Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kakkaa tulla synnyttäessä?

Vierailija
13.06.2025 |

Tai siis olen kuullut että voi. Kannattaako ennen synnytystä siis tehdä suolihuuhtelu? Vai tehdäänkö se talon puolesta? Pitääkö siitä erikseen kysyä vai kuuluuko se rutiineihin? 

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se penska saattaa olla olkapäitään myöten paskassa, mutta pestäänhän se.

Vierailija
22/60 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoli tyhjenee kyllä, joko ennen synnytystä spontaanisti tai huuhtelulla tai synnytyksen aikana. Paine on sen verran suuri alapäässä. Mulla ekan kanssa tuli ns. paska ja lapsi samalle tarjottimelle. Tokassa sain vesiperäruiskeen ennen synnytystä, ja se oli kamalaa, melkein kamalampaa kuin synnyttäminen, mutta edisti kyllä synnytysprosessia. Synnytystilanteessa ei kiinnosta tippaakaan, mitä muut näkee tai kuulee. Se kipu on sellaista mindfulnessia, ettei riitä huomio mihinkään muuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ees pelota ne kivut eikä edes repeytyminen. Vain se kakka. En siis oo ees raskaana. Pitää ekaks miettiä tää kakkajuttu valmiiks että pystyn sitten synnyttäessä keskittymään olennaiseen.

Sitten, kun ne kivut alkaa kunnolla, niin et mieti koko kakkaa. Usko mua.

Vierailija
24/60 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin 80-luvun alussa tehtiin suolihuuhtelu. Nykykäytännöstä ei mitään tietoa. Ei kannata liikaa miettiä tuollaisia asioita, ne ovat ihan jokaisen naisen kohdalla samoja siten, että meillä on tämä kroppa, joka tuottaa myös sitä kakkaa. Siinä vaiheessa kun se lapsi on siinä unohtuu ihan kaikki kakat, veret ym. Tai ainakin itsellä unohtui. Tunsin vain ihan järjetöntä rakkautta lasta kohtaan. Lisään vielä etten nauttinut raskaudesta, mutta se hetki kun näin lapseni, oli jotakin niin uskomattoman ihanaa. Eli ei liikaa kannata miettiä etukäteen, vaan ottaa se pieni vastaan ilolla ja rakkaudella.

Vierailija
25/60 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ymmärtänyt että se mies on siellä sen takia että se tulppaa naisen peräaukon ja pitää sitä tulppaa siellä paikallaan synnytyksen ajan, joten ei, kakkaa ei voi tulla synnytyksen aikana.

Vierailija
26/60 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllähän siitä tulee se haju. :( 

Seki hävettää että lapsen isä joutuu haistamaan sen ja tajuaa että kullalta tuli paskat. Ihan kauhea mielikuva. 

Vierailija
27/60 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatiesynnytyksessä vauvaan siirtyy äidin eritteiden kautta suolistomikrobeja, jotka vaikuttavat immuunijärjestelmän kehittymiseen koko lapsen loppuelämäksi. Keisarileikkauksessa mekanismi ei toteudu, jolloin vauvan suoliston mikrobiston normaali kehitys estyy. Leikkauksella syntyneillä lapsilla voikin olla alttius esimerkiksi allergiaan ja astmaan. Helsingin yliopiston tutkijat havaitsivat, että äidiltä lapselle tehty ulosteensiirto edesauttaa lapsen immuunijärjestelmän normaalia kehitystä pienentäen vakavien sairauksien riskiä.

Vierailija
28/60 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, ne kätilöt näkevät kakkaa, kusta, verta ja kaiken maailman limaa joka päivä. Synnyttäminen sattuu niin paljon, että sinua ei siinä vaiheessa voisi vähempää kiinnostaa muu kuin saada lapsi puskettua maailmaan. 

Myös suhteesi paskaan tulee muuttumaan. Jatkossa joudun pesemään kakkapyllyä joka päivä ja pian et välitä yhtään, vaikka joku kusisi tai oksentaisi päällesi. Se on pikkuvauvan kanssa ihan päivittäistä. Jos saat oikean puklailijan, niin saat vaihtaa vaatekertasi monta kertaa vuorokaudessa.

Sattuu kun ei hoideta kipua.

Vierailija
29/60 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän menee kaikki uskottavuus romantiikasta kertaheitolla. :( 

Vierailija
30/60 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin 80-luvun alussa tehtiin suolihuuhtelu. Nykykäytännöstä ei mitään tietoa. Ei kannata liikaa miettiä tuollaisia asioita, ne ovat ihan jokaisen naisen kohdalla samoja siten, että meillä on tämä kroppa, joka tuottaa myös sitä kakkaa. Siinä vaiheessa kun se lapsi on siinä unohtuu ihan kaikki kakat, veret ym. Tai ainakin itsellä unohtui. Tunsin vain ihan järjetöntä rakkautta lasta kohtaan. Lisään vielä etten nauttinut raskaudesta, mutta se hetki kun näin lapseni, oli jotakin niin uskomattoman ihanaa. Eli ei liikaa kannata miettiä etukäteen, vaan ottaa se pieni vastaan ilolla ja rakkaudella.

Kipu ei unohdu.

Vierailija
31/60 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua muiden kakat pelota. Mutta se pelottaa että kakkaan kun joku katselee suoraan anukseen. Eikö ketään muuta oikeesti pelota se? Onhan se nyt aika rajua!! 

No ne joutuu katselemaan joka tapauksessa anuksesi pullistelua.

Vierailija
32/60 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyssairaalassa saat pyytäessäsi suolihuuhtelun. Se tarkoittaa että pyllyyn nohjataan tietty määrä vettä letkulla ja sitten istut pöntöllä kunnes suoli on tyhjä. 

Näin ei tarvitse pelätä kakan tuloa itse synnytystilanteessa. 

Vierailija
33/60 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä alkoi synnytys yllättäen 10 päivää ennen laskettua aikaa. Ei siinä hässäkässä olisi ehtinyt mitään suolihuuhteluita tekemään, eikä supistuskivuissa olisi sellaiseen pystynyt keskittymäänkään. Sairaalassa kehotettiin käydä ulostamassa ennen synnytystä, mutta vatsa oli raskauden takia niin kovalla, että mitään ei tullut. Paitsi sitten synnytyssalissa.

Vierailija
34/60 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seki hävettää että lapsen isä joutuu haistamaan sen ja tajuaa että kullalta tuli paskat. Ihan kauhea mielikuva. 

Ei siinä paskanhajua huomaa, kun kyllä veri ja eritteet, lapsivedet ja limat yms haisee myös. Jos tulee kakka, niin kätilö vaan pyyhkäisee sen nopsaan eritesuojien mukana roskikseen, joka synnytyssängyn alla.

Vierailija
35/60 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kakka, tai mikään muukaan ihmiskehon erite, ole terveydenhoitoalan ammattilaisille mikään iso juttu. Työssä tulee "kehokoneistoihin" vähän samanlainen suhde kuin vaikka karjaa tai muita eläimiä hoitavilla, ei kukaan niistäkään ällöttele sitä mitä suolesta tai rakosta tai synnytyskanavasta tulee, vaan kuuluu vaan luonnolliseen prosessiin ja asiaan. Itse töissä vanhustenhoidossa, ja voin sanoa että kakka ei millään tavalla hetkauta kyllä että hyi ällöä. Olen ihan varma, että kätilöillä on ihan sama pragmaattinen suhde siihen kakkaankin, se ei ole minkäänlainen iso juttu vaan yksi juttu joka vaan hoidetaan eleettömästi jos sitä tulee, keskittyen itse synnytykseen eikä kakkaan.

Vierailija
36/60 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä yleensä ehdi sitä hajuakaan juuri haistaa. Kätilö kun siellä alapäässä muutenkin häärää, kerää kakan eritesuojaan kun näkee että sitä tulee, ja heittää suojan menemään. Se ei siis tipahtele minnekään pedille tai lattialle haisemaan se kakka yleensä, vaan heti kun tulee ulos niin kerätään pois ja roskiin. Moni joka on kakannut synnytyksessä, ei ole edes itse sitä huomannut. 

Itse en kyllä niin epäkypsää miestä ottaisi edes mukaan, jos saisi pelätä että joku kakka järkyttää. Tulee siellä limaa ja vertakin ja synnyttäjä saattaa epäesteettisesti irvistellä, huutaa, tuskanhikoilla jne.

Vierailija
37/60 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mua muiden kakat pelota. Mutta se pelottaa että kakkaan kun joku katselee suoraan anukseen. Eikö ketään muuta oikeesti pelota se? Onhan se nyt aika rajua!! 

No ne joutuu katselemaan joka tapauksessa anuksesi pullistelua.

Mitä ihmeen pullistelua?

Vierailija
38/60 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ehdin pyytää peräruiskeen ja joskus en. Toinen mihin voit varautua on peräpukamat, mitkä räjähtää ulos. Nämä molemmat tuli itselle yllätyksenä.

Vierailija
39/60 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö niihin sektiovauvoihin tolla logiikalla kannata hieroa pienimäärä sitä äidinkakkaa vaikka pumpulipuikolla? Tyyliin sieraimiin? Luulis että niin oltais jo tehty jos se parantas vauvan terveyttä.

Vierailija
40/60 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että mieheni rakastaa mua kakkaamisesta huolimatta. Minussa tämä vika. Haluan olla viehättävä ja ihana. Enkä mikään haisuli joka paskoo alleen.