Miksi ammattiin valmistuneet eivät saa samanlaista huomioita kuin lukiolaiset?
Eihän sieltä lukion penkiltä pääse edes kortistoon ja sitten kiukuttelevat, kun rahaa ei mistään saa eikä työtkään maistu. Ja opiskelupaikatkin epävarmoja vaikka miten juoksevat pääsykokeissa koko kesän.
Kommentit (11)
Vanhat tavat ja kulttuuri. Ajalta, jolloin ylioppilas sai opinto-oikeuden yliopistoon ilman pääsykokeita.
Vaan mikäpä estää ammattiin valmistuneiden vanhempia järjestämästä yhtä hulppeita juhlia?
MIksi pitäisi saada, eihän amiksessa tarvi tehdä mitään paperin saadakseen?
Kun sain ammattitutkinnon kahden vuoden opiskelun jälkeen, kukaan ei onnitellut. Ei yksi ainoa.
Jostain syystä vain ylioppilaat ja insinöörit on huomion arvoisia.
Minäkään en tätä ymmärrä, vaikka itse olenkin lukion käynyt. Minä tosin en ymmärrä miksi juuri lukiosta valmistumista juhlitaan, koska lukio on vain välietappi matkalla korkeakouluopintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en tätä ymmärrä, vaikka itse olenkin lukion käynyt. Minä tosin en ymmärrä miksi juuri lukiosta valmistumista juhlitaan, koska lukio on vain välietappi matkalla korkeakouluopintoihin.
Lukio on eräänlainen aikuistumisriitti ja ylioppilasta voidaan pitää aikuisena ihmisenä, jolla on perussivistys.
Mihin perustat luulosi, että lukiosta ei kelpaa kortistoon, kelpaahan peruskoulustakin.
Koska ammattiin valmistuneet eivät osaa lukea, ylioppilaat osaavat ja siitä on todisteena valtakunnallisen kokeen läpäiseminen.
Yliopistosta valmistuminen ei myöskään ole mikään iso jutska, vaikka on useimmille selvästi vaativampi rasti. Kulttuurijuttuja.
Totuus nyt vaan on, että amiksesta valmistuminen ei ole mitenkään erityisen vaativa suoritus joten siitä ei saa/ansaitse samanlaista huomiota kuin ylioppilaaksi valmistumisesta. Ymmärräthän ap, että jopa kehitysvammaiset valmistuvat amiksista kun siellä on mahdollista tehdä vaikka minkälaisia myönnytyksiä ja helpotuksia jotta kaikki saadaan läpi opinnoista. Ylioppilastutkintolautakunnan ainoa myönnytys yo-kokeissa on lisäaika, kukaan ei saa mitään helpotusta esim. tehtävien vaikeustasoon.
Samat aiheet vuodesta toiseen. Olisi varmaan löytynyt jokunen vanha ketju tästäkin aiheesta.
Miksi saisivat? Eihän alakoulun päättämisestäkään saa huomiota.