Saan liian vähän hiilareita,voiko pitää paikkansa?
Käytän tuollaista sovellusta, johon yritän mahdollisimman tarkasti kirjata mitä syön. Tuossa on oletuksena hiilaria 50% päivässä ja esim. viime viikolla joka päivä jäi melkein 20% vajaaksi. Syön kuitenkin leipää ja puuroakin välillä tai jopa molempia päivän mittaan ja silti en saa täyteen. Kuinka paljon niitä oikein pitäisi puputtaa?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilihydraatteja ei tarvitse syödä oikeastaan ollenkaan, koska keho osaa valmistaa muista energialähteistä tarvitsemansa. Mutta monilla olo mukavampi ja syöminen toki helpompaa kun niitä syövät. Joten ihan huoletta voi jättää ne vähiin :)
Mikä sovellus tuo on? Onko sinulla jokin tavoitteena vai ihan huvikseenko vaan tarkastelet syömisiäsi? :)
Ja tällä saa sitten kroppansa lopullisesti sekaisin. Ei kannata ottaa riskiä. Ihan oikeasti, ne ravitsemissuositusten mukaiset tavat lautasmallin mukaan on paras tapa syödä Hakeutukaa ravitsemusterapeutille niin ei tarvitse pelleillä ruuan kanssa. T. 2v ketoillut ja hormonitoimintansa sekoittanut
Suositusten mukaan syöminen on vain yksi tapa syödä. Ei eri tapoja voi laittaa paremmuusjärjestykseen. Yhdelle sopii yksi, toiselle toinen tapa.
Ei niistä kannata kättä vetää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilari ei ole ihmiselle ollenkaan välttämättömyys. Ketoilijat eivät syö niitä ollenkaan.
Noh, kyllä kommentistasi päätellen sinun aivosi eivät ole saaneet sitä tarpeellistakaan hiilarimäärää. Aivot eivät toimi ilman hiilareita, eli pakko niitä on syödä edes jonkin verran, myös ketoilijoiden,
Ketoilijat syövätkin hiilareita.
Hiilareita ei kuitenkaan tarvitse välttämättä saada ruuasta, vaikka keho niitä tarvitseekin.538
Suositusta vähemmän kyllä, mutta ei mitenkään erityisen radikaalisti vähemmän. Jos jaksat hyvin nykyisellä syömisellä, ei varmasti tarpeen lisätäkään.
Sinänsä se täälläkin mainittu hiilihydraattien lihottavuus on aika myytti, kalorien liikasaanti se lihottaa eikä hillarit. Itse laihdutin kymmeniä kiloja syöden koko ajan 50-60% energiansaannista hiilareita, kasvissyöjänä, onnistui oikein hyvin ilman ketoilua, karppausta, proteiinin kaksin käsin mättämistä jne.
Tarkista laskeeko kuidut samaan koriin hiilihydraattien kanssa. Kuidut on sulamattomia tai huonostisulavia hiilihydraatteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilari ei ole ihmiselle ollenkaan välttämättömyys. Ketoilijat eivät syö niitä ollenkaan.
Noh, kyllä kommentistasi päätellen sinun aivosi eivät ole saaneet sitä tarpeellistakaan hiilarimäärää. Aivot eivät toimi ilman hiilareita, eli pakko niitä on syödä edes jonkin verran, myös ketoilijoiden,
Ketoilijat syövätkin hiilareita.
Hiilareita ei kuitenkaan tarvitse välttämättä saada ruuasta, vaikka keho niitä tarvitseekin.538
Mikäpä sitten on se hiilari, joka saadaan syömättä? Kyllä mun tuntemat ketoilijat syövät hiilaria sisältäviä ruokia sillä tavoin, että päivittäinen maksimihiilarimäärä ei ylity.
Käytän tuota sovellusta siis siksi, että haluan nähdä kuinka paljon oikeaan suuntaan syömiseni menevät. Aika rappiolla olen ollut viime vuodet ja lihonut niin, että parempi kokeilla vähän pudottaa nyt ennemmin, eikä sitten myöhemmin kun on jo oikeasti kymmeniä liikakiloja.
Eli esim. roskaruoka pois ja kasviksia tilalle, kaiken lisäksi tykkään niistä joten tuo vähän kuin buustaa sitä halua syödä terveellisesti. En minä sitä orjallisesti noudata sentään, lähinnä mielenkiinnosta.
-Ap
Niin ja toinen juttu on, että joinakin päivinä meinaa olla vaikea saada kalorit täyteen. Vaikka niitä on laskettu jo tosi vähälle sovelluksen toimesta (1400). Eli missä ajassa haluaisin laihtua ja minkä verran. Ennen söin varmaan samanlaisia määriä, mutta ilman välipaloja ja isompia annoksia + en juurikaan salaattia ja hedelmiäkin vain joskus. Nyt olen korvannut esim. lounaan salaattilounaalla ja se kyllä näköjään riittää pitämään nälän pois liiankin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Käytän tuota sovellusta siis siksi, että haluan nähdä kuinka paljon oikeaan suuntaan syömiseni menevät. Aika rappiolla olen ollut viime vuodet ja lihonut niin, että parempi kokeilla vähän pudottaa nyt ennemmin, eikä sitten myöhemmin kun on jo oikeasti kymmeniä liikakiloja.
Eli esim. roskaruoka pois ja kasviksia tilalle, kaiken lisäksi tykkään niistä joten tuo vähän kuin buustaa sitä halua syödä terveellisesti. En minä sitä orjallisesti noudata sentään, lähinnä mielenkiinnosta.
-Ap
Eikö muka oma järki sanonut mitään?
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoinen sovellus, jos noin paljon pitäisi olla hiilareita. Eikö tärkeämpää ole kuitujen saanti, ja niitä tulee sellaisista ruoka-aineista, jotka sisältävät hiilareita?
Kyllä, kuituja pitää saada 25-35 grammaa vuorokaudessa. Ne ehkäisevät suolistosyöpää ja lisäävät kylläisyyttä. Ovat siis ip-lehtien maksullisten juttujen luonnon vastine Ozempicille.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja toinen juttu on, että joinakin päivinä meinaa olla vaikea saada kalorit täyteen. Vaikka niitä on laskettu jo tosi vähälle sovelluksen toimesta (1400). Eli missä ajassa haluaisin laihtua ja minkä verran. Ennen söin varmaan samanlaisia määriä, mutta ilman välipaloja ja isompia annoksia + en juurikaan salaattia ja hedelmiäkin vain joskus. Nyt olen korvannut esim. lounaan salaattilounaalla ja se kyllä näköjään riittää pitämään nälän pois liiankin hyvin.
Täytä kokeeksi myös Finelin ruokapäiväkirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Eikö muka oma järki sanonut mitään?
Tottakai sanoi, mitä ihmettä? Halusin nyt silti kokeilla tuollaista BUUSTATAKSENI itseäni, että saan jonkun mielenkiinnon asiaa kohtaan. Minua nyt vain kiinnostaa tällaiset laskelmat, mene tekemään töitäsi siitä valittamasta :D