Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aurallinen migreeni

Vierailija
12.06.2025 |

Minulla diagnosoitiin aurallinen migreeni kertomieni oireiden perusteella. Ei tutkita tarkemmin esim. kuvata päätä. Luin jostain, että jos on aurallinen migreeni, niin voi saada helpommin aivoverenvuodon ja migreenikohtauksen aikanakin voi saada sen. Lääkäri ei maininnut tuommoisesta mitään. Onko syytä pelätä?:(

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei migreenin takia ruveta päätä avaamaan eikä kuvailemaan yleensä.

Vierailija
2/24 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei migreenin takia ruveta päätä avaamaan eikä kuvailemaan yleensä.

Miksei kuvata

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla tarkempi elämäntavoistaan eli verenpaine kurissa ja muutenkin elää aivoinfarktivastaisesti. Se tarkoittaa muun muassa askelia päivän mittaan ja veren rasva-arvoista huolen pitämistä.

Vierailija
4/24 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sieltä kuvasta mitään näe, turha kuvata. Aura vahvistaa diagnoosin, se riittää.

Vierailija
5/24 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi ettei pelkää ja on rennompi. Helposti lukee kaikki pelottelut. Joillakin hormonit vaikuttavat sen esiintyvyyteen, nuorena varsinkin ja perimä yms. Kun tuntee laukaisevat tekijät on parempi. Työelämä ei sovi kaikille jos on oireita enemmän eikä stressi, saati verenpaine yms. Lepoa ajoissa, verensokeri, lämpötila sopivaksi, silmälasit ja tummennus jne.

Vierailija
6/24 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa aurallista migreeniä sairastavista ei saa koskaan aivoverenvuotoa. Nuorena aivoverenvuodon saaminen on muutenkin epätodennäköistä. Jos saat yhtäkkiä poikkeavia, rajuja oireita, niin sitten kannattaa tietenkin hakeutua päivystykseen ja kertoa aurallisesta migreenistä. Kannattaa tutustua muihinkin aivoverenvuodon oireisiin, esim. puutumiseen ja puheen sammaltamiseen. 

Vierailija
7/24 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon jo ylipainoinen ja huono kunto ja kaikkea kohta varmaan diabeteskin

Vierailija
8/24 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä ensin suklaa pois kokonaan. Se nimittäin on migreenin triggeri, eli yhdestäkin palasta saattaa tulla kohtaus. Samalla suklaan poistaminen on suotuisaa painonhallinnalle.

Vierailija
9/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on se ettei tiedä milloin se taas iskee uudestaan. Ja menee sitten paniikkiin kun se tulee. 

Vierailija
10/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tjooh. 🙄 No ehkäpä kannattaisi noilla spekseillä sitten tehdä jotain sille ylipainolle, surkealle ruokavaliolle ja huonolle kunnolle

Vierailija
11/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän aurallinen migreeni sinänsä ole vaarallinen paitsi jos käyttää e pillereitä.

Vierailija
12/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla diagnosoitu aurallinen episodinen migreeni. Selvitin tuota aivoinfarktin riskiä. Aurallinen migreeni nostaa sitä, mutta ei mitenkään huomattavasti. Täällä mainitut muut tekijät (ylipaino, tupakointi ym) on isommassa roolissa. 

Vierailija
13/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla diagnosoitu aurallinen episodinen migreeni. Selvitin tuota aivoinfarktin riskiä. Aurallinen migreeni nostaa sitä, mutta ei mitenkään huomattavasti. Täällä mainitut muut tekijät (ylipaino, tupakointi ym) on isommassa roolissa. 

Joo. Ihmiset ei usein tajua miten paljon esim. ylipaino, tupakointi, ryyppääminen, korkea verenpaine, korkea kolesteroli nostaa aivoinfarktiriskiä(KIN). Sitten jos on kaikki nuo niin onnea vaan

Vierailija
14/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Ihmiset ei usein tajua miten paljon esim. ylipaino, tupakointi, ryyppääminen, korkea verenpaine, korkea kolesteroli nostaa aivoinfarktiriskiä(KIN). Sitten jos on kaikki nuo niin onnea vaan

Tuo edellinen kirjoitus oli mun. Mulla on migreenin lisäksi myös 1 tyypin diabetes, joka ollut noin 40 vuotta. Mutta olen normaalipainoinen, pikemminkin hoikka, verenpaine ihanteellinen, samoin kolesteroli. En ole koskaan polttanut, alkoholia käytän vähän, kävelen 4-6 km päivittäin. Jos on sairauksia, sitä enemmän pitää olla itsensä puolella missä vain voi. 

Vierailija
15/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut aurallinen migreeni (vähintään kerran kuukaudessa) siitä asti kun kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana. Loppui migreenikohtaukset kun kuukautiset loppuivat 58-vuotiaana.  Nyt olen 64v eli migreeniä ei ole ollut kuuteen vuoteen! Ah, tätä onnea!

Vierailija
16/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenistä saa oikeaa ja monipuolista tietoa Suomen Migreeniyhdistykseltä. 

Vierailija
17/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut 13-vuotiaasta alkaen tosi paha aurallinen migreeni aikoinaan. Noin 46-vuotiaana se muuttui niin, että tuli vain voimakas aura, ei pahemmin särkyä, mutta se migreenin jälkeinen mölö olo. Tätä on jatkunut nyt 35 vuotta. Valitettavasti se periytyi myös lapsilleni, minä perin äidiltäni. Olen lukenut myös tästä aivohalvausmahdollisuudesta. En ole kyllä kuullut tapauksista.

Vierailija
18/24 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa aurallista migreeniä sairastavista ei saa koskaan aivoverenvuotoa. Nuorena aivoverenvuodon saaminen on muutenkin epätodennäköistä. Jos saat yhtäkkiä poikkeavia, rajuja oireita, niin sitten kannattaa tietenkin hakeutua päivystykseen ja kertoa aurallisesta migreenistä. Kannattaa tutustua muihinkin aivoverenvuodon oireisiin, esim. puutumiseen ja puheen sammaltamiseen. 

Migreenikin voi aiheuttaa puutumista ja puhekyvyttömyyttä.

Vierailija
19/24 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Migreenikin voi aiheuttaa puutumista ja puhekyvyttömyyttä.

Joo, mulla usein menee sanat sekaisin sen jälkeen kun aura on hävinnyt. Joskus alkaa puutuminen peukalosta, kiertää joka sormen ja häviää pikkusormesta. Jokainen sormi on vuorotellen täysin tunnoton.

Vierailija
20/24 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut aurallinen migreeni lapsuudesta lähtien, kuten veljelläni, äidilläni ja mummollani.

Aurallinen migreeni ei varsinaisesti ole haitallinen tai vaarallinen, eikä se tarkoita automaattisesti yhtään mitään. Ehkäisyä mikä sisältää estrogeeniä tosin ei voi käyttää riskien vuoksi. Olen oppinut tunnistamaan ne asiat mitkä altistaa migreenikohtaukselle ja laukaisee sen. Omalla kohdallani näitä altistavia tekijöitä on huonosti nukkuminen, kiire, stressi ja fyysinen rasitus, laukaisevana tekijänä yleensä kirkkaat valot. Esimerkiksi viimeksi sain migreenikohtauksen kummilapsen synttäreillä, kun katsoin kattovaloja kohti ilmapalloja heitellessä, edellisenä yönä en ollut nukkunut kovin hyvin ja oli muutenkin ollut kiireinen päivä.

Lähinnä migreenikohtaukset on ärsyttäviä, ja ärsyttävintä on just ne auraoireet mitkä ilmenee näköhäiriöinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi