutta ei siitä suomenkielestä kukaan sano tai anna turpaan. Joku raja nyt tähän liioitteluun.
Vierailija kirjoitti:
Uuno Turhapuro sanoi sen yhdessä elokuvassa: vuokrataan Ahvenanmaa Ruotsille muutamaksi vuodeksi ja myydään sitten kokonaan.
Citymarket halusi vuokrata Ahvenanmaan, Turun Citymarketin parkkipaikaksi.
Ahvenanmaalla ei saa omistaa edes asuntoa jos ei osaa ruotsia. Sairaanhoitajat Maarianhaminan sairaalassa ei saa puhua suomea edes kahvipöytäkeskusteluissa kahvitunnilla.
Suomalainen ei voi ostaa asuntoa, taloa tai perustaa yritystä jos ei osaa ruotsia. Venäjällä suomalainen saa ostaa talon, asunnon tai perustaa yrityksen vaikka ei osaa venäjää.
Suomi on ruotsinkieliselle ruotsin kielellä yksikielinen, koska hän voi toimia koko maassa yksikielisesti ruotsin kielellä. Suomenkielisen on oltava kaksikielinen ja osattava ruotsia Ahvenanmaalla voidakseen toimia koko maassa. Suomenkielisten velvollisuus on opiskella ruotsia ei osata ruotsia. Oikeuksia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Ovat vähän ynseitä, mutta ei siitä suomenkielestä kukaan sano tai anna turpaan. Joku raja nyt tähän liioitteluun.
Et voi tietää. Kyllä ne varsin uhkaavasti voivat käyttäytyä.
Ahvenanmaa on yksi maailman rasistisimmista paikoista maailmassa. Huvittavaa miten RKP jaksaa jauhaa rasismista, mutta ei puutu kotipesänsä ongelmiin lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo rasismi ja uhkaava käytös on ihan koettu henkilökohtaisesti, kannattaa ymmärtää millaiseen ympäristöön on menossa suomalaisena.
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaalla ei saa omistaa edes asuntoa jos ei osaa ruotsia. Sairaanhoitajat Maarianhaminan sairaalassa ei saa puhua suomea edes kahvipöytäkeskusteluissa kahvitunnilla.
Suomalainen ei voi ostaa asuntoa, taloa tai perustaa yritystä jos ei osaa ruotsia. Venäjällä suomalainen saa ostaa talon, asunnon tai perustaa yrityksen vaikka ei osaa venäjää.
Suomi on ruotsinkieliselle ruotsin kielellä yksikielinen, koska hän voi toimia koko maassa yksikielisesti ruotsin kielellä. Suomenkielisen on oltava kaksikielinen ja osattava ruotsia Ahvenanmaalla voidakseen toimia koko maassa. Suomenkielisten velvollisuus on opiskella ruotsia ei osata ruotsia. Oikeuksia ei ole.
Ei kai ap sinne ollut muuttamassakaan eikä edes ostamassa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole siellä ikinä saanut turpiini, mutta Espalla olen ja täysin vieraalta ihmiseltä. Minulle siis Hesa on vaarallisempi paikka.
Vierailija kirjoitti:
Niin heillä on siellä itsehallinto ja asunnon ostossa kotiseutuoikeus. Ap oli menossa kesälomareissulle perheen kanssa. Ei ymmärtääkseni töihin, talon ostoon tai baaritappeluun. Toki tällä palstalla voitte halutessanne boikotoida mitä lystäätte. (Vieläkin naurattaa se palstalaisten Stora Enson boikotoiminen siten ettei osteta kopiopaperia ja samaan aikaan pakattiin Vinted ostoksia pahvipaketteihin.)
Rasistisaarille ei suomalaiset ole tervetulleita.
Nauravat teille selän takana ja tiuskivat päin naamaa. En suosittele.