Ylipainoinen Veeti, 35, sai reseptin Ozempiciin Karut seuraukset
https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/bb12ed22-1452-4be5-ac8c-9482a42ec3…
Maksumuurin takana, mutta mitä sivuvaikutuksia näillä laihdutuslääkkeillä on?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Googleta ozempic pakkausseloste
Valmisteyhteenveto, kun lääkkeistä puhutaan.
Yleisiä sivuvaikutuksia:
Ruoansulatuskanavan ongelmat: Pahoinvointi, oksentelu, ripuli, ummetus ja vatsakipu ovat yleisiä.
Väsymys ja huimaus: Näitä voi myös esiintyä, ja huimaus voi olla erityisen häiritsevää.
Alhainen verensokeri (hypoglykemia): Tämä on riski, erityisesti tyypin 2 diabeetikoilla, ja se voi johtaa oireisiin, kuten päänsärkyyn, väsymykseen ja huimaukseen.
Ummetus: Tämä voi olla yleinen sivuvaikutus, ja veden juominen ja kuidun lisääminen voivat auttaa.
Vakavia riskejä:
Haimatulehdus: Haiman tulehdus voi olla vakava komplikaatio.
Munuaisongelmat: Ozempic voi mahdollisesti vaikuttaa munuaisten toimintaan, mukaan lukien akuutti munuaisvaurio.
Kilpirauhasen C-solukasvainten lisääntynyt riski: Näiden kasvainten, jotka vaikuttavat kilpirauhasen parafollikulaarisiin soluihin, kehittymisen riski on hieman suurempi.
Sappirakon ongelmat: Ozempic voi lisätä sappirakon sairauden, mukaan lukien sappikivien, riskiä.
Allergiareaktiot: Joillakin henkilöillä voi esiintyä vakavia allergisia reaktioita.
Näön muutokset: Ozempic voi aiheuttaa näkömuutoksia, ja diabeettista retinopatiaa sairastavien henkilöiden tila voi pahentua.
Gastropareesi (mahahalvaus): Ozempic on yhdistetty tähän sairauteen.
Muita huomioitavia asioita:
Painonnousu: Jos Ozempic-hoito lopetetaan, suuri osa menetetystä painosta voidaan palauttaa.
Ei sovi kaikille: Ozempicia ei suositella henkilöille, joilla on suvussa esiintynyt medullaarista kilpirauhassyöpää (MTC), multippelia endokriinistä neoplasiaoireyhtymää tyyppiä 2 (MEN2), haimatulehdusta tai sappirakon sairautta, eikä raskaana oleville tai imettäville naisille.
Oho, onpa järkyt sivuvaikutukset, noita yleisimpiäkin vaikka kuinka paljon.
Siis ylipainoiset ovat usein myös 2-tyyppejä, ja silloin on haittariski korkeampi.
Mitä tähän sanoisi muuta, kuin että olisi ehkä pitänyt miettiä ahmiessaan.
Itse sairaalloisen ylipainoisena aiemmin meinasin, että hankkisin nuo lääkkeet. Sitten luin sivuvaikutuslistan, ja myös että maailmalta ihmisiä on menettänyt jopa näkönsä laihdutuslääkkeen seurauksena, ja totesin että pitäkään tunkkinne. Lääkettä kun vielä pitäisi syödä loppuikä kaiken muun lisäksi. Aloin laihdutaa ihan perinteisesti ruokavaliolla ja liikunnalla, nyt 35 kg kevyeksi, 20 kg vielä matkaa tavoitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse sairaalloisen ylipainoisena aiemmin meinasin, että hankkisin nuo lääkkeet. Sitten luin sivuvaikutuslistan, ja myös että maailmalta ihmisiä on menettänyt jopa näkönsä laihdutuslääkkeen seurauksena, ja totesin että pitäkään tunkkinne. Lääkettä kun vielä pitäisi syödä loppuikä kaiken muun lisäksi. Aloin laihdutaa ihan perinteisesti ruokavaliolla ja liikunnalla, nyt 35 kg kevyeksi, 20 kg vielä matkaa tavoitteeseen.
Saatanan iso olet kyllä ollutkin, miten joku voi päästääkin itsensä tuollaiseen kuntoon.
Ei taida sopia diabeetikolle tuo lääke. Harmi kun toivoin ihmelääkettä tähän ylipainoon
Veetin tarina
35-vuotias Veeti puolestaan sairastui vakavasti korona-aikana. Sairastumisen seurauksena hänelle puhkesi tyypin 1 diabetes, jonka vuoksi hänen sokeritasapainonsa on heitellyt vuosien ajan. Se johti myös painon nousuun.
Painonpudotus on vaikeaa, kun sokeriarvot eivät ole tasapainossa. Diabeteslääkärini ehdotti minulle Ozempic-laihdutuslääkkeen aloittamista, jotta paino saataisiin hallintaan.
Jo muutaman päivän kuluttua laihdutuslääkkeen aloittamisesta Veeti huomasi sen tehon. Hänen ruokahalunsa lähti lähes kokonaan, eikä lääkkeistä tullut etovaa oloa.
Minun piti muistuttaa itseäni siitä, että tulee syötyä, eikä ruokakaupassakaan tee mieli mitään. Yksi paheeni on makeanhimo, jonka lääke vei täysin pois.
Oireilu alkoi viikon kuluttua
Veeti oli käyttänyt lääkettä noin viikon ajan, kun hän alkoi saada itsetuhoisia ajatuksia.
Minulla oli äärimmäisen paha olo ja elämänhaluni laski radikaalisti. Aloin myös saada itsemurha-ajatuksia, joita ei ole ikinä aiemmin ollut. Olin ihmeissäni, mitä tämä tarkoittaa. Läheisenikin huolestuivat mielialani muutoksista.
Veeti on ollut pitkään pois työelämästä useita leikkauksia vaatineen sairautensa vuoksi. Parhaillaan hän toivoo pääsevänsä takaisin työelämään esimerkiksi osa-aikaisen työn avulla. Veeti haluaa esiintyä jutussa nimimerkillä, jotta se ei haittaa hänen tulevaisuuttaan työelämässä.
Jos olisin lääkkeen käytön aikana ollut työelämässä, en olisi pahan olon vuoksi pystynyt menemään töihin.
Veeti alkoi miettiä, mitkä muutokset elämässä olisivat voineet aiheuttaa näin kovaa psyykkistä oireilua. Ainoa muutos oli Ozempic-laihdutuslääkkeen aloittaminen.
Oireita tuli aina noin kaksi päivää pistoksen jälkeen, joten vakuutuin yhä enemmän, että lääke oli syynä psyykkiseen oireiluuni. Lääkäri suositteli minulle isompaa annosta, koska lääke ei tehonnut riittävästi painonpudotukseen.
Veeti sanoi lääkärille, että ei uskalla kokeilla isompaa annosta ja kertoi itsetuhoisista ajatuksistaan.
Lääkärin mukaan lääkkeen aiheuttamat itsetuhoiset ajatukset eivät ole yleisiä, mutta hän ei myöskään ollut yllättynyt oireilustani. Myöhemmin olen löytänyt netistä monia muita, joilla on ollut vastaavanlaisia oireita.
Veeti on fyysisen sairastelun vuoksi kärsinyt myös lievästä masennuksesta, mutta mitään näin radikaalia masennus ei ole koskaan aiheuttanut.
Haluan varoittaa laihdutuslääkkeen käytöstä etenkin niitä, joilla on ollut mielenterveyden haasteita.
Kun Veeti oli lopettanut laihdutuslääkkeen käytön, hänen vointinsa palautui ennalleen noin viikon kuluessa.
Lääke vaikutti mielialaani niin negatiivisesti, että totesin: Olen ennemmin
Vierailija kirjoitti:
Koronarokotteet oli otettava vaikka kaikkia haittavaikutuksia ei ollut edes tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida sopia diabeetikolle tuo lääke. Harmi kun toivoin ihmelääkettä tähän ylipainoon
Minulla verensokeri normalisoitui eikä mitään haittavaikutuksia tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla verensokeri normalisoitui eikä mitään haittavaikutuksia tullut.
Paljon maksaa lääke kuussa?
Oli muuten niin kusetusuutinen kuin voi olla. Vähän itsetuhoisuutta, eikä edes mitään sokeutta, haiman tai munuaisen tuhoutumista....
"Lääkkeet" eivät ole lääkkeitä, vaan noituutta (kreikan pharmakeia, josta tulee lääkeaineoppi farmakologia). Oikeanlainen ravinto oikea lääke vaivaan kuin vaivaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis ylipainoiset ovat usein myös 2-tyyppejä, ja silloin on haittariski korkeampi.
Mitä tähän sanoisi muuta, kuin että olisi ehkä pitänyt miettiä ahmiessaan.
Olen ylipainoinen, enkä ole ikinä harrastanut ruoan ahmimista tai napotelua. Sinä et voi tietää, mikä tarina ylipainon takana on. Älä siis oleta.
En tiedä tuon lääkkeen sivuvaikutuksista, mutta varmasti tiedän sen, että KAIKKI jutut, jotka ovat maksumuurin takana ovat melkoista hömppää. Eli mitään tärkeää informaatiota siellä ei asioista ole.