Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Graduohjaajani antoi tuotoksiani muiden käyttöön!

Vierailija
25.03.2007 |

Onko täällä yliopistolakia tuntevia paikalla? Yritin etsiä lakipykäliä Finlexistä, mutta en löytänyt tähän tilanteeseen sopivia. Tai tietääkö kukaan ylipäänsä, että onko mulla tässä tilanteessa mitään oikeuksia?

Tilanne on se, että olen tehnyt graduani tutkimusprojektissa, jossa on lisäkseni ollut toinen graduntekijä. Kumpikin meistä on palauttamassa gradunsa 2 viikon päästä. Gradujen aiheet ovat hyvin lähellä toisiaan, eli jonkin verran yhteisiä piirteitä noissa töissä on väistämättäkin.

Mutta: tapasimme graduohjaajamme yhteistapaamisessa viime viikon lopulla. Hän oli tarkistanut sen hetkiset graduversiomme ja antoi niistä palautetta. Ensin hän esitteli toiselle graduntekijälle sisällysluetteloni lay-outin ja sanoi, että ota tästä mallia. Seuraavaksi hän esitteli kehittämäni kuvamallin tälle toiselle, ja sanoi, että tee samanlaisia. Sitten hän käski minun näyttää omasta gradustani tälle toiselle graduntekijälle kappaleen, jossa olin esittänyt sellaista taustamateriaalia, jota tämän toisen gradussa ei ole, ja tämä toinen graduntekijä otti lähdeviitteeni ylös.

Loppuhuipennukseksi graduohjaajamme vielä käski minun antaa sivun graduni pohdinnasta tämän toisen graduntekijän luettavaksi, koska se oli ohjaajan mielestä erityisen hyvä.

Olin aivan liian äimistynyt pystyäkseni olemaan tottelematta.

Nyt ilmeisesti nämä kuvat/tekstit/ideat gradustani ovat siirtymässä tämän toisen graduntekijän graduun. Sehän tietysti vähentää oman työni arvoa, jos meillä molemmilla on täsmälleen samanlaisia osia töissämme.

Onko minulla tässä tilanteessa oikeuksia? Voinko vaatia, ettei toinen graduntekijä omi tuotoksiani? Onko graduohjaajalla tässä tilanteessa mitään vastuuta?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saan puhtaasti muiden ansioideni, kuin gradun perusteella.

Vielä gvm, hyvin pian FM

Vierailija
2/14 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiotieteellisellä ja humanistisella puolella on ihan normaalia että kaikki lukee kaikien tekstejä graduseminaareissa. Gradun arvo ei todellakaan perustu yhde sivun tietoihin tai johonkin layoutiiin.

Ja vaikka humanisteja haukutaan kammioissaan uurastavksi niin musta toi mitä sä nyt puhut kuulostaa hirveän yhteistyökyvyttömältä. Tutkimusryhmässä tai yllensäkin tutkimuksessa on kilpailusta huolimatta tarkoitus auttaa toista ja yhteisen kehittelyn avulla oivaltaa jotain vielä enemmän. Samaan tyyliin kun nörtit kehittelee näitä open source ohjelmia. Mieti Linuxia esimerkiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graduohjaajat antavat jatkuvasti tuollaisia vinkkejä ja toisten graduja luettavaksi jne. Oleellista on, ettei mitään aitoa havaintoa tms kopioida ilman viitettä toisen työhön! Ei kai nyt jokainen gradun tekijä keksi aina vain uudelleen, millainen sisällysluettelo on hyvä olla tai miten vaikkapa johdanto kannattaa kirjoittaa.

Terv. nimim. Kaksi gradua kahdessa eri koulussa tehnyt

Vierailija
4/14 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytti samaa mallia ja sovelsi sitä kohta kohdalta eri teokseen. Häntä syytettiin plagioinnista ja hän menetti KAIKKI opintoviikkonsa.

Vierailija
5/14 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on iso ero. Minä en hyväksyisi tuollaista alkuunkaan.

Vierailija
6/14 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän sitä kukaan kehtaa ottaa toisen ideoita mainitsematta lähdettä kun kaikki tietää ja on nähnyt ne versiot.

Sitten, gradu on kuitenkin vaan gradu ja aika harva keksii siinä yhtään mitään omaa.

Vierailija
7/14 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valmisteilla olevia väitöskirjojakin annetaan tutkimusryhmäläisten luettavaksi. Jos toinen lukija käyttää jotain toisen aidosti omaa havaintoa, mallia tms. siihen tulee viitata (valmisteilla olevaankin työhön voi viitata). Olen ainakin itse esitellyt lähes valmiin graduni seminaarissa noin 10 garduntekijälle.

Ymmärrän ap:n mielipahan siitä, että hän hoksasi käyttää näppärämmin lähteitä yms, mutta ohjaajat auttavat tuollaisissa asioissa heikompia joka tapauksessa.

Vierailija
8/14 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sitten, gradu on kuitenkin vaan gradu ja aika harva keksii siinä yhtään mitään omaa.

Vierailija
9/14 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitöskirja on ensimmäinen tieteellinen työ, jossa edes vaaditaan mitään tieteellisesti uutta.

Tämä ei tarkoita tietenkään että gradut ovat huonoja, päin vastoin, hirveän mielenkiintoisia juttuja niissä on, mutta kyllä parhaatkin ovat pakosti osoituksia siitä, että on se vaihe hallussa. Uutuus on niin iso juttu ettei sitä ihan noin vaan vuodessa kekata, kun pitää ottaa se aihe haltuun jne.

Vierailija
10/14 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos lakipykäliä haluat kaivaa, on tekijänoikeuslaki sopivampi viite kuin yliopistolaki. Olen aiemman kirjoittajan kanssa samaa mieltä että teknisesti olet itse antanut luvan. Törkeää olisi, jos ohjaaja olisi omin nokkineen julkaissut tuloksiasi ominaan, mitä myös tapahtuu.

Vierailija
11/14 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei ole velvollisuutta auttaa toista opiskelijaa gradunsa kanssa

Vierailija
12/14 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä kysyisin ihan yliopiston sisällä konsultaatiota tällaisesta, kohtahan sun gradu on pian plagiaatti, jos kerran kumpaakaan ei ole vielä palautettu, milläs tota todistat, että kumpi oli ensin samat asiat kirjoittanu, tollanen graduohjaaja nostaa kädet pystyyn ja juoksee karkuun ja kieltää kaiken omalta osaltaan.

Selvitä ihmeessä miten oikeasti on

Vierailija
13/14 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun gradusta peräisin olevat ideat.

Sitten jos graduntekijän kanssa keskustelu ei tuota tulosta, niin yritän vielä vedota graduohjaajaan, ja jos sekään ei onnistu, niin sitten mennään kai laitoksen johtajan puheille kaikki yhdessä.

Todellakin toivon, ettei tarvis tätä asiaa vielä kovin pitkälle, koska haluaisin vain keskittyä gradun viimeiseen viilaamiseen enkä taistella yliopistobyrokratian kanssa.

Koko viikonloppu meni muutenkin tän asian murehtimiseen, enkä saanut mitään tehtyä gradun eteen : /

Kylläpä harmittaakin tällainen, vaikka kyseessä on vain opinnäytetyö.

Vierailija
14/14 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on se enemmän kuin vain opinnäytetyö, se on Opinnäytetyö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi