Muutin kesäksi pienelle paikkakunnalle töihin. Täällähän on tosi mukavaa. Miksi ihmiset muuttaa pois?
Miksi niin monet haluaa pois pieniltä paikkakunnilta? Täällähän on ihanan rauhallista. Ruokakaupassa mukavan hiljaista, jopa "ruuhkahuippujen" aikaan, ei jatkuva liikenteen pauhua taustalla, luontoa lähellä, ihmiset rentoja. Olen aidosti utelias kuulemaan, miksi ihmiset ei halua asua pienillä paikkakunnilla ja muuttaa isompiin kaupunkeihin.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, arvaa vaan miten kyllästyneitä on yksi ja toinen on isl-uskonnon valtaamaan stadiin ja sen kehyskuntiin.
Valtaosa haaveilee edelleen siitä punaisesta/vihreästä/ruskeasta mökistä maalla - ilman yhtäkään mölisijää/ulisijaa/säksättäjää
Niin siis minulla kyllä on täällä pikkukylässä samassa kerrostalossa maahan*uuttajia. Todella rauhallista, ei mitään ongelmia. Samoin siellä isoissa kaupungeissa oli aina ulkomaalaisia naapureita talossa ja naapurustossa. Edelleen, ei ongelmia. Sinähän saat tietysti unelmoida mistä haluat, mutta ei tuo kuvailemasi tilanne ole se minun toiveeni ainakaan.
-ap
Minullapa on todella ikäviä kokemuksia mmuuttajista ja niin on monella muullakin.
Vierailija kirjoitti:
Töitä ei riitä kaikille ja sitten itse ainakin halusin pois kotipaikkakunnalta koska olin koulukiusattu, ihmiset suhtautuvat aikuisenakin minuun todella omituisesti. Saan elää ihan normaalia elämää kaikkialla muualla paitsi siellä. Ja talvella on tylsää. Pitää olla ehkä vähän eräjorma että maalla viihtyy. Tai en minä tiedä tarkoititko pikkukaupunkia vai maaseutua.
Olen pahoillani kokemuksestasi. Kusipäitä valitettavasti löytyy joka paikasta, itselläni isossa kaupungissa sama kokemus. Kun pari psykopaattia ja narsistin alkua löytyy koulusta niin valitettavasti keksivät kyllä jonkun maalitaulukseen. Onneksi olet kuitenkin löytänyt paremman paikan itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, arvaa vaan miten kyllästyneitä on yksi ja toinen on isl-uskonnon valtaamaan stadiin ja sen kehyskuntiin.
Valtaosa haaveilee edelleen siitä punaisesta/vihreästä/ruskeasta mökistä maalla - ilman yhtäkään mölisijää/ulisijaa/säksättäjää
Niin siis minulla kyllä on täällä pikkukylässä samassa kerrostalossa maahan*uuttajia. Todella rauhallista, ei mitään ongelmia. Samoin siellä isoissa kaupungeissa oli aina ulkomaalaisia naapureita talossa ja naapurustossa. Edelleen, ei ongelmia. Sinähän saat tietysti unelmoida mistä haluat, mutta ei tuo kuvailemasi tilanne ole se minun toiveeni ainakaan.
-ap
Voit asua vaikka ainoana suomalaisena burmalaisten tai ukrainalaisten lapsiperheiden naapurina. Jos olisit ainoana valkoisena somalien ja alta kulmiensa kyräilevien arabimiesten joukossa, mielipide olisi toinen, älä nyt tyhmäksi heittäydy.
Asun pikkukaupungissa maalla. Tänä vuonna tulee 11 vuotta siitä kun viimeksi olen käynyt Helsingissä edes shoppailemassa. Se on vaan niin syrjässä, eikä siellä ole mitään, minkä takia olisi kiinnostusta käydä.
Kuplan ulkopuolella näkee vaan paremmin, mutta eihän hesalainen sitä tiedä, kun on niinku tärkeää olla joka paikassa näytillä siinä kuplassa.
-winner-
Kohta joku paikkakuntalainen iskee silmänsä sinuun. Sitten alkaa kyräily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotapas kun tulee talvi.
Pohjoisemmassa voi talvella hiihtää, pilkkiä, avontouida, katsella revontulia ja nauttia talvesta täysillä! Ymmärrän, että siellä etelän sykkeessä talvi tuntuu kamalalta, kun ei oikein ole edes lunta. Se tekee talvesta pimeän ja synkän.
Moniko oikeasti tekee noita? :D suurin osa ihmisistä tuntuu käyvän töissä ja sitten koittaa hoitaa huushollin ja perheen ja illalla kaatuu sohvalle puhelin kourassa... vain haavemaailmassa hiihtelemme posket punaisina.
Koska olet vasta muuttanut niin onhan se kivaa kun kaikki on uutta. Muutaman vuoden kuluttua huomaat että kaikki tuntee toisensa, paikkakunnalla ei tapahdu mitään ja kaikki nurkat on jo nähty. Siksi ihmiset muuttaa pois kun kyllästyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Minullapa on todella ikäviä kokemuksia mmuuttajista ja niin on monella muullakin.
Juu, voidaan vuorotellen kertoa ikäviä kokemuksiamme ihmisistä ja tulla siihen lopputulokseen, että kusipäitä löytyy joka paikasta, ulkonäöstä ja kulttuuritaustasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Ai moni käy töissä ja töiden jälkeen jotain siivoaa tai tekee ruokaa tai muuta, jotenkin vaikea ymmärtää miten se eroaa, missä kaupungissa se koti/työ on?
Vierailija kirjoitti:
Koska olet vasta muuttanut niin onhan se kivaa kun kaikki on uutta. Muutaman vuoden kuluttua huomaat että kaikki tuntee toisensa, paikkakunnalla ei tapahdu mitään ja kaikki nurkat on jo nähty. Siksi ihmiset muuttaa pois kun kyllästyvät.
Kuinka monta vuotta tuo muutama vuosi? Mä oon asunut nyt 16 vuotta pikkupaikkakunnalla, Helsingistä muutin.
Mun kotikylä on eläväinen pikkukylä. Puolessa tunnissa pääsee bussillakin isohkoon kauppakeskukseen. Siellä kyllä järjestävät koko ajan kaikenlaista. Jotenkin niihin tapahtumiin tulee siellä ihmisten lähdettyä. Täällä kaupungissa katsoo että ois tuokin kiva mutta en taida viitsiä. Parasta on, että ihan hyväkuntoisenkin rivarikaksion saa alle 30t eurolla. Jos ei saa myytyä, niin koko ajan on vanhuksia jonossa vuokralle. Vuokrakämppiä ei olekaan tarjolla, kun ne menee heti. Vuokra on kaksiosta 200-300 vähemmän kuin siinä viereisessä kaupungissa - kun on ostettu halvalla, voi vuokrata halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Asun pikkukaupungissa maalla. Tänä vuonna tulee 11 vuotta siitä kun viimeksi olen käynyt Helsingissä edes shoppailemassa. Se on vaan niin syrjässä, eikä siellä ole mitään, minkä takia olisi kiinnostusta käydä.
Kuplan ulkopuolella näkee vaan paremmin, mutta eihän hesalainen sitä tiedä, kun on niinku tärkeää olla joka paikassa näytillä siinä kuplassa.
-winner-
Minä en asu Helsingissä enkä pikkupaikkakunnalla. En viihtyisi kummassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei löydä sieltä töitä. Esimerkiksi jos itse asuisin sillä paikkakunnalla missä synnyin, mahdollisia työnantajia olisi vain yksi.
Helsingissä ei ainakaan saa töitä kun jokaiseen työpaikkaan on joku 3000 jonossa ja monet työpaikat täytetään suoraan muista maista tulleiden diileillä.
Vierailija kirjoitti:
Kohta joku paikkakuntalainen iskee silmänsä sinuun. Sitten alkaa kyräily.
Isoissa kaupungeissa tätä tapahtuu myös, etenkin työpaikoilla, jos sattuu joku sekopää joukkoon, joka edistää omaa uraansa mustamaalaamalla muita tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska talvella ne paikat on täysin kuolleita.
Millaista tekemistä haluaisit talveksi? Itse en ainakaan isoissa kaupungeissa koko ikäni asuneena ole keksinyt vielä mitään tekemistä talvella yhtään missään. Toki jos rahaa on loputtomasti, niin voihan sitä mennä harrastamaan vaikka mitä, mutta harvalla ehkä sellaista tilannetta on missään.
Kyhjötät himassa ja käyt kaupassa. Se on eläkeläisen elämää mitä ihmiset noissa pienillä paikkakunnilla elää.
Kuten sanottu, ei eroa kaupunkielämästä mitenkään. Kaupunki on ankea paikka talvella, harmaata, etelässä usein lumetonta, jatkuva tuuli eli ei kiva olla ulkona. Kai se on vaan myönnettävä, että Suomi ylipäätään on aika kuollut paikka talvella.
Pakko sanoa kyllä Helsinkiin muuttaneena että täällä kyllä olisi paljon tekemistä talvellakin, aina ei vaan jaksa arjessa ja kun pimeä väsyttää, mutta olisi kuitenkin. Ero on ainakin minusta tosi iso sellaisiin pienempiin kaupunkeihin verrattuna. Heitetään vaikka joku Hämeenlinna vs Helsinki. Kyllä minä olen laiskuudestani huolimatta aktiivisempi täällä kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
No kun monille siellä ei ole töitä.
Sitten ne tulee Helsinkiin ja huomaavat millaiset työolosuhteet täällä on ja tämän jälkeen he tekevätkin kaikkensa, etteivät joudu töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai moni käy töissä ja töiden jälkeen jotain siivoaa tai tekee ruokaa tai muuta, jotenkin vaikea ymmärtää miten se eroaa, missä kaupungissa se koti/työ on?
Aloittaja on kesätöissä. Ainakin siten se eroaa, että sillä kaupunkiasujalla voi niitä töitä riittää talvellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisemmassa voi talvella hiihtää, pilkkiä, avontouida, katsella revontulia ja nauttia talvesta täysillä! Ymmärrän, että siellä etelän sykkeessä talvi tuntuu kamalalta, kun ei oikein ole edes lunta. Se tekee talvesta pimeän ja synkän.
Moniko oikeasti tekee noita? :D suurin osa ihmisistä tuntuu käyvän töissä ja sitten koittaa hoitaa huushollin ja perheen ja illalla kaatuu sohvalle puhelin kourassa... vain haavemaailmassa hiihtelemme posket punaisina.
Jos sun arki on tuollaista, niin kannattaa tehdä muutoksia ja vähän hidastaa. Meiltä lähtee talvella hiihtolatu ihan takapihalta ja se on kyllä todella ahkerassa käytössä talvella myös perheellisillä. Liikunta auttaa myös jaksamaan, joten en suosittele skippaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä moni tekee. Mä en juurikaan, mulla on heppahommat, ja niitä on vuodenajasta riippumatta.
Miten tämä liittyy asiaan? Monen vuoden opiskelu roskikseen? Jos kouluttautunut esim lääkäriksi, tuskin unelma on perustaa jotain krääsäkauppaa netissä.