Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yrittäisitkö vaan olla ystävä, vaikka tämä sanoisi seuraavasti

Vierailija
07.06.2025 |

Eli ollaan tunnettu n.4 vuotta ja tavallaan meillä klikkasi heti ja luulin löytäneeni edes jollain tavalla kaltaiseni ihmisen. Ollaan käytännössä saman ikäisiäkin, että sekin yhdistää. Minulla on ollut vaikea vuosi ja oikeastaan kaikki asiat ovat menneet tavalla tai toisella pieleen. Pitkän kuukausien ja kuukausien mietinnän jälkeen avauduin tästä ystävälleni. Tai siis luulin häntä ystäväkseni. Eli sanoin, että minulla on ollut/on vaikeaa ja olen todella masentunut. Hän vastasi, että; "Sory en voi auttaa. Kyllä sun täytyy itse selvittää ongelmasi". 

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävältä kuulostaa. Ehkä se oli totuus.Ei empaattinen.

En miettisi nyt tuollaista. Hakisin itselleni apua.

Mieti moisia myöhemmin. Sinun hyvinvointisi on se tärkein. Hae apua. Mene terkkarille tai lääkäriin.

Vierailija
22/41 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea ystävä on sellainen jonka seurassa viihtyy ja pidetään hauskaa. Mutta tuetaan myös puolin toisin, kun toisella on vaikeaa. Sekin riittää, että edes kuuntelee toisen huolet ja osoittaa, että välittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En olisi tuollaisen ystävä. 

Olen ystävä sellaisille joilla on kykyä antaa rakkautta, välittämistä ja tukea. varsinkin vaikeissa tilanteissa

Vierailija
24/41 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea ystävä on sellainen jonka seurassa viihtyy ja pidetään hauskaa. Mutta tuetaan myös puolin toisin, kun toisella on vaikeaa. Sekin riittää, että edes kuuntelee toisen huolet ja osoittaa, että välittää.

Muista pitää rajat. Älä anna ystävän viedä itseäsi mukaan siihen pimeyteen missä hän itse on.

Vierailija
25/41 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen tästä nämä kauniit lyriikat:

"Mistä tunnet sä ystävän, onko oikea sulle hän

Ajat ankeimmat selvittää kuka viereesi jää

Kun on sinulla vaikeaa

Ja kun tarvitset auttajaa

Silloin ystävyys punnitaan

Menee muut menojaan, siitä tunnet sä ystävän

Kun on vierelläs vielä hän

Turhat tuttavat luotas ois

Hävinneet pian pois"

Vierailija
26/41 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumadumppaus, jos on joutunut joskus sellaisen kohteeksi, jatkossa pyrkii välttämään niitä.

Vierailija
27/41 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävyyssuhteen ylläpitäminen on vapaaehtoista. Rajanhan se ystäväsi jo vetikin ap.

Siinä kulkee raja. Ota tai jätä.

Vierailija
28/41 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ystävä sellaisille joilla on kykyä antaa rakkautta, välittämistä ja tukea. varsinkin vaikeissa tilanteissa

Eli puoliso.

Vierailija
29/41 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on sinulla vaikeaa

Hävinneet pian pois"

Sinä lurittelet tuota paatosta ihmiselle, jolla ei ehkä ole ystävää ja se yksi, jota hän ystäväkseen on luullut toimi ikävästi.

Käännät vaan veistä haavassa. Luulet olevasi lohduttava? Kuulostat jopa ilkeilijältä.

Aapee, hae apua. Hae nyt heti. Tuon kaverisi apuun et voi tässä tukeutua. Hän ei pysty.

Hae toista reittiä.

Vierailija
30/41 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja outo lause tuo "täytyy itse selvittää ongelmasi"

Ihan kuin jotain yläasteikäisen tekstiä. Eihän se pointti siinä ole että vaatisi sitä toista selvittämään asiansa. Tai "olemaan terapeutti". Tuo on kans sellainen kaasuvalotus jota tykkäävät sellaiset ihmiset sanoa joilla ei ole kykyä olla rakastavasti läsnä silloin kun heille tärkeä ihminen on tuskassa. 

