Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulen hoitamaan omassa kodissani saattohoidossa olevaa isääni ja jään väliaikaisesti pois töistä, mietityttää toimenntulo

Vierailija
11.10.2025 |

Onko kellään ollut samanlainen tilanne? Isälläni on aggressiivinen syöpä, saattohoito edessä ja olen päättänyt hoitaa häntä kotisairaalan avulla elämänsä loppuun. 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/15 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoidon tukea voi hakea myös lyhytaikaiseen hoidontarpeeseen omalta hyvinvointialueeltaan. Se ei sulje pois muita palveluita, kuten kotisairaalan käyntejä. Tuki on harkinnanvarainen. 

Voimia raskaaseen elämäntilanteeseenne. Oma isäni menehtyi syöpään ihan hiljattain ja sai olla kotona paljon, vaikka enimmäkseen vietti viimeiset kuukautensa palliatiivisella osastolla vuodepotilaana.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan todella paljon, että annat isällesi parhaan mahdollisen loppuajan hoitamalla häntä kotona. Sitä ei voi mitata rahassa. Toivottavasti saat toimeentulon järjestymään, saisitko omaishoidon tukea? 

Vierailija
4/15 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee isäsi kanssa vuokrasopimus ja peri häneltä vuokraa. Isäsi voi hakea myös eläkkeensaajan hoitotukea, jos ei ole sitä jo hakenut. Sinulle hakemus omaishoidontuesgta.

Vierailija
5/15 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli samanlainen tilanne, jäin pois töistä. Hain omaishoidon tukea, se evättiin. Käytin elämiseen sitten säästöjä. Lääkärit ennustivat isän elinajan olevan kuukausia, elikin sitten 10 vuotta. Rankkaa oli, viimeinen viikko meni sairaalan palliatiivisessa. Missään ei puhuta omaishoitajien toipumisesta rankan hoitojakson jälkeen. Minulla on vieläkin unihäiriöitä ja stressiä vielä puoli vuotta isäni menehtymisen jälkeenkin. 

Vierailija
6/15 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli samanlainen tilanne, jäin pois töistä. Hain omaishoidon tukea, se evättiin. Käytin elämiseen sitten säästöjä. Lääkärit ennustivat isän elinajan olevan kuukausia, elikin sitten 10 vuotta. Rankkaa oli, viimeinen viikko meni sairaalan palliatiivisessa. Missään ei puhuta omaishoitajien toipumisesta rankan hoitojakson jälkeen. Minulla on vieläkin unihäiriöitä ja stressiä vielä puoli vuotta isäni menehtymisen jälkeenkin. 

Minulla on hiukan samanlainen kokemus. Omaishoitajia ei arvosteta yhtään, omilla säästöillä pitää elää ja asenne on, että miksi et käy oikeissa töissä vaan laiskottelet kotona vanhuksen kanssa.

Vierailija
7/15 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen ei pitäisi hoitaa vanhempaansa niin, että muu elämä jää elämättä. Äkkiä se menee kaikilta ohi.

Vierailija
8/15 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut omaishoidontukea 20 vuotta. Nyt sitä leikattiin ja lapseni on 23 vuotta. 250 euroa netto menetän. En usko että saattohoitoon annetaan kun nyt hyvinvointialueet ei sitä myönnä. Mun poika muuttaa joskus pois mutta en tiedä milloin.

Onko sun isä köyhä ja jos on omaisuutta niin voisiko maksaa sulle hoidosta?

Vierailija
9/15 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen ei pitäisi hoitaa vanhempaansa niin, että muu elämä jää elämättä. Äkkiä se menee kaikilta ohi.

Saattohoito ei nyt kauan kestä.

Vierailija
10/15 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt kun isäsi on menehtynyt niin olet kuitenkin saanut häneltä todennäköisesti jonkinlaista perintöä ja sinulla on näin ollen periaatteessa varaa sairastaakin. Unihäiriöt ja stressi ovat puolestaan sellaisia juttuja joiden ansiosta voidaan myöntää ihan sairaslomaakin ja sairauspäivärahaa.

Vierailija
11/15 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai isäsi saa eläkettä? Jos isän pää yhä pelaa niin sopikaa kuinka paljon hän maksaa vuokraa ja ruoka ym maksut puoliksi? 

Vierailija
12/15 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattohoito ei nyt kauan kestä.

Ei yleensä mutta joskus voi mennä pitkäänkin, esimerkiksi Janita Lukkarisella se kesti 10,5 kuukautta ja Yhdysvaltain entisellä presidentillä Jimmy Carterilla noin pari vuotta.

Vierailija
13/15 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa saattohoito-osastolle ja olet siellä niin paljon kuin töiltäsi pystyt.

Sh

Vierailija
14/15 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun se aikoinaan oli vielä mahdollista, jäin töistä vuoden vuorotteluvapaalle saattohoitamaan omaiseni, se oli hänen toiveensa.

Vierailija
15/15 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elit 10 vuotta säästöillä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme