Miksi lääkärit eivät määrää masentuneita ja ylipainoisia ulos luontoon reippailemaan ja liikkumaan niiden pillerireseptien sijaan?
Lääketehtaatko tämän ovat saaneet aikaan lahjonnallaan?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä sitten valvoo, että ne menee. Sen voi tehdä ilman lääkärin määräystäkin, mutta jos ei jaksa niin ei vaan jaksa. On helpompi ottaa se pilleri.
Niinpä, ja moni voi sitten jaksaa, kun saadaan niillä pillereillä ensin parempaan kuntoon.
Miten metsässä tarpominen saa mun kilpirauhasarvot kohdilleen?
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään mutta kyllä se sun hyvinvointiasi kuitenkin todennäköisesti lisää.
Minua masentavat lähinnä muut ihmiset ja heidän käytöksensä. Voin lähteä ulos "reippailemaan", jos koko muu maailma lukitaan sisälle samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhuttiin masennuksesta, ei kilpirauhasesta, siihen on toiset lääkkeet.
noku työt loppuu jos potilaat alkaa parantumaan, ku syntyvyyski on laskusuunnassa
Psykiatri on koulutettu määräämään lääkkeitä (ja tekemään diagnooseja.) Psykologilta tai psykoterapeutilta voi saada sitten ehdotuksia siihen miten sitä elämänlaatua voisi parantaa ei-lääkkeellisesti.
Koska on yleistä tietoa, että liikunta ja ulkoilu tekee ihmiselle hyvää, eikä sen kertomiseen tarvita lääkäriä.
Narkomaanilta voi nyhtää enemmän rahaa kuin kuntoilijalta.
Ulkona liikkuessaan juuri saattaakin kohdata erilaisia haastavia ja mielenterveyttä koettelevia ihmiskontakteja.
Osa kanssaeläjistä kun on jo valmiiksi agressiivisessa tilassa, osa on jotakin vailla ja yrittää saada sitä, osa nuorista ja jopa lapsistakin etsii omia rajojaan ja yrittää herätellä jotakin reaktioita vaikkapa sitten tuntemattomissa omalla röyhkeällä käytöksellään ja kiitos lakimme, saa "neuvotella" ja mitellä suurimman osan vastaantulevien kanssa kumpi väistää.
Itse kun olen väistänyt niin eikös vastaantulijakin väistä samaan suuntaan
Koirankusettajat kulkee toista reunaa ja lemmikki fleksin päässä toisessa reunassa...taas mietit että minkä kautta koitat ohi selviytyä
Liikunta jossakin sellaisessa ympäristössä auttaisi mistä nuo häiriötekijät puuttuvat tykkänään...vaikkapa sitten metsässä
Kyllä ainakin minulta, ylipainoiselta ja masennushistorian omaavalta, kysyttiin juuri viime viikolla lääkärillä liikuntatottumuksista ja ruokavaliosta. Sekä puhuttiin siitä miten lääkkeet ovat parhaimmillaan vain yksi työkalu prosessissa, eikä esim. laihdutuslääke itsessään korvaa liikuntaa tai terveellistä ruokavaliota. Lääkäri kirjoitti harrastamani liikuntalajit ylös ja antoi ihan konkreettisia esimerkkejä ruoka-aineista, joita kannattaa suosia. On omaa tyhmyyttä, jos päättää sulkea korvansa näiltä suosituksilta ja luottaa pelkkiin lääkkeiisin. Edes masennukseen ei tarvita välttämättä lääkitystä ollenkaan, vaan jokainen on vapaa ottamaan selvää lääkkeettömistä vaihtoehdoista. Ihmiset vaan haluaisivat ulkoistaa mielummin vastuun ongelmasta lääkäreille, lääkkeille tai mille tahansa itsensä ulkopuolelle. Tiedän mistä puhun, sillä olen kamppaillut vakavan masennuksen kanssa vuosia ja päässyt yli uhriutumisesta.
Kyllähän jokaiselle lihavallekkin "määrätään" että elintapoja pitää sitte parantaa...
Vierailija kirjoitti:
Koska on yleistä tietoa, että liikunta ja ulkoilu tekee ihmiselle hyvää, eikä sen kertomiseen tarvita lääkäriä.
Ja jos halutaan tukea sitä, että ihminen rupeaisi liikkumaan, hänelle pitäisi kai sitten määrätä personal trainer tms., joka varmistaa sen, että henkilö liikkuu ja tapahtuu edistystä. Lääkärin toteamus liikunnan terveellisyydestä on merkityksetön.
Siellå on kaikenlaisia am pu jia, kuris tajia ja rais kaajia. Ei ole turvallista liikkua metsissä.
Miksi lääkärit ei kirjoita kunnollisia lääkkeitä vaan ne joutuu ostamaan laittomasti?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lääkärit ei kirjoita kunnollisia lääkkeitä vaan ne joutuu ostamaan laittomasti?
Bentsodiatsepiinien patentit ovat rauenneet, joten niitä ei enää kannata määrätä.
Kuka on niin tyhmä että käy Suomessa lääkärissä? Ok,jos haluat buranasi halvemalla koska kelakorvaus,mutta muuten en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin minulta, ylipainoiselta ja masennushistorian omaavalta, kysyttiin juuri viime viikolla lääkärillä liikuntatottumuksista ja ruokavaliosta. Sekä puhuttiin siitä miten lääkkeet ovat parhaimmillaan vain yksi työkalu prosessissa, eikä esim. laihdutuslääke itsessään korvaa liikuntaa tai terveellistä ruokavaliota. Lääkäri kirjoitti harrastamani liikuntalajit ylös ja antoi ihan konkreettisia esimerkkejä ruoka-aineista, joita kannattaa suosia. On omaa tyhmyyttä, jos päättää sulkea korvansa näiltä suosituksilta ja luottaa pelkkiin lääkkeiisin. Edes masennukseen ei tarvita välttämättä lääkitystä ollenkaan, vaan jokainen on vapaa ottamaan selvää lääkkeettömistä vaihtoehdoista. Ihmiset vaan haluaisivat ulkoistaa mielummin vastuun ongelmasta lääkäreille, lääkkeille tai mille tahansa itsensä ulkopuolelle. Tiedän mistä puhun, sillä olen kamppaillut vakavan masennuksen kanssa vuosia ja päässyt yli uhriutumisesta.
Aijaa, itseltäni taas ei ole koskaan sanallakaan kysytty mitään ruokailutottumuksista. Sama diagnoosi. Toisaalta omat ruokailutottumukset on muutenkin jo suositusten mukaiset, että eipä se sikäli mitään muuttaisi. Olenkin hoikka joten ehkä siihen ei silloin tartuta samalla tavalla, vaikka hoikankin ruokavalio voi olla aivan päin helvettiä ja tällaisen tilanteen ratkomisen pitäisi yleisesti lähteä elintavoista.
"Edes masennukseen ei tarvita välttämättä lääkitystä ollenkaan, vaan jokainen on vapaa ottamaan selvää lääkkeettömistä vaihtoehdoista. Ihmiset vaan haluaisivat ulkoistaa mielummin vastuun ongelmasta lääkäreille, lääkkeille tai mille tahansa itsensä ulkopuolelle." Ei lääkitys yleisesti ottaen autakaan masennukseen. Suurin osa potilaista ei hyödy masennuslääkkeistä. Ja on totta, ettei osa ihmisistä ole valmiita kantamaan vastuuta omasta terveydestään, mutta toisaalta koko asian ulkoistaminen täysin takaisin potilaille on mielestäni melko hassua. Kuitenkin lääkärit ottavat itse aktiivisesti tähän aiheeseen vahvasti kantaa ja työntävät potilaita jatkuvasti lääkityksille, vaikka potilas ei niitä edes haluaisi eikä niistä olisi mitään hyötyä. Ja jos ihmisellä on terveysongelma jota ei ole pystynyt ratkomaan elintavoilla ja omaa suhtautumistaan muuttamalla, on lääkärissä käynti käytännössä pakollista.
Kuka sitä sitten valvoo, että ne menee. Sen voi tehdä ilman lääkärin määräystäkin, mutta jos ei jaksa niin ei vaan jaksa. On helpompi ottaa se pilleri.