Vierailija
31/41 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on sinulla vaikeaa

Hävinneet pian pois"

Oletpa kylmä. Aapee pyytää apuja ja sinä päästelet tommosia. Täysin kykenemätön empatiaan kuulostat olevan. Et tajua aapeen tilannetta tai olet tyhmä tai olet kylmä. 

Vierailija
32/41 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja outo lause tuo "täytyy itse selvittää ongelmasi"

Ihan kuin jotain yläasteikäisen tekstiä. Eihän se pointti siinä ole että vaatisi sitä toista selvittämään asiansa. Tai "olemaan terapeutti". Tuo on kans sellainen kaasuvalotus jota tykkäävät sellaiset ihmiset sanoa joilla ei ole kykyä olla rakastavasti läsnä silloin kun heille tärkeä ihminen on tuskassa. 

Ihan hyvin joku voisi väittää sinun kaasuvalottavan. 

Vierailija
33/41 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on sinulla vaikeaa

Hävinneet pian pois"

Ai, niinku lohdutat? 😳😂😂😂😂😂😂😂

Vai pönkität omaa persettäs?

Vierailija
34/41 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka ystäväsi voi auttaa sinua masennuksessa joka on kestänyt jo vuoden?

Vierailija
35/41 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vain myönsi tilanteessa ystävälleen, mutta ei vuodattanut asioitaan. Näin ymmärsin. Tuollaiseen luottamuksen osoitukseen kuuluu sanoa jotakin empaattista. Tilanteessa ei ole tarkoitus vuodattaa eikä ystävän terapiaa.

Vierailija
36/41 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ystäväsi voi auttaa sinua masennuksessa joka on kestänyt jo vuoden?

Kysyt tuota tosissasi?

Silloin välittävä ihminen voi sanoa vaikka: Onpa ikävä kuulla, haluatko nähdä vaikka kahvin kera ja kertoa lisää? Voisimme miettiä vaikka yhdessä ratkaisukeinoja jotka helpottaisivat oloasi

Vierailija
37/41 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli puoliso.

Kaikilla ei ole.

Vierailija
38/41 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vain myönsi tilanteessa ystävälleen, mutta ei vuodattanut asioitaan. Näin ymmärsin. Tuollaiseen luottamuksen osoitukseen kuuluu sanoa jotakin empaattista. Tilanteessa ei ole tarkoitus vuodattaa eikä ystävän terapiaa.

Hän ei ehtinyt vuodattaa, kun ystävä totesi ettei voi auttaa. Osa ihmisistä liian empaattisina kuormittuu muiden murheista. Ehkä tällä ystävällä on tullut aikaisempien saman tyyppisten kokemusten myötä oma raja vastaan. 

Vierailija
39/41 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ystävyytenne lajia, jossa esim. tehdään asioita yhdessä, mutta ei ole syvällisiä henkilökohtaisia keskusteluja? Jos on, niin tuo on tapa ilmaista, että pidetään se normaali meininki. Mutta jos olet toiminut ystävän olkapäänä tarvittaessa, niin tuon perusteella on selvää, ettei se ole eikä tule olemaan vastavuoroista. Sinänsä rehellistä, että toinen ihminen kertoo suoraan rajoistaan.

Mulla kävi niin, että kun vuodatin kaverille avioliiton vaikeuksista, hän käyttäytyi hyvinkin ymmärtäväisesti. Eron jälkeen pari vuotta myöhemmin hän totesi, että ei ollut uskonut puoliakaan siitä mitä sanoin. Fair enough, mutta minun rajani meni siinä: miksi juttelisin sellaisen kanssa, joka ei usko puoliakaan jutuistani? Paljastui, ettei ollut iso menetys se.

Vierailija
40/41 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei ehtinyt vuodattaa, kun ystävä totesi ettei voi auttaa. Osa ihmisistä liian empaattisina kuormittuu muiden murheista. Ehkä tällä ystävällä on tullut aikaisempien saman tyyppisten kokemusten myötä oma raja vastaan. 

Vihjaat että tämä kyseinen ystävä olisi liian empaattinen? Älä naurata, vastakohta ennemmin :D 

Tuollainen ei ole aito ja turvallinen ystävyyssuhde. Jos olisin ap niin nostaisin kytkintä ja etsisin ystäviä jotka kykenevät kohtaamaan niin elämän ilot kuin surut lämmöllä ja empatialla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi