Nuoren aikuisen viiltely. Miten te toimitte?
Itselläni ei ole, mutta lähellä parikin tapausta on/ ollut. Olen miettinyt miten näissä toimitaan? Iältään esim. 18-20 vuotias, joutuuko he sairaalaan hoitoon, vai terapiaa vai, ei kai jätetä yksin? Jääkö siinä koulut kesken muutamaksi vuodeksi (ei sillä että haittaisi)
Mikä näissä on syynä? Ahdistus /seks.hyväksikäyttökö? Kertokaa omakohtaisia kokemuksia. Nuo tilanteet on vaan niin kummia (hyvä koti ja kaikki näyttäisi olevan hyvin ainakin toisella)
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti apua saa huonosti. Akuutissa tilanteessa pääsee ehkä osastolle, lievässä saat pillerit ja tapaat hoitajaa ehkä 2x kuussa...
Kokemusta on
Voisitko kertoa, mikä sai sinut viiltelemään itseäsi.
En itse ole viillellyt, mutta oma tyttöystävä on. Taustalla traumat-> ahdistus->anoreksia jne
Ja arvaa saiko apua? Ei saanut. Noh chatgpt tässä terapiaa tehnyt ja auttanut...
No jos joku on varmaa niin se, että näissä ei ole vain yhtä syytä takana etkä pelkästä viiltelystä voi päätellä yhtään mitään perheestä tai traumoista jota siellä on läpikäyty. Apua tuosta irtipääsemiseen yleensä tarvitaan ja jonkun korvaavan muun keinon niiden viiltelyä aiheuttavien tuntemusten käsittelyyn, mutta sen ohella pitää myös itse tavasta opetella pois.