Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyöt yliarvostettua

Vierailija
06.06.2025 |

Etätyötä tekeville voitaisiin maksaa ainakin -20% vähemmän palkkaa vs lähitöihin. Siinä säästää matkakuluissa, ruokakuluissa jne. 

Eikö olisikin reilua?

Vaihtoehdot

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet etätyötä tekevät kuvittelevat olevansa korvaamattomia ja näinhän se ei oikeasti ole. 

Minä saan tehdä etätöitä juuri siksi, että olen korvaamaton. Työnantaja tietää, että siirryn välittömästi toisen työnantajan palvelukseen, jos etätyö kielletään. 

Vierailija
22/28 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin säästää, oikeastaan päinvastoin .Tarvii työhuoneen tai ainakin jonkun työnurkkauksen kotiin, esim. itse muutin kaksiosta kolmioon, ettei tarvi keittiön pöydän ääressä tehdä töitä vaan sai oman työhuoneen. Eikä lounasseteleitäkään pysty hyödyntämään, kun tekee ruoat itse kotona.

Muutenkin ihan hullu ajatus, että palkkaa maksettaisiin tuollaisella perusteella. Sitä maksetaan sen perusteella, kuinka arvokas oma työpanos on yritykselle. Erityisesti tietotyössä se ei yleensä riipu ollenkaan siitä, onko toimistolla vai etänä, jolloin palkkaeroakaan ei kuulu olla. 

Jos haluaa työhuoneen lisää Eirasta ja se maksaa 300tke on sama kuin söisi Michelin ravintoloissa ja sanoisi ruoan olevan kallista. Lounas ruokalassa maksaa paljon enemmän kuin itse tehtynä ja voi tehdä useammalle päivälle samalla. Selvää säästöä siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa ei makseta siitä missä työ tehdään, vaan mitä tehdään ja millaisin tuloksin. Etätyö ei vähennä työn vaativuutta ja monilla aloilla se jopa edellyttää itsenäisempää otetta, parempaa ajanhallintaa ja tehokkaampaa viestintää. Etätyöntekijä vastaa usein itse omista työskentelykustannuksistaan kuten sähkölaskusta, nettiyhteydestä, työtilasta ja osin myös työvälineistä kuten ergonomisesta tuolista tai lisänäytöstä. Harva työnantaja korvaa näitä täysimääräisesti.

Vierailija
24/28 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdessa aiemmassa paikassa meillä oli käytössä hybridimalli. Itselläni oli jo valmiiksi erillinen työhuone asunnossa ja riittävän hyvä pöytä. Tuplanäytötkin olivat omasta takaa. Irroitin aina toisen näytön pöytäkoneestani ja liitin työkoneeseen. Näiden lisäksi ylimääräisenä olleet langaton hiiri-näppäimistö -yhdistelmä pääsi käyttöön.

Vierailija
25/28 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin säästää, oikeastaan päinvastoin .Tarvii työhuoneen tai ainakin jonkun työnurkkauksen kotiin, esim. itse muutin kaksiosta kolmioon, ettei tarvi keittiön pöydän ääressä tehdä töitä vaan sai oman työhuoneen. Eikä lounasseteleitäkään pysty hyödyntämään, kun tekee ruoat itse kotona.

Muutenkin ihan hullu ajatus, että palkkaa maksettaisiin tuollaisella perusteella. Sitä maksetaan sen perusteella, kuinka arvokas oma työpanos on yritykselle. Erityisesti tietotyössä se ei yleensä riipu ollenkaan siitä, onko toimistolla vai etänä, jolloin palkkaeroakaan ei kuulu olla. 

Lounasseteleillä voi ostaa ruokakaupasta tarvikkeet ruokaan, jonka tekee kotona.

Väärin. Lounareilla voi ostaa vain hyvin rajatusti valmiita ruoka-annoksia, jotka ovat heti syötävissä (ei esim. mikroaterioita). E

Tässä ilmeisesti on kauppa kohtaisia eroja. Jossain kaupassa olen törmännyt, että lounarilla voi maksaa vain salaattibaarin salaatteja ja/tai valmista lämmintä ruokaa (lihatiskiltä), mutta olen myös nähnyt kaupan kassalla lapun, että lounasedulla voit maksaa vain elintarvikkeita. Tähän sisältyy yksiselitteisesti myös ei valmista ruokaa olevat raaka-aineet.

Vierailija
26/28 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet etätyötä tekevät kuvittelevat olevansa korvaamattomia ja näinhän se ei oikeasti ole. 

Minä saan tehdä etätöitä juuri siksi, että olen korvaamaton. Työnantaja tietää, että siirryn välittömästi toisen työnantajan palvelukseen, jos etätyö kielletään. 

Sitten työnantaja palkkaa tilallesi työntekijän, joka ymmärtää, mitä työnantajan työnjohtovelvollisuus pitää sisällään. Jos työnantaja kieltää etätyöt, sinulla on oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva työsopimus, vaikka siinä ei puhuttaisi etätyöstä mitään, kuten on,  vaikka saisit jatkaa etätöitä. Työnantaja voi yksipuolisesti muuttaa työsopimusta, kunhan muutos astuu voimaan työntekijän irtisanomisajan päätyttyä. Esimerkiksi sinulla on 1kalenterikuukauden irtisanomisaika, työnantaja ilmoittaa 6.6., että 1.8. alkaen kaikki työt tehdään toimistolla, jolloin sinulla on hyvin aikaa irtisanoa itsesi niin, että irtisanomisaika alkaa 1.7. ja päättyy 31.7.

Vierailija
27/28 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harhoissa on hyvä elää. Sä et siirry yhtään mihinkään muualle kuin karsinaan pomon valvovan silmän alle vaikka muuta uhoat.

Vierailija
28/28 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa ei makseta siitä missä työ tehdään, vaan mitä tehdään ja millaisin tuloksin. Etätyö ei vähennä työn vaativuutta ja monilla aloilla se jopa edellyttää itsenäisempää otetta, parempaa ajanhallintaa ja tehokkaampaa viestintää. Etätyöntekijä vastaa usein itse omista työskentelykustannuksistaan kuten sähkölaskusta, nettiyhteydestä, työtilasta ja osin myös työvälineistä kuten ergonomisesta tuolista tai lisänäytöstä. Harva työnantaja korvaa näitä täysimääräisesti.

Sähköt, netti, tuolit, näytöt jne nyt löytynee lähes kaikilta jo valmiiksi eikä niistä merkittäviä kustannuksia tule mitenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan