Toisen asteen opiskelijan asumistuki
Teini valmistui ysiluokalta ja haki lukioon toisella paikkakunnalla. Jos hän nyt pääsee sinne (arvosanat pitäis riittää) niin meidän pitää vuokrata hänelle oma yksiö. Kysyn kokemusasiantuntijoilta että onko hän oikeutettu opiskelijan asumistukeen? Kelan sivuilta sain käsityksen että opintorahaa ei saa, mutta asumistukea saisi. Pitääkö vuokrasopimus olla silloin lapsen nimissä vaikka hän on vain 16v?
Kommentit (10)
Syksystä lähtien opiskelijat ovat asunislisän piirissä ja sitä maksetaan vain opintotukea saaville ja vain opiskelukuukausilta (toisella asteella elo-toukokuu).
Alle 17-vuotias voi kuitenkin saada opintorahaa, jos lapsilisä lakkautetaan.
Vain asumislisää vähän alle 300€ elokuusta lähtien.
https://www.kela.fi/opintotuki-opintoraha
Opintoraha ja lapsilisä
Jos olet alle 