AV-mammojen lapset kehittyvät aikaisin normi lapseen verrattuna. Joka asiassa..
Voi juma. Täällä saa aina lukea kuinka suurimman osan lapset oppivat kuiviksi n. vuoden ikäisenä, sanoivat ensimmäisen sanansa alle vuoden ikäisenä jne.
Kommentit (6)
Vierailija:
Voi juma. Täällä saa aina lukea kuinka suurimman osan lapset oppivat kuiviksi n. vuoden ikäisenä, sanoivat ensimmäisen sanansa alle vuoden ikäisenä jne.
AV-mammojen lapset kasvavat myös idyllisellä omakotialueella. Eihän nyt jossain kaupungin vuokraslummissa asuva voisikaan oppia mitään ihmellisen aikaisin. Se on katsos se ympäristön vaikutus! Ja muut merkittävät seikat AV-mammojen lasten kehityksessä ovat yli vuoden kestävä täysimetys ja myöhemmän kehityksen kannalta merkittävää on absoluuttinen kotihoito 7-vuotiaaksi asti.
Joten geenit vaikuttavat sekä oppimisilmasto - puheliaat vanhemmat jotka kommunikoi lastensa kanssa.
Uskon että ne hitaasti kehittyvien lapsien äidit ei kommentoi niihin kyselyihin jos useat nopeaoppisten äidit vastaavat - ymmärrettävää. Jos minä kerron että lapsi puhui jo vuoden ikäisenä ja paljon kuka tulee sanomaan että minun tiivitaavi puhui vasta kolme täytettyään.
Vierailija:
Joten geenit vaikuttavat sekä oppimisilmasto - puheliaat vanhemmat jotka kommunikoi lastensa kanssa.Uskon että ne hitaasti kehittyvien lapsien äidit ei kommentoi niihin kyselyihin jos useat nopeaoppisten äidit vastaavat - ymmärrettävää. Jos minä kerron että lapsi puhui jo vuoden ikäisenä ja paljon kuka tulee sanomaan että minun tiivitaavi puhui vasta kolme täytettyään.
ja mamman oma palkka (kun lapset jo koulussa) on ainakin 3500e/kk. Ja kaikki AV-mammat tuntee julkkiksia.
Juu, tuli tuosta mieleen, kun tuttava aina kehuskeli kuinka heillä lapsi (nuorempi kuin omani) jo osasi kamalasti sanoja ja jutteli täyttä häkää. Minä vain totesin, että meillä on vasta muutama sana käytössä.
Sitten kuulin tämän lapsen " puhetta" . Se oli sellaista pa, pa, paaa, ta , to, ti, maa, ma, ää, ää - ei siis yhtään ymmärrettävää sanaa, mutta äidin mielestä sieltä tuli ihan selvää puhetta, pitkiä tarinoita ja juttuja. Kukaan muu ei kyllä mitään ymmärtänyt :)
Tämän av-mamman esikoinen on oppinut ihan kaiken tosi aikaisin. Ihan oikeasti. Samoin minä ja lapsen isä olemme olleet nopeita kehityksessä, joten olisi ollut aika outoa, jos lapsi olisi ollut kovin hidas.