Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako korvikkeen antamista lykätä?

23.03.2007 |

Meidän poika on nyt päälle 7 kk ja olen tähän saakka vältellyt korvikkeita sekä muista vauvanruokia missä on maitoa (esim. valmisvellit, vauvan jogurtit). Rintaruokinnalla ja soseilla mennään tällä hetkellä. Palaan kuukauden päästä töihin ja mietin kuinka jaksan pumppailla. Eli pohdinnan alla on nyt se, annetaanko korviketta soseiden lisäksi.

Tietääkö joku, onko siitä mitään hyötyä jos lykkää korvikkeen jne. antamista mahdollisimman pitkään? Vai onko ihan yksi ja sama allergioden ym. haittavaikutuksien kannalta, aloitanko ne vaikka samantien vai vasta 10 kk ikäisenä? Eli nyt haluaisin tietää mahdollisista haittavaikutuksista.

Plussina olisi tietty korvikkeiden kanssa se, että äiti saisi vähän levätä (kovat yöhulinat menossa, välillä rauhoittuu vaan tissille tai pullolle jossa maitoa, vesi ei kelpaa). Ei tarvitsisi myöskään alkaa pumppailemaan varastoon. Lisäksi tietäisi, että poika saa maitoa päivisinkin, vaikka äitee on töissä.

Vähän on sekava sepustus, kun äiti on vähän väsynyt :) Toivottavasti joku nyt kuitenkin osaisi auttaa noiden mahdollisten negatiivisten asioiden kanssa.

t. piirakka

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Kannattaa kysyä tuota imetystukilistalta, sieltä on löytynyt vastaus

moniin juuri tuollaisiin ongelmiin:

http://www.imetystukilista.net/

Vierailija
2/12 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin listalle viestiä, muttei ainakaan vielä ole tullut vastauksia. Eli jos täällä palstalla jollakulla olisi asiasta tietoa, niin lukisin mielelläni.

-piirakka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

piirakka79:

Meidän poika on nyt päälle 7 kk ja olen tähän saakka vältellyt korvikkeita sekä muista vauvanruokia missä on maitoa (esim. valmisvellit, vauvan jogurtit). Rintaruokinnalla ja soseilla mennään tällä hetkellä. Palaan kuukauden päästä töihin ja mietin kuinka jaksan pumppailla. Eli pohdinnan alla on nyt se, annetaanko korviketta soseiden lisäksi.

Tietääkö joku, onko siitä mitään hyötyä jos lykkää korvikkeen jne. antamista mahdollisimman pitkään? Vai onko ihan yksi ja sama allergioden ym. haittavaikutuksien kannalta, aloitanko ne vaikka samantien vai vasta 10 kk ikäisenä? Eli nyt haluaisin tietää mahdollisista haittavaikutuksista.

Tämä on sikäli kinkkinen asia, että moni vauva saa korviketta ihan vastasyntyneestä asti.

Jos vauvallasi on allergiaperimää, voi pienikin määrä lehmänmaitoa saada allergian puhkeamaan. Tai sitten ei. Allergiatkaan eivät ole ihan noin suoraviivaisia.

Ei siis voi sanoa, että korvikkeen antamisesta olisi mitään haittaa. Lähinnä kyse on (äidin) periaatteesta: haluatko antaa korviketta, vai lypsätkö mieluummin. Eikä aina edes tarvitse lypsää, elleivät rinnat sitten ole työpäivän aikana ihan räjähtämispisteessä: noinkin vanha vauva voi olla juomatta maitoa silloin, kun sinä et ole paikalla imettämässä, etenkin jos hän syö jo kiinteitä ihan mukavia määriä. Ruokajuomaksi käy vesi hyvin. Tämä tosin tarkoittaa monesti sitä, että mahdollisimman lapsentahtinen imetys jatkuu silloin, kun se vain on mahdollista, mm. viikonloppuisin, iltaisin ja öisin.

Imetystukilistalla ei varmaan ole vastattu juuri siksi, koska kysymyksesi on vaikea - siihen ei ole olemassa oikeaa vastausta :)

Vierailija
4/12 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kysymys koetan tässä vastata jotakin....

En usko että korvikkeen antamisesta varsinaisesti mitään suurta haittaa on. Meidän kummatkin pojat on saaneet korviketta alusta asti ja ihan ok ovat. Eihän korviketta myytäisi jos siitä olisi jotain suurta haittaa vauvalle. Totta, että korvikkeen antaminen voi altistaa allergioille mutta allergioille altistaa moni muukin juttu kuin korvike. Yleensähän isomman vauvan masu sietää paremmin korviketta kuin pienemmän (kait) mutta pienenkin masu siihen tottuu.

Jos vaan jaksat pumpata varastoon niin mielestäni sinun kannattaisi jatkaa sitä ainakin 10kk asti. Tämä siksi että 10kk iästä voi alkaa antamaan tavallista maitoa. Jos nyt annat korviketta niin edessä on sitten vieroitus korvikkeesta ennen tavalliseen maitoon siirtymistä. Jos lapsesi juo pullosta niin sittenhän hän saa päivisin maitoa jos olet pumpannut varastoon.

Kannattaa myös muistaa, että kaikki sopimattomuus ei ole allergiaa vaan suoliston kypsymättömyyttäkin voi olla. Esikoinen kasvoi korvikkeella ja silti oireili masuvaivoin tavallisesta maidosta 10kk iästä lähtien, kkunnes sitten vuosikkaana pystyi juomaan hylamaitoa ja sitten 1,5v tavallista.

T: vupii ja poitsut

Vierailija
5/12 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisen pitää saada maitoa vähintään 6dl päivä ja se ei kyllä muutamalla imetyksellä täyteen tule. Joten joudut joko pumppaamaan ahkerasti tai sitten antamaan korviketta. Kyllä hänen pitää saada maitoa päivälläkin, soseiden ravintoarvo on maitoon verrattuna pieni. Itse uskon allergiseen perimään, en siihen että korvike tekee allergiseksi.

Vierailija
6/12 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellet sitten itse jaksa pumpata tarvittavaa määrä maitoa. Tuo 6dl pitäisi tulla täyteen ja aika tiheitä imetyksiä pitäis sitten olla illan ja yön, jotta maidon tarve taattu, ihan sen sisältämän energian, proteiinin ja kalsiumin tähden.

Meillä kaikki kolme lasta allergisia. Vanhinta imetin suositusten mukaan täysimetyksellä 4kk, kiinteiden rinnalla senkin jälkeen ja lehmänmaitoa sai hapamaitotuotteina 10kk-> Vuoden ikäisenä todettiin maitoallergia, muiden joukossa. Toista täysimetin 6kk ja 10kk siirtyi korvikkeelle, hänellä ei maitoallergiaa, mutta vastaavasti sitten muita sekä atooppinen iho. Kolmatta en voinnut imettää lainkaan, korviketta saannut kuukauden iästä ja atooppinen iho hänelläkin. Lehmänmaidolle ei ainakaan vielä ole allergisoitunut, vaikka muita allergioita mahdollisesti onkin.

Eli ne allergiat tulee, jos on tullakseen. Imetyshän ei allergioilta kokonaan suojaa vaan siirtää niiden puhkeamista, aina ei sitäkään... Se, jatkatko vielä 2kk rintamaidolla vai aloitatko jo nyt lehmänmaidon on sinusta itsestäsi kiinni ja oikeaa vastausta tuskin tähän löytyy :)

Suositus on, että 6kk täysimetystä ja 12kk imetystä kiinteiden ohella, mutta jokainen perhe omalla kohdallaan tekee ne ratkaisut, joihin myös nuo yökukkumiset, töihinlähdöt jne vaikuttavat.

Vierailija
7/12 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein merkki jota kannattaa seurata on onko perheessä isällä , äidillä tai sisaruksilla vaikeita allergioita ollut lapsena tai vielä aikuis-iässä? Jos ei allergioita ole esiintynyt eikä lapsi ole kiinteisiinkään reagoinut niin ihan suotta pelkäät korviketta kohta 8kk vanhalla. Jos taas on syytä epäillä allegiaa niin tämä kysymys kuuluu allergologille ja lastenlääkärille.

Tottakai jokainen päättä kuinka lastaan ruokkii mutta aikamoinen taitaa olla sulla rumba edessä jos meinaat palata töihin ja vielä lisäksi pumpata ja sen seuraksena saatavasi pumppaus, pesu ja strerilointi-urakkaa.

Itse pumppasin useasti päivässä kolmen kuukauden ajan ja jos siinä olisi vielä pitänyt töissä käydä niin huh-huh.Mutta varmasti sekin onnistuu jos esim. lapsen allergioiden takia olisi pakko.

Mutta mitään kiistatonta tutkimusta ei ole rintamaidon suojavaikutuksilta vs. korvike joten ei sitä korviketta kannata siksi pelätä, tärkeintä taitaa kumminkin olla että lapsesi saa maitoa, oli se sitten rinta- tai korvikemaitoa.

Onnea työhön ja toivottavasti löydätte hyvän ratkaisun!

Vierailija
8/12 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun näin moni on ehtinyt vastailemaan, hyviä kommentteja ja näkökulmiä mietittäväksi. Joka toinen päivä olen sitä mieltä, että nyt aloitetaan korvikkeet äidinmaidon lisäksi (silloin kun ukkeli herää tunnin välein yön läpeensä...) ja joka toinen päivä päätän ettei aloiteta vielä. Sillä vaikkei korvike olisikaan allergian aiheuttaja, eli vaikka riippuisi pelkästään perimästä, niin saattaisin silti miettiä että olikos nyt oma vikani jos aloitan korvikkeet periaatteessa " turhaan" liian aikaisin, jos tissimaitoakin vielä tulisi..

Pitää vielä pohtia vaihtoehtoja, saattaa mennä liian vaativaksi jos töissäkäynnin lisäksi pitäisi pumppailla ja imettää - luultavasti koko loppu ilta ja yökin vielä töiden päälle :) näin joku jo kirjoittelikin.

Otan kyllä mielelläni lisää kommentteja ja mielipiteitä vastaan, jos jollain niitä löytyy. Asia tuntuu olevan kinkkinen, jatkan siis pohdintaa...

-piirakka

Vierailija
9/12 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis erittäin kokenut gynekologi ja 3 lapsen äiti kertoi minulle, että imettämisellä ei ole 6 kk:n jälkeen enää mitään lääketieteellistä merkitystä vauvalle. suoja tulee suurimmaksi osaksi hänen mukaansa jo kohdussa ollessa, ja vain pieni osa sitten rintamaidon kautta.

itse olen 70-luvun alussa syntynyt enkä koskaan ole saanut rintamaitoa. olen kuitenkin ollut koko elämäni terve eikä ole yhtään allergioita...

jos olisin sinä niin siirtyisin korvikkeeseen. on se pumppaaminenkin aika rasittavaa työssäkäynnin ohella...

Vierailija
10/12 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luottaisin, että imetykset riittävät. Eli muistaakseni n.6 imetystä olis ehkä se 6dl? Jossain imetyssivuilla varmaan kerrotaan. Kuitenkin imetät varmasti aamulla ennen töihin lähtöä ja useita kertoja illalla ja lisäksi yöllä. Voihan sitä korviketta sitten antaa jos tuntuu, että imetyksiä ei kerry tarpeeksi. Jos olet päivän pois vauvan luota, niin luulen että saat joka tapauksessa pitää häntä koko illan sylissä ja lähellä, siinä samalla voi sitten tankata sitä maitoa ja läheisyyttä...

Meidän esikoinen oli aika pienestä saakka sellainen, ettei vieraissa paikoissa suostunut syömään tissiä. Eli jos oltiin päiväseltään kylässä niin oli syömättä, sitten kun söi jo soseita niin söi soseita ja joi vettä. Sitten kun kotiuduttiin niin tankkasi kiintiön taas täyteen. Pikkukakkonen on taas tosi harvasyöntinen. Saattaa syödä 09 ja seuraavaksi klo 16. On välissä hereillä jne. mutta sitten käy tutin kanssa nukkumaan taas. On nyt 4kk, täysimetyksellä hyvin on kasvanut eikä yölläkään syö kun pari kertaa. Imetyskertoja kun laskin/vrk niin niitä tuli 7kpl, tosin tämä tietysti vaihtelee päivittäin(en pidä mitään jatkuvaa seurantaa..).

Vierailija
11/12 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin töihin pari viikkoa sitten kun poika oli 8,5kk ja imetyksen lopetin, kun poika oli 6kk. Olin päättänyt jo aiemmin, etten ala imettelemään sitten enää kun olen töissä. Sitten sairastuinkin kun poika oli 6kk ja ns. sopivasti unikoulu osui samaan syssyyn. SIitä lähtien poitsu on saanut korviketta, eikä ole ollut mitään vaivoja tai sairauksia (koputan puuta).

En lukenut ajan puutteen vuoksi edellisia kirjoituksia, mutta suosittelen, jos epäilet allergioita, että kokeilet korviketta imetyksen ohessa. Jos vauvalle tulee oireita, mietit vielä jaksaisitko imettää sittenkin työn ohessa...

Tämä pieni kokemus tähän lisää

Vierailija
12/12 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kiinteillä tuonne 9-10kk ikään asti, jolloin otettiin vielä hetkeksi korvike käyttöön ennen normimaitoon siirtymistä. Muuten olisin mielelläni jatkanut imetystä 1v ikään asti, mutta olin tuolloin jo raskaana uudelleen rv19 ja palailin töihin, eli en viitsinyt ottaa ylimääräistä stressiä imettämisestä. ja haluasin samalla vieroittaa esikoisen rauhassa ennen vauvan syntymää.

Tämä kakkonen oli täysimetyksellä 6kk jonka jälkeen sai kiinteiden ja veden ohessa pelkkää rintaa tuonne 8kk ikään asti. Tuolloin neiti alkoi yllättäin purra ja teki siihen perään imemislakon. Ei huolinut rintaa enää lainkaan. Tuttipullo maittoi ja aloin antaa pumpatun maidon ohessa korviketta. taisi mennä kolmisen viikkoa tuota lakkoilua ja itse jo kerkesin päättää lopettaa pumppaamisen kun neiti sitten palasikin yllätyksekseni takaisin rintaruokintaan.

Nyt olen kuitenkin laiskana äitinä antanut pullon kulkea ohessa, eli saa korviketta myös lisäksi. Lähinnä siis näin jotta isikin voi antaa maitoa ja hoidella näitä nukutuksia ym. nyt on töihinpaluu (keikkailu) edessä ja helpommalta tuntuu kun 9kk ottaa maitoa myös pullosta. Pumppaamaan en enää aio ruveta, eli seuraavat lakkoilut sitten katkaisevat imetyksen. Muuten mielihyvin imettelen neitiä kotona ollessani.