Voidaanko lihavuuslääkereseptin saada kuka tahansa lihava? Vaikka ei ole diabetesta
Missä tilanteissa niitä määrätään? Voiko kuka tahansa mennä yksityiselle lääkärille ja saada reseptin?
Kuinka paljon se maksaa?
Kommentit (11)
Ilmeisesti voi, vaikka ei olisi edes paljoa ylipainoa ja kyse on vain laiskuudesta ja haetaan helppoa ratkaisua. Tämä kokemus omasta lähipiiristä.
Voi, jos painoindeksi on yli 27 kun kysyy Mysimbaa tai yli 30 kun kysyy muita lääkkeitä. Osa lääkäreistä ei ole pilkun tarkkoja tuosta BMI 30-rajasta. Kela ei tue lääkkeiden ostoa eli asiakas maksaa lääkkeet ja lääkärikäynnit itse.
Voit saada yksityiseltä lääkereseptin lihavuuden hoitoon, vaikka sinulla ei ole muita sairauksia. Kela ei korvaa kuitenkaan lääkettä, joka maksaa paljon, 100-200€/ kk. Vaikka sinulla olisi lihavuuden lisäksi verenpainetauti ja esidiabetes, ei kela siltikään korvaa lääkettä kuin 40%. Lääkkeen lopetuksen jälkeen palaavat nälkä ja mieliteot, joten ei ole helppoa pulleron elämä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti voi, vaikka ei olisi edes paljoa ylipainoa ja kyse on vain laiskuudesta ja haetaan helppoa ratkaisua. Tämä kokemus omasta lähipiiristä.
Ilman ruokavaliomuutoksia ei ole mitään järkeä hankkia lihavuuslääkkeitä, koska ne eivät itsessään kuluta kaloreita. Luulisi tuon sen sinun lähipiirisikin ymmärtävän? Saahan sitä toki omia rahojaan hassata turhaan, jos tuntuu siltä että rahaa on liikaa.
Sain Ozempic reseptin kuukausi sitten, BMI 29. Eli saa, vaikka ei olisi sairaalloista ylipainoa, ainakin, jos on lihavuuteen liittyviä sairauksia, kuten minulla (uniapnea, verenpainetauti).
Yksi kynä maksaa 116€, se riittää annostuksesta riippuen 1-2 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Sain Ozempic reseptin kuukausi sitten, BMI 29. Eli saa, vaikka ei olisi sairaalloista ylipainoa, ainakin, jos on lihavuuteen liittyviä sairauksia, kuten minulla (uniapnea, verenpainetauti).
No eihän tuo ole edes hurjan kallis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tuossa ei ole mukana mitään kelakorvauskia. Mielestäni ei olekaan kallis, olen ihmetellyt kun hintaa taivastellaan. Toki kalliimpiakin lihavuuslääkkeitä on, mutta jos tällä pärjää niin ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tuossa ei ole mukana mitään kelakorvauskia. Mielestäni ei olekaan kallis, olen ihmetellyt kun hintaa taivastellaan. Toki kalliimpiakin lihavuuslääkkeitä on, mutta jos tällä pärjää niin ok.
Helposti maksaa harrastus tai muutkin hoidot tuon verran.
Up