Yle: Älä lähetä työhakemusta sähköpostilla
Artikkelissa sanotaan, että sähköposti on yhtä epäluotettava kuin paperinen hakemus. Eli paperillakaan ei saa hakemusta lähettää.
Entä, kun ainoat yhteystiedot ovat puhelinnumero ja sähköposti, ja sitten se osoite missä työpaikka sijaitsee.
Vaihtoehtoja on siis ne epäluotettaviksi mainitut sähköposti ja paperiposti, tai sitten soittaa puhelu tai mennä käymään.
Joillakin isoilla konserneilla on rekrytointiportaali, johon voi henkilötietonsa syöttää. Omien tietojen poistaminen sieltä ei ole mitenkään helppoa.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien nimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite on olleet henkilötietoja?
Mistä lähtien juuri ne eivät olisi olleet?
Toinen asia sitten on, miksi ne haluaa pitää luottamuksellisina. Yleensähän yhteystiedot on olemassa, että ihmiseen saadaan yhteyttä. Sitten erikseen tilanteet, joissa nämä on salattu jostain syystä - esim. vainoamisen takia.
Nimi nyt tietysti on, mutta sekään ei ole mitään salattavaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuossa nyt ihan hirveästi enempää tietoa jaeta kuin normaalissa sähköpostiviestinnässä? Tuolla logiikalla ei kannattaisi lähettää minkäänlaisia sähköposteja kenellekään.
Niinpä, varsinkin jos allekirjoitkusessa on puhelinnumero.
Toki hakijan itse kannattaa huomiodia, ettei hakemukissa ole mitään luottamuksellista. Haastehan tässä on esim. harvinaiset tapaukset, jossa vaikkapa vainoamisen takia osoite on salainen. Tällöin sitä ei kannata jakaa työhakemuksissakaan.
Vierailija kirjoitti:
Henkilötietoja ovat kaikki tiedot, jotka liittyvät tunnistettuun tai tunnistettavissa olevaan henkilöön. Henkilötietoja ovat esimerkiksi nimi, puhelinnumero, sijaintitiedot ja isovanhempien perinnöllisiä sairauksia koskevat tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No millä sitten? Kirjeenäkö? Onko nyt yhtäkkiä palattu ajassa 30 vuotta taaksepäin?
Se kirjekin on artikkelin mukaan epäluotettava. Samasta syystä kuin sähköposti.
Eli kai tässä on palattava 50 vuotta taaksepäin, jolloin työpaikalle vaan mentiin ja kysyttiin, "Saanksmä tulla teille töihin?"
Muista jämäkkä kädenpuristus ja katso silmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No millä sitten? Kirjeenäkö? Onko nyt yhtäkkiä palattu ajassa 30 vuotta taaksepäin?
Kirjekyyhky luotettavin.
Minä yrittäisin savumerkeillä. Kattaa suuremman alueen, jos ihan kunnon metsäpalon aiheuttaa vaikka lähimpänä kaupungin keskustaa olevassa puistossa. Helsingissä valitsisin Tähtitorninmäen, on korkealla paikalla, joten näkyvyys on hyvä.
Huom! Tämä ei ole yllytystä kenellekään toimia neuvoni mukaisesti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjekyyhky luotettavin.
Minä yrittäisin savumerkeillä. Kattaa suuremman alueen, jos ihan kunnon metsäpalon aiheuttaa vaikka lähimpänä kaupungin keskustaa olevassa puistossa. Helsingissä valitsisin Tähtitorninmäen, on korkealla paikalla, joten näkyvyys on hyvä.
Huom! Tämä ei ole yllytystä kenellekään toimia neuvoni mukaisesti!
Savumerkit ovat ympäristölle haitallisia, koska niistä tulee pienhiukkaspäästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeistään siitä lähtien, kun GDPR-asetus tuli voimaan. Mielestäni kuitenkin tuo oli jo aiemminkin määriteltynä suomalaisessa tietosuojalainsäädännössä.
Eli jokainen meistä syyllistyy käytännössä jatkuvasti luvattomaan tietojen hallussapitoon? Kyllä mun sähköpostilaatikossa ainakin on tallessa ihmisten henkilötietoja. (Joo, tiedän että tuo koskee vain yrityksiä, mutta silti).
Luvatonta tietojen säilytys on silloin, jos sille ei ole tarvetta. Kyllä yrityksetkin saavat pitää vaikkapa asiakasrekisteriä täydellisine asiakkaan henkilötietoineen, jos sille on tarve tai lain vaatimus (esim. laskutustietojen säilyttämiseen on tietty laissa määrätty aikaraja). Mutta jos asiakas pyytää, hänen tietonsa pitää poistaa järjestelmistä, JOS niille tietojen säilytttämiselle ei ole mitään edellä mainittua lain määräämää syytä.
Itse ainakin lähetän sähköpostilla hakemuksen jatkossakin, jos tarvetta tulee. Olen kyllä tietoinen, että hakemusta voi jakaa jne. Minulla on työsähköpostissa automaattinen allekirjoituskin, jossa on kaikki olennaiset yhteystietoni. Samoja tietoja sitä tulee jaettu vähän jokapuolelle. Järjen käyttö näissäkin on sallittua.