Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ei ymmärretä, että tuet ovat menneet kenkäkauppoihin, kahviloihin, jne. Nyt ihmisillä ei ole rahaa ja yritykset delaavat!!

Vierailija
07.06.2025 |

Tuet pitivät taloutta yllä. Persut kärsivät ensi vaaleissa murskatappion.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyse vain siitä, mitä tuensaajat ostavat. Vaan nythän on tiputettu myös enemmän ihmisiä toimeentulotuelle - kun pienituloisen työssäkäyvän asumistuikea leikattiin, osa-aikatyötä tekevän tekia leikattiin, omistusasujalta vietiin asumistuki, ja yleensä yhteiskunnan turvaverkkoa rapautetaan, johtaa se siihen, että pienipalkkaisten ihmisten kulutuskäyttäytyminen muuttuu enemmän tuensaajan kulutusköyttäytymisen kaltaiseksi, eli osalla työssäkäyvistäkään ei enää ole varaa mihinkään, ja toisaalta keskiluokka tulee kuluttamisessa varovaisemmaksi kun tiedostaa selkeömmin se, että elämässä ei ole varaa mihinkään vastoinkäymiseen. Osa keskiluokasta vähentää omaa kuluttamistaan ja alkaa säästää ja pantata omia rahojaan "pahan päivän varalle" kun huomaa, että pahan päivän tullessa yhteiskunnalta ei saakaan enää apua, vaan uhkana on jopa kodin menettäminen. Keskiluokkainen, keskituloinen ihminen ei siis enää käytäkään rahaa kahviloihin, shoppailuun, palveluihin ja ulkona syömiseen vaan alkaa varautua pahimpaan ja makuuttaa rahaansa säästössä siltä varalta, että joskus joutuu pelastautumaan sen turvin. Toisaalta monella on opsikelevia lapsia ja kun opiskelija tippuu asumistuelta asumislisälle, moni keskiluokkainen kompensoi tätä rahoittamalla opiskelevan lapsensa asumista. Eli kuluttaminen muuttuu tässäkin pelkkien perusmenojen maksamiseksi.

Näin sosiaaliturvan huonontaminen muuttaa myös niiden ihmisten kulutuskäyttäytymistä, jotka eivät ole kokonaan tai ollenkaan sosiaaliturvan varassa.

Vierailija
22/35 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ennenkään tuet menneet tollasiin humputuksiin koska ei ole varaa. Kuljen rikkinäisissä kengissä ja vaatteissa. Mutta keskiansioihmiset varmaan joutuvat lopettamaan palveluiden käytön, niihin on varaa enää rikkailla. Mutta se ei Suomea nosta koska nää rikkaat pirulaiset reissaa ulkomailla ja jättää rahansa sinne.

Tämä! Ja kuinka kauan nämä rikkaimmat ajattelee, että Suomessa on palveluja myöskään heille? Itse olin juuri kotimaan (aiemmin) suositussa lomakohteessa ja siellä ei ollut juuri ketään, muutamaa hyvin toimeentulevan näköistä eläkeläistä lukuunottamatta. Surullista. 

Itsepalvelu on se juttu Suomessa. Tulevaisuudessa asiakas käy ensin tiskaamassa omat kipponsa ja kuppinsa, ja sitten siirtyy valmistamaan itselleen annosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ennenkään tuet menneet tollasiin humputuksiin koska ei ole varaa. Kuljen rikkinäisissä kengissä ja vaatteissa. Mutta keskiansioihmiset varmaan joutuvat lopettamaan palveluiden käytön, niihin on varaa enää rikkailla. Mutta se ei Suomea nosta koska nää rikkaat pirulaiset reissaa ulkomailla ja jättää rahansa sinne.

Tämä! Ja kuinka kauan nämä rikkaimmat ajattelee, että Suomessa on palveluja myöskään heille? Itse olin juuri kotimaan (aiemmin) suositussa lomakohteessa ja siellä ei ollut juuri ketään, muutamaa hyvin toimeentulevan näköistä eläkeläistä lukuunottamatta. Surullista. 

No vielä ei toki ole Suomen lomakausi oikein kynnistynyt, joten asiakaskato lomakohteissa voi selittyä silläkin.

Vierailija
24/35 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vielä ei toki ole Suomen lomakausi oikein kynnistynyt, joten asiakaskato lomakohteissa voi selittyä silläkin.

*käynnistynyt

Vierailija
25/35 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan se on se ongelma.

Oikeisto hoitaa aina valtiota kuin yritystä, ja pieleen menee. Valtio kun toimii eri tavalla.

Eli ongelmako on nyt se, että toimeentulotukiasiakkaat eivät voi minun verovaroistani jaetuilla tukieuroilla ostella kaikenlaista kivaa, johon minulla itselläni ei ole varaa, koska verotus on liian ankaraa?

Ei yhteiskunnan ole tarkoitus toimia niin, että osa on töissä ja maksaa tuloistaa 50% veroja ja osa sitten kuluttaa nuo rahat itseensä.

Vierailija
26/35 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsepalvelu on se juttu Suomessa. Tulevaisuudessa asiakas käy ensin tiskaamassa omat kipponsa ja kuppinsa, ja sitten siirtyy valmistamaan itselleen annosta.

Itse koen nimenomaan itsepalvelun miellyttävänä. Minulle esim. ravintolassa pointtina on mennä syömään hyvää ruokaa ja viettää aikaa pöytäseurueen kanssa. Helpoimpia ja mukavampia ovat paikat, joissa tilataan ja maksetaan tiskille ja voi loppuajan olla rauhassa. Ärsyttävintä on se, että olisi valmis ja haluaisi lähteä, ja sitten pitää pöydässä kuikuilla ja yrittää saada kontakti tarjoilijaan, ja sitten odottaa, että tämä tuo laskun. Itsepalvelu säästää asiakkaan aikaa. Samoin tykkään kaupoissa etsiä itse vaatteet ja sovittaa rauhassa, en halua, että myyjä tulee sekaantumaan tilanteeseen.

Vierailija
27/35 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan se on se ongelma.

Oikeisto hoitaa aina valtiota kuin yritystä, ja pieleen menee. Valtio kun toimii eri tavalla.

Eli ongelmako on nyt se, että toimeentulotukiasiakkaat eivät voi minun verovaroistani jaetuilla tukieuroilla ostella kaikenlaista kivaa, johon minulla itselläni ei ole varaa, koska verotus on liian ankaraa?

Ei yhteiskunnan ole tarkoitus toimia niin, että osa on töissä ja maksaa tuloistaa 50% veroja ja osa sitten kuluttaa nuo rahat itseensä.

Jos henkilö maksaa tuloistaan 50% veroa, niin kyllä hänelle jää hyvin rahaa kulutettavaksi itseensäkin - siitäkin huolimatta, vaikka olisi muutama sijoitusasunto ja muitakin sijoituksia.

Vierailija
28/35 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheen tuet menee seuraaviin: ripsihuolto, kynsihuolto, koira, matelijaterraario, tupakka, tatuoinnit.

Lapset kulkee ryysyissä, tukka leikkaamatta, ilman säänmukaista takkia ja käsineitä. Joku rakki vie rahaa eikä lapsella talvitakkia. Tai ehjiä alusvaatteita koulussa.

Nähty vuosia omin silmin avustusjärjestössä.

Vierailija
29/35 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin eilen 13 euroa hiussolkiin itselle ja tytölle. Se oli kuukausiin eka kerta kun ostin jotain muuta kuin ruokaa tai hygieniatuotteita. Tai no, Lakkiaisiin ostin 2 pitkää ruusua Prismasta, siinä se. Tyttö sai isovanhemmilta rahat uusiin lenkkareihin. Samalla me myytiin pieneksi jääneitä vaatteita Vintedissä, jotta saatiin tytön synttäreille tarjoilut.  Jos kymmenet tai sadat tuhannet ihmiset elää tällaista säästöliekkielämää, jossa ostetaan vain pakolliset, niin kohta on yrityksiä nurin isot määrät. 

Vierailija
30/35 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne meillä kaikilla tukiloisilla menekään nyt viinaan ja tupakkaan?

Melko fiiniä.

Mulla ei mene.

Vierailija
31/35 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei mene alkoon, tupakkaan, kahvilaan tai kenkäkauppoihin. Asuminen on kallista pk-seudulla.

Vierailija
32/35 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe on koronan jälkeen panostanut kotiin ja asumiseen. Kokkailemme kotona hyvää ruokaa edullisista raaka-aineista. Ostamme herkkuja kotiin ja katsomme Netflixiä. Harvoin käymme leffassa tai teatterissa. Ostamme tarpeelliset vaatteet ja tarvikkeet, mutta turha shoppailu on jäänyt. Aikaisemmin kävimme enemmän ulkona syömässä, mutta nykyään pistän ylimääräiset rahat jemmaan pahan päivän varalle. Jos rahaa jää puskurirahaston yli, aiomme käyttää sen matkustelemalla ulkomailla. Suomessa olemme korkeintaan päivän pari jossain, kun joka paikassa on kuitenkin vain samat kalliit ketjut.

Olin aikeissa hankkia kotiin palveluita helpottamaan, mutta sitten asumisen hinta karkasi, alv nousi, hinnat nousivat, kotitalousvähennystä leikattiin jne. Lisäksi koko maassa menee niin huonosti, ettei edes vakituiseen työpaikkaan ole luottamista, joten mahdollisten lomautusten varalle täytyy kerätä puskuria. Jotenkin omituiselta tuntuu, että bruttopalkkani on noussut melkein tuhannella eurolla muutamassa vuodessa, mutta samaan aikaan tuntuu ettei mihinkään uskalla laittaa rahaa ja, että joitain vuosia sitten pienemmällä palkalla eleli paremmin.

Vierailija
33/35 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei mene alkoon, tupakkaan, kahvilaan tai kenkäkauppoihin. Asuminen on kallista pk-seudulla.

Pk-seudulla asuminen on jokaisen oma valinta.Ylihintaista asumista ma mujen kanssa.

Vierailija
34/35 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuilla elävillä on ollut varaa kahviloissa käyntiin niin tuet ovat liian hyvät.

Vierailija
35/35 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytin tällä viikolla mun tämän vuoden palveluihin menevät rahat: kakku konditoriasta ja törsäsin heliumpallokimppuun. Lahjaksi annoin sijoituskultaa (pahanpäivän varalle/opiskelumenoihin). No parturiin pitänee pari kertaa vielä loppuvuodesta teinin ja mun mennä, mies hoitaa omat parturilaskunsa itse.

Palvelut ei koskaan ole kiinnostaneet, varsinkaan niistä maksaminen. Itse tekeminen on vastapainoa toimistotyölle. Kynsistudiot ja muut turhanpäiväiset joutaa mun puolesta mennä konkkaan. Toisaalta kun en ole koskaan käyttänyt, en ole heidän kassavirrassaan koskaan ollutkaan.

Näin 3300 nettopalkalla. Olen ihan oikesti miettinyt mikä olisi se palvelu josta voisin maksaa vaikka kuukausittain... kun keksin niin ehkä laitan ao firman pystyyn, kaipa minunlaisia on muitakin.