Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raudanpuutteen hoito

Vierailija
05.06.2025 |

Pakko kysellä täältä, kun lääkärit tai hoitajat eivät reagoi ongelmaani yksityisellä eikä julkisella terveysasemalla. Eli minulla on rautalisä ollut käytössä kohta yli vuoden verran alhaisen hemoglobiinin ja sittemmin alhaisen ferritiinin vuoksi. Käyn verikokeissa parin kuukauden välein tarkistuttamassa arvot. Hemoglobiini palautui normaaliksi kaksi kuukautta rautalisän aloituksesta, mutta ferritiini on nyt siis pian vuoden verran vaihdellut 15-30 välillä. Nyt arvot on taas alarajoilla, eli rautalisästä huolimatta luvut ovat laskusuunnassa. Kysynkin, onko aivan tavanomaista, että rautalisää määrätään siitä huolimatta ettei siitä ole hyötyä?

Raudanpuutteen oireita varmasti on, minulle merkittävin haitta on lihasväsymys joka iskee ihan jo kotiaskareissa esimerkiksi pyykinpesukonetta tyhjentäessä, kun täytyy vuoroin kyykistellä ja ripustella vaatteita. Lihasongelmat ei lopu rasitustilanteisiin, vaan lihakset saattaa jäädä kramppaamaan vielä levossa jopa puoleksi tunniksi tai tunniksi. Silloin ei kestä enää puhelinkaan kädessä. Fyysistä työtä en pysty tekemään, nyt jo toimistotyö taukojumpasta huolimatta tekee tiukkaa. Toissavuonna juoksin puolimaratoneja, eli kontrasti aiempaan kuntoon on merkittävä.

Syy raudanpuutteelle on aika selvä, verenvuototaipumus ja vuosi sitten alkaneet runsaat kuukautiset. Vuotomäärä on saatu laskemaan, mutta edelleen saatan vuotaa 60-80 ml (tämä on minulle tosin normaali ollut iät ajat) 

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että sun lääkärit edes tunnistaa ja tunnustaa, että edes vuotojen kanssa on ongelmaa. Raudanpuutettahan lääkärit ei oikein halua hyväksyä, jos potilas ei ole ihan täysin aneeminen (eikä välttämättä edes silloinkaan, kokemusta on). Mulla on menkat samaa luokkaa, ja kun kierto muuttui 28 päivästä 21 päivään, alkoi tuntua vähän hassulta ja sitten siltä, että sekoan. Mitään vikaa ei löytynyt mistään, vaikka oireita riitti. Mielialalääkettä toki tarjottiin. Psykiatri halusi mitata ferritiinin, mutta sen tulos ei kuulemma selittänyt mitään. Tätä ennen en ollut ferritiinistä kuullutkaan. Aloin sitten selvitellä. Hemoglobiini ollut melkein aina ok eli 125-135, paitsi sillon kun se oli 100, olin lääkäreiden mukaan vaan stressaantunut. No se ferritiini oli nyt 20, mikä siis on kuulemma oikein hyvä 

Olen nyt jonkun kuukauden syönyt rautaa päivittäin 100 mg aamuin ja illoin mahdollisimman tyhjään mahaan ja vieläpä tuott

20 ferritiini on tyhjä rautavarasto, muistaakseni alle 30. Hyvä kun olo parantunut rautalisällä. 

Vierailija
22/23 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Caprilon

Riippuu, mistä runsaat kuukautiset johtuu. Mikäli myoomia, ei caprilon auta. Minulla ryeqo käytössä. Sitä ennen hb aina alle 100. Nyt kun ei enää vuotoa, hb 154. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautavalmisteissa kannattaa kiinnittää huomiota raudan määrään. Esim. nestemäisissä sitä on hyvin vähän, ts.tulevat hyvin kalliiksi käyttää. Annoksen pitää olla riittävän iso. Kannattaa ottaa rautatabletit joka päivä, ei joka toinen päivä. Se joka toinen päivä -ohjeistus perustuu johonkin väärinkäsitykseen. Iso annos, esim. Ferrodan 2x 100 päivässä c-vitamiinin kanssa. Näillä nousee, mutta hitaasti. Vuosi voi helposti mennä ja ylikin. Kun on saanut ferritiinin nostettua n. sataan, jatkaa vielä ylläpitona pari tabl. viikossa, niin kauan kun on kuukautiset. Vaikka terveydenhuollossa sanottaisiin ettei tarvitse. 

Tom Wideniuksella on hyvä miniopas raudanpuutteesta kannattaa lukea:

https://www.foibos.fi/taskuopas-raudanpuutteen-hoidosta/