Onko täällä monia muita, joilla on sekä kaupunki- että maaseutuasunto
Ja maaseutuasunnolla en tarkoita kesämökkiä, vaan ihan täysin varusteltua kotia maalla.
Kummassa vietätte aikaa enemmän?
Millaisia kotinne ovat? Missä päin Suomea, vai peräti ulkomailla?
Meillä on vanha, iso kartano Hämeessä ja 3h + k Ullanlinnassa Helsingissä.
Asumme maalla lasten koulujen ja harrastusten takia. Mies tekee työt etänä, työnantaja on Tampereella. Minä käyn 3 päivää viikossa työssä Hgissä, to ja pe teen töitä pikkukunnassa tässä lähellä.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kämppä kaupungissa kun teen viikot töitä siellä ja oikea koti maalla 150 kilsan päässä työpaikasta maalla. Etätöitä saa tehdä enää päivän viikossa, joten 3 yötä kaupungissa.
Eli sama kuin mulla. Paitsi etten tee etänä lainkaan. 150 km on ihan ok matka. Minulla vähän pidempi, mutta suurin osa moottoritietä.
ap
Koti haja-asutusalueella 20km isosta kaupungista jossa työpaikat.
Vapaa-ajanluukku "isossa" kaupungissa pohjoisempana käytännössä ihan keskustassa. Siellä on levättömät uimarannat, hiihtoladut, perittyä metsää ja puolison sisarukset.
Viihdyn paremmin tuolla pohjoisempana, harkitsen muuttoa melko tosissani. Jos pomo ei olisi niin nihkeä etätöille, viettäisin siellä nytkin enemmän aikaa.
No joo. Meillä on maaseutukoti, taajamakoti, kaupunkiasunto (vuokralla lähes plusmiinusnollatulot) ja kesämökki. Taajamakodissa asutaan. Onhan nuo kivoja ja tunnearvoiltaan suuria paitsi kaupunkikohde, tosin aika paljon hommaa, huolta ja rahanmenoakin.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä työ kahden kodin pitämisessä, vaikka voi tuntua ensin " hienolta ". Aloitus oli erittäin huono trolli.
23:n kaupunkiluukku on siivottu reilussa vartissa. Lattiat ja kylppärin seinät pestään alle puolen tunnin kerran pari vuodessa. Lakanat ja pyyhkeet pesen kotona. Matot olen tuonut kotiin pestäviksi kerran. Ikkunat vois pestä nyt tänä vuonna ekan kerran (8v tuo on meillä ollut). Taloyhtiö hoitaa lumityöt, saunan pesun ( vakio saunavuoro).
Kun ollaan pidempi aika, niin pikkupyykkiä tulee pestyä käsin ja itsepalvelupesulaan farkut tms isommat tarvittaessa.
Käytännössä kuljetetaan vaatteita ja iltapalaa (cittari tuo ruokatilauksen ovelle aamukahvin aikaan) ja seuraava kauppareissu sitten fillarilla tai kävellen kun sen aika on.
"Syntyvyys vähenee, omakotitaloja ei enää tarvita."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä työ kahden kodin pitämisessä, vaikka voi tuntua ensin " hienolta ". Aloitus oli erittäin huono trolli.
23:n kaupunkiluukku on siivottu reilussa vartissa. Lattiat ja kylppärin seinät pestään alle puolen tunnin kerran pari vuodessa. Lakanat ja pyyhkeet pesen kotona. Matot olen tuonut kotiin pestäviksi kerran. Ikkunat vois pestä nyt tänä vuonna ekan kerran (8v tuo on meillä ollut). Taloyhtiö hoitaa lumityöt, saunan pesun ( vakio saunavuoro).
Kun ollaan pidempi aika, niin pikkupyykkiä tulee pestyä käsin ja itsepalvelupesulaan farkut tms isommat tarvittaessa.
Käytännössä kuljetetaan vaatteita ja iltapalaa (cittari tuo ruokatilauksen ovelle aamukahvin aikaan) ja seuraava kauppareissu sitten fillarilla tai kävellen kun sen aika on.
Siivota voi hyvin ja huonosti.
Itse siivoan kaksiota 14 h joka viikko.
Meillä on tuo tilanne, että asuntoja on useampi ja kyllähän se alkaa olla raskasta välillä ja rahaakin menee. En nimittäin halua luopua mistään omistani eikä mies halua luopua omistaan, joten koko ajan on jossain kiinteistössä tai asunnossa joku remontti päällä.
Taloudellisessa mielessä tämä siis on hirveää rahan tuhlausta. Asumme miehen vanhalla sukutilalla, johon kuuluu paljon rakennuksia, kaksi täysinvarusteltua ok-taloa, sitten on minun kesähuvilani, joka käsittää kaksi ok-taloa (molemmat talviasuttavia, mutta vain toinen täysin varusteltu), sitten on vielä minun arvoasuntoni Stadissa, jossa oli kuusi vuotta sitten linjasaneeraus. Viime vuonna oli miehen omistaman vanhemman talon täysremontti sisältä, nyt on meneillään meidän talomme peruskorjaus, syksyllä alkaa kesämökkini eristyksen parantaminen ja pikkuremontteja ja erilaisia tuotantorakennusten korjauksia en edes mainitse. Lähes koko vuoden on kirvesmies töissä.
Järjetöntä touhua, mutta ei voi mitään. Onneksi yksi talo on jo siirretty jälkikasvulle ennakkoperintönä.
Vierailija kirjoitti:
"Syntyvyys vähenee, omakotitaloja ei enää tarvita."
Näitä jää sitten vapaa-ajanviettopaikoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 3 asuntoa eri puolilla Suomea ja 2 kesämökkiä eri puolilla Suomea. Vietän tasaisesti aikaa kaikissa. Tulee Suomen kokonaiskuva todella tutuksi ruohonjuuritasolla. Asunnoista yksikään ei ole kaupungissa.
No tuo on jo saavutus! Kiva että kaikki kotisi ovat käytössä. Onko sinulla ehkä saaristokoti, lappikoti jossain hiihtokeskuksessa jne?
ap
Osa on tullut perintönä. 2 asunnoista on järvenrannalla kuten kaikki mökit. Yksi asunnoista on täysin metsän keskellä omassa rauhassa.
Onhan meillä. Paritalo Espoossa ja täysinvarustelluksi rempattu merenrantahuvila saaristossa. Kunhan lapsi muuttaa omilleen, on tarkoitus ostaa kerrostalokoti granin keskustasta ja asua pääsääntöisesti täällä maalla.
Oletko kenties Turussa? Minun ihana opiskelukaupunkini!
ap