*** LOKAKUISET sunnuntai! ***
Hellou!
Eikö ollut eilen pinoa ollenkaan? Kaikki on varmaan nauttimasta tuosta ihanasta kevätauringosta. Täytyy iteki kohta lähteä kävelemään salille päin..
Mulla maha senku kasvaa! Eilen kävin vaa' assa ja totesin että paino on kyllä tippunu 1,5 kg, mutta kaikista isoimmat farkut, mitkä löysin ei meinaa silti mennä enää kiinni. Yks kaveri totesikin perjantaina, että onpa sun maha kasvanut sunnuntaista kun viimeks nähtiin.
Nyt saatte pitää minuu ihan pöpinä, mutta voiko mitenkään olla mahdollista, että vielä voisi tuntea mitään sikiön liikkeitä?
Miten teillä, joilla jo useampi raskaus takana, kuinka ajoissa ootte tuntenu liikkeitä?
Rv nyt siis vasta 10 ja risat. Esikoisesta tunsin selvät liikkeet rv 15, ne myös silloin näkyi ja tuntui päälle päin (vaikka istukka kohdun etuseinämässä). Nyt näitä " liikkeitä" on tuntunu pari kertaa autossa istuessa farkut jalassa. Oon miettiny, että jos tuo kohtu vaikka on jotenki kasassa, kun istuu ja vielä tiukat housut jalassa, niin sen takia pystyis tuntemaan jotain. Onhan se sikiö vissiin joku 5 cm tuolla kuitenkin? No en tiiä, ehkä oon kuitenki vähän pimee, taitavat olla vaan kohdun kasvuun liittyviä tuntemuksia.. Kai sitä vaan jo niin toivois niitä konkreettisia elonmerkkejä tuosta masukista, että jo kuvittelee tuntevansa liikkeitä. Kun en sinne ultraankaan ole vielä päässyt.
Tämmöstä omaanapaa täältäpäin. :)
sapa 10+
Kommentit (9)
Meillä on mieletön ilma!! Mies on töissä, ja saatiin onneksi ulkoiltua lasten kanssa aamusta 2 tuntia ja nyt 3 tuntia. Kiva ku ei tarvi olla koko päivää keksimässä tekemistä :) pari viikkoa menikin sairastelun takia melkein sisällä.
Muutama päivä on menny piipahtamatta täällä. Maha kyllä kasvaa nyt vauhdilla, yhdet ainoat lantiofarkut tavalliset mahtuu enää jalkaan. Kohta tulee ongelmia kun ei ole päässy äitiysvaatteita/housuja ostamaan. Sikiön liikkeitä en turhaa vielä odottele, koska 1. ja 3. raskaudessa istukan ollessa edessä tuntui vasta rv 19, ja toisessa istukan ollessa takana rv 17. En silti väitä etteikö joku voisi tuntea jo hyvinkin aikaisin, niin erilaisia me olemme! Malttamattomana haluaisin niitä jo kuitenkin tuntea ;)
En muista yhtään, onko jotain tärkeää jäänyt vastailematta. Kysykää uudelleen jos tuntuu siltä ettei vastauksia satele. Varmaan on maanantaina vilkkaampaa jo. Ja mulla vaihtuu taas viikko! Aina ei maanantaipäiviä olekaan näin innolla odottanut..
Voikaa hyvin! Mä ainakin olen alkanu jo voimaan hirmupaljon paremmin :)
Ä, masu rv12+6 sekä poikakolmikko
Aloitanpas kans kirjoittelun täällä.
Maha kasvaa täälläkin kovaa vauhtia, näyttää jo ihan vauvamahalta eikä vaan enää muuten pöhötykseltä.
Mutta vielä mahdun prätkähousuihini sisään. Käytiin tänään taas ajelemassa, nyt pitää ottaa vielä kaiken irti kun vielä pystyy.
Pahoinvointia on edelleen, aamuisin kaikki on hyvin, mutta viimeistään kun pääsee töihin alkaa äklötys joka lähtee vaan syömällä. Sitten siinä napostelen pitkin päivää hedelmää ja välillä käyn juomassa mehua, jne.
Hajut on tosi pahat, töissä kahviautomaatin kun täyttävät niin se kahvin haju saa mut melkein oksentamaan. Kaikki muutkin hajut tuntuu ihan 10x voimakkaimmilta ja etenkin tosi äklöiltä.
Ensi viikolla olisi sitten NP ultra. Kovasti jo jännittää, että onko siellä kaikki kunnossa. Sillä 2 km havaittiin juuri vklla 12 tienoilla ja nyt on kyllä tosi epävarma olo.
Kävin kyllä vklla 7 peräti 3 kertaa ultrassa Kättärillä sillä mulla on ollut myös kohdunulkopuolinen raskaus(joo, kaikkea mahdollista on jo käyty läpi) ja siinä sai sitten tällaisen ultran jossa tarkistetaan että onko raskaus siellä missä pitääkin. Eli olen jo nähnyt meidän pienen sydämen sykkivän ultrassa. Paljon muuta silloin ei vielä näkynyt.
Myös neuvolassa löydettiin vklla 8 syke, eli kaiken pitäisi kait olla ihan hyvin, tai ainaskin on hyvät mahdollisuudet että olisi.
Äitiysvaatteita en ole vielä uskaltanut ottaa esille, saati kerto tästä raskaudesta kellekään (paitsi tietty miehelle)....
Polly 12 + 0
Aamulla ulkoiltiin esikoisen kanssa tunnin verran, itse olisin ollut pidempäänkin mutta tyttö ei oikein vielä löydä tekemistä omasta pihasta, ainakaan ilman kavereita. Sitten ip nukuttiin kolmen tunnin päiväunet ja nyt mies lähti tytön kanssa kaverin luo, joten saan hetken omaa aikaa. Ja se onkin tarpeen, kun käytännössä koko viikon olen joutunut yksin huolehtimaan tytön hoidosta ym. Viikolla mies oli monta päivää työmatkalla ja sieltä kotiuduttua on sairastanut. Joten en ole saanut nukkua yhtenäkään aamuna kuutta pidempää, miehen nukkuessa puolille päiville. Huoh!
Onneksi oma olo on ollut suht hyvä. Lievää etomista on kyllä jatkuvasti, mutta oksentaa ei ole tarvinnut. Ainoa harmin aihe oikeastaan on tuhruttelu-vuoto joka eilen alkoi. Aivan ruskeaa tuhrua eikä kovin paljoa joten en kovasti vielä huolestu. Esikoisesta tuhrutteli myös monta viikkoa alkaen suunnilleen samoihin aikoihin. Ja kun vasta viikolla käytiin ultrassa kurkkaamassa tulokasta, uskon että kaikki on hyvin.
Maha kasvaa kai, ainakin on jotenki ahdistavan paksu olo koko ajan. En ole vaakaan uskaltanut:|, mutta vähintään parin tunnin välein pitää olla jotain syömässä. Ja hedelmät, jogurtit ym. terveelliset välipalat eivät auta yhtään, aina pitäisi olla syömässä vähintään leipää. Alkaa vähän tympimään. Mutta sitten kun on oikea ruoka-aika, en jaksa syödä kuin puolikkaan annoksen jos sitäkään. Ja sitten taas on kohta nälkä....
Minä en vielä liikkeitä odota aikoihin. Esikoisesta ne rupesivat tuntumaan vasta rv 20, joten eiköhän tälläkin kertaa mennä ainakin rv 18 asti (ja sinne on vielä aikaa). Välillä kyllä tuntuu jotain liikkeiden kaltaista, mutta niiden on pakko olla suoliston aikaansaamaa. Noita tuntemuksia on tosin tullut vasta raskauden aikana, mutta jo useita viikkoja silloin tällöin joten tulokkaan liikkeistä ei voi olla kyse.
Ihana seuralainen viime raskaudesta on palannut, nimittäin närästys! Ei varmaan vielä kohtu paina mahalaukkua, mutta minulla närästys jostain syystä kuuluu kuvaan ihan alkuajoista lähtien. Viimeksikin rennie + pahoinvointi oli aika etova yhdistelmä, toistaiseksi olen ilman lääkkeitä selvinnyt.
Tunti sitten syötiin ruokaa, mutta nyt on otettava jotain pientä taas. Tai ainakin juotava, törkeä jano on koko ajan.
Uutu rv 8+6
Oli pakko kommentoida tuohon liike-asiaan, että kyllä voi tuntua liikkeet jo. Mulla tuntui esikoisesta jo viikolla 13 ja nyt olen myös tuntenut pientä " kutitusta" mahasta.
Toki kunnolla liikkeet alkoi tuntumaan vasta muutamia viikkoja myöhemmin, mutta ihan selvästi vauvan liikkeitä olivat, kun samassa kohtaa aina tuntuivat ja pikkuhiljaa siitä voimistuivat.
