Tahriintuneiden podien/paitojen värjäys?
Kaivelin juuri kirpputorille menevää tavaraa kaapeista.
Keräsin hirmu kasan tahraisia bodeja/ paitoja jotka ei ole lähtenyt puhtaaksi. Ovat täysin käyttökelposia/ ehjiä, osa kuin uusia... mutta tarhoja kauluksessa/ edessä jonkin verran.
5snt voisin niistä pyytä tai antaa ilmaiseksi, mutta tuskin kukaan huolisi edes niin.
Onko kukaan värjännyt kangasväri jauheella koskaan tahraisia bodeja? Ajattelin että voisin värjätä ja sitten säästää vaikka kakkoselle tai lahjoittaa/ myydä eteenpäin. En raaskisi roskiin heittää kun on periaatteessa täysin ehjää vaatetta :(
Kommentit (9)
Mietin myös minkähän värisiä niistä tulisi :) lähes kaikki on kyllä valkoisia/ vaal sinisiä joissa tahroja.. mutta lähes kaikissa on lisäksi jokin printti kuva tms :( mitäköhän sille tapahtuisi :)
Le chat-saippuaa. Löytyy ainakin citymarketeista pyykinpesuainehyllystä (palasaippua).
Eli kastelet ensin tahrakohdan veden alla märäksi, sitten saippua käteen ja hinkkaat reilusti tahraan. Sen jälkeen nakkaat pyykikoneeseen (ilman huuhtelua välissä), tavallinen pesuaine perässä ja pyörität normaaliohjelman läpi. Tadaa, pyyki on puhdas...
Olen saanu lähtemään mustikkatahrat, vanhat lihamarinadiroiskeet vitivalkoisesta paidasta jne. Aika monta vaatetta sillä on " pelastettu" .
Eli todellakin tuo aurinko on saanut meillä ihmeitä aikaan. Lähestulkoon kaikki oranssit/ keltaiset tahrat (porkkana, mango, persikkea, jne.) on meillä lähtenyt niin että olen laittanut vaatteen aurinkoon niin että tahrakohtaan on paistanut. Jonkun aikaa auringossa ja tahra tipotiessään.
Itse kyselin vinkkejä viime keväänä kun meillä syötiin soseita, ja mietin että eihän tommonen voi millään toimia. Kokeilin kumminkin kun on kovin halpa keino ja yllätyin suuresti.
En tosin tiedä miten käy jos tahrat on pitkään ollut vaatteessa mutta kannattaa ainakin kokeilla.
Huomenna käyn ostamassa tuota vanish jauhetta, jos se ei tepsi... kokeilen tuota palasaippuaa ja kuivatan vielä kaiken päälle auringossa vaatteet :)
Jos nekään ei tepsi niin sitten kokeilen värjätä, eipä ole paljon hävittävää jos sekään ei onnistu
Yrittänyttä ei laiteta :) vaikkakin helpommalta tuntuisi viskata roskiin ne, mutta en vaan raaski :)
tahroja kuin ihan roskiin heittää. Mä olen muuten laittanut pesuämpäriin joskus parin lusikallista Vanish jauhetta (täytyy siksi muistaa huudella hyvin) tai sitten suoraan tahran päälle tehnyt sellaisen tökötin eli en ole noudattunut sitä purkin ohjetta. Yleensä kun päivän ovat lionneet ja illalla heittäneet koneeseen niin kyllä nuo tarhatkin ovat vaalentuneet.
Tänään värjäsin ensimmäistä kertaa ja luin ohjeet tarkkaan.
Siellä luki että ei välttämättä/ei ollenkaan peitä tahroja tuo värjäys.
jota saa luontaistuotekaupoista on meillä ollut tehokas tahranpoistaja. Nestemäistä olen käyttänyt mutta saa myös palasaippuana. Just pesin tytön kesähousuista viime kesäisen ruohotahran joka oli silloin jäänyt poistamatta, ja hyvin lähti. Poistaa musteet ym hyvin, pullon hintakin on alle 4e :)
Minä teen yleensä niin, että heitän tahraiset vaatteet normaaliin pesuun ilman mitään esikäsittelyä. Jos ja kun porkkanat, pastakastikkeet ym. ovat vielä kuivausrummun jälkeen paikallaan, niin vien vaatteet lasitetulle parvekkeelle. Auringon ei tarvitse edes paistaa ja lasienkin läpi kaikki tahrat ovat hävinneet. Tänään paahteessa siihen ei mennyt kuin hetki. Joskus vaatteet unohtuvat partsille pariksi päiväksi, joten aikaa on vaikea arvioida.
Minulla ei enää edes ole tahranpoistoainetta ;)
Oletko kokeillut poistaa tarhoja tarhanpoistoaineella? itse olen lioittanut päivän Vanish tarhanpoisto aineessa, laittanut 60 asteen pesuun reilusti pesuainetta ja sinnekin vielä Vanish jauhetta mukaan. Extrahuuhtelu (joskus parikin kertaa) ja ulos aurinkoon kuivumaan ja nämä ruokatarhat ovat hävinneet tai ainakin vaalentuneet huomattavasti. Valkoisiin kohtiin (esim hihat) olen pessyt/lioittanut kloriittissa.
Toki voisihan niitä myös värjätäkin mutta jos on kovin erivärisiä bodeja niin minkävärisiä sitten niistä tulee?