70-luvulla nuoruutenne eläneet - muistatteko Pamit ja Retut?
Pamit oli siis kengät.
https://i.pinimg.com/736x/b7/5f/7b/b75f7b0e90e39bd02525a005d42aab7a.jpg
Retut
https://img.ilcdn.fi/t2OMucFZZ0PWg3dYy1bUz4ilmCQ=/full-fit-in/920x0/img…
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli retuja sekä tennareita ja kumppareita aina n 15 vuotiaaksi asti. Syystä että isäni oli Nokialla töissä, ei koskaan kunnollisia nahkakenkiä. Vasta rippikoulun jälkeen sain käyttää kunnollisia kenkiä.
Sama juttu! Oi niitä aikoja, kyllä 70-luku oli sitä jotakin.
60-luvulla oli tupeeratut hiukset. 70-luvulla oli pöyhkeät permanentatut, myös miehillä. Oikein naurattaa, kun nykyään puhutaan "kampauksista". Silloin vanhaan hyvään aikaan oli kampauksia. Oli papiljotteja, lämpörullia ja kihartimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli retuja sekä tennareita ja kumppareita aina n 15 vuotiaaksi asti. Syystä että isäni oli Nokialla töissä, ei koskaan kunnollisia nahkakenkiä. Vasta rippikoulun jälkeen sain käyttää kunnollisia kenkiä.
60-luvulla oli tupeeratut hiukset. 70-luvulla oli pöyhkeät permanentatut, myös miehillä. Oikein naurattaa, kun nykyään puhutaan "kampauksista". Silloin vanhaan hyvään aikaan oli kampauksia. Oli papiljotteja, lämpörullia ja kihartimia.
Markku Aro Euroviisuissa. Olikohan se 1971?
Siinä näkyy miesten hiusmuoti 70-luvun alussa.
Juu ja olin myös hilpeällä päällä ja jaloissani oli lokit.
Vierailija kirjoitti:
70-luvun alkupuolella kaikilla oli puukengät. Talvella vaan lisäksi villasukat.
Ne oli meilläpäin klopottimet. Tyttöystävä ajoi autona ne jaloissaan, kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markku Aro Euroviisuissa. Olikohan se 1971?
Siinä näkyy miesten hiusmuoti 70-luvun alussa.
https://www.tanssiin.fi/wp-content/uploads/2018/11/markku.jpg
Vierailija kirjoitti:
Monenlaisesta muodista on palstalla juteltu. Muistaako kuka 50-luvun ruudullisia, monivärisiä sukkia? Olenko ainut metusalem täällä?
Argyle-kuosi? Eikös ne kuulu, ja ole aina kuuluneet, tiettyyn miesten tyyliin. Ja tietty skottikansallisasuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Retut muistin heti, Pamit piti tarkastaa tosta linkistä.
Sit oli niitä usein valkoisia stretch-saappaita. Hauskaa kyllä selailla vanhoja valokuvia!
Oliko myös microt? Mulla oli ne, mutta noita saappaita ei ollut, tuskin olisi edes löytynyt mulle tarpeeksi pientä kokoa.
Mä jotenkin sieluni silmillä näen kuvan: stretch-saappaat, mikroshortsit, nappilistateeppa, pitkä liehuva liivi ja muhkea karvahattu!?
Sit oli niitä puolet naamasta peittäviä silmälasikehyksiä.
Äläpä unohda laamapaitaa! Sehän se oli usein tuon nappilistapaidan tilalla.
Laamapaita on kuulema saanut 1800-luvun lopulla vaikuttaneen tohtori Heinrich Lahmannin suositeltua aluspaitaa.
Vierailija kirjoitti:
Hai-saappaat oli jo silloin ja nyt vissiin uudelleen muodissa.
Muistan kun Hai-saappaat tulivat muotiin, meidän koulussa (keskikoulussa) ne piti pukea päälle niin, että saappaan takana farkkujen lahje tungettiin saappaan sisään, mutta etupuolella lahkeen piti rennosti roikkua saappaan reunan yli. Oli tarkkaa hommaa asetella lahkeet oikein 😂
Tyyliin kuului vielä se värikäs muovinen pitkävartinen kampa, jonka piti keikkua farkkujen takataskussa. Niitä oli sekä tytöillä että pojilla.
Samaan aikan tuli muotiin myös napapaidat. Kärtin äidiltä pitkään napapaitaa, mutta kun vihdoin pääsin kauppaan, oli jäljellä vain ruma tummanruskea paita. No se kuitenkin ostettiin. ensi kertaa kun puin sen päälle havaitsin, että se on karmeen epämukava ja mahassakin oli pieni makkara, jota en olisi halunnut näytellä. Ei tullut koskaan käytettyä sen jälkeen... 😒
T-paita varmaan löi itsensä lopullisesti läpi tuolloin, en muista että kukaan oikein olisi käyttänyt enää "puseoita" tai "kauluspaitoja" -- ellei vanhemmat pakottaneet.
Kyllä se oli farkut ja t-paita se teinin uniformu tuohon aikaan. Takeista suosituin ainakin 70-luvun lopulla Helsingissä oli ne amerikkalaistyyppiset baseballjakut (edelleen näkee näitä), ja usein Stadin jääkiekkojoukkueiden väreissä.
Farkkumerkit olivat todella tärkeitä, ennen kelpasi James-farkut, mutta lukioaikana piti olla Lee Cooper, Beaver's tai MicMacit. Piti olla hirveen amerikkalainen ja cool kaikessa.
Keksijänsä nimestä todennäköisesti.
-Laamapaita kehitettiin jo 1800-luvulla Saksassa, jossa lääkäri Johann Heirich Lahmann tahtoi kehitellä vaatemateriaalin, joka kestäisi vuosien käyttöä sekä pesua ja olisi joustava ja lämmin. Lopputuloksena syntyi Lahmann-neulos.-