Tinutski 11+3
Hei vaan kaikille. Ihana ilma tosiaan tänään meitä hemmotellut ja muutenkin olo alkaa tuntua paremmalta,kun pahoinvointi hellittänyt hieman. Tosin pelko vielä vaivaa, kun vatsaa ei yhtään näy ja ultraakin täytyy odotella:( Mutta ei auta kuin toivoa parasta ja malttaa mielensä. Oikein mukavaa ja aurinkoista viikkoa kaikille!
myyrä 10+6
SaPa kyseli liikkeistä - kyllä minäkin jo kuvittelen jotain _ehkä_ tuntevani... Esikon liikkeet tunsin etäisesti jo viikolla 14, tosin silloin en itsekään uskonut moiseen... Vasta muistaakseni viikolla 21 olin varma asiasta. Vähän uskomattomalta se tuntuu että nyt muka voisi jo tuntea, mutta onhan se hauska uskoa niin. ;) Ainakin " ihan outoja" tuntemuksia on siis ollut, jos nyt ei suorastaan liikkeitä.
Saatiin kutsu np-ultraan, vasta 16.4.! Voi tuska miten pitkään pitää vielä odottaa! Tiistaina on neuvolalääkäri, ja siellä kuulemma kurkataan myös ultralla - vähänkö jännittää! Mieskin otti ihan aamupäivän töistä vapaata että pääsee mukaan - ja se on häneltä aika suuri ele... Taitaa hänkin olla melkoisen täpinöissään. :)
Ihana keli on tänään ollut, mentiin esikon kanssa ekaa kertaa hiekkalaatikolle leikkimään. Tyttö lusikoi lapparilla hiekkaa suuhunsa ja oli niiiiin tyytyväinen. ;) Muuten onkin koko päivä ollut ihan kummallista menoa, vuorotellen ollaan nukuttu päikkäreitä ja notkuttu nurkissa. Ihan on mehut menneet, koko perheeltä... No, tänään ajoissa nukkumaan niin ehkä se siitä paremmaksi muuttuu. Luulisi että pikkuhiljaa alkaisi helpottamaan tämän väsyn kanssa, etominenkin alkaa olla oikeasti historiaa.
No nyt sinne petiin, jos vaikka uni pian tulisi. Hyviä vointeja kaikille!
Suhni & Onni-Monni (rv 10+5 neuvolan mukaan)
...mutta sitä ennen pari riviä.
Tänään tuli sitten uudet farkut käyttöön. Normaalisti käyttämäni housut alkavat olla jo sen verran kireitä, että oli pakko siirtyä löysempiin.
Eilen tutkailin illalla oikein peilin edessä masuani - se on pyöristynyt jo paljon enemmän kuin itse ajattelin ennakkoon...
Äsken mulla oli ihmeelliset mulinat ja kutitukset mahassa. Kun luin tuossa noista muiden ekoista vauvan liikkeistä ja tuntemuksista, tuli heti mieleen, että olikohan tuo nyt mullakin jo sitä vai ei. No, joka tapauksessa oli mitä oli, se oli ekaa kertaa.
Hiukan mua jännittää se keskiviikon eka ultra. Toivottavasti kaikki on hyvin. Kaipa sitten pikkuhiljaa alkaa olla aiheellista kertoa töissäkin.
Mies lähti tänään työmatkalle viikoksi ja nyt olisikin pitkästä aikaa edessä viikko yksin kotona...tai melkein kaksin! :)
Kaipa mä menen tästä nukkumaan. Muistakaahan kaikki levätä tarpeeksi.
Täytyypä tulla jotain kirjoittelemaan, ettei vallan tiputa sivujen häntäpäähän. Missä kaikki on? :) Täällä sataa vettä, joten siksi hyvää aikaa olla koneella.
Ei mitään suuria kuulumisia. Huomenaamulla on tarkoitus lähteä veri- ja pissakokeeseen. Pitäisi olla ennen sitä 12 h syömättä - pahoin pelkään, että oloni on aamulla Kaamea... Muuten viime päivinä pahoinvointia on ollut eniten vain aamuisin ja kun on yhdet oksut käynyt heittämässä, niin olo on ollut hyvä. Toivottavasti selviän huomisesta kunnialla...
Samalla sairaalakeikalla olisi tarkoitus varata aika np-ultraan. Sinne pitäisi mennä viikon sisällä. Kovasti kyllä jo kaipaan tietoa, että miten tuolla masussa voidaan.
Ymmärrän Sapan toiveen siitä, että tuntisi liikkeitä. Itse en niitä vielä kuukauteen usko tuntevani, mutta odotus on kova. Varsinkin miehen takia toivoisin, että niitä tuntuisi mahdollisimman pian!
Tässäpä omanapainen jaaritukseni :) Toivottavasti muitakin saapuu linjoille - ainakin uuteen viikkoon.
t. Fudgis 11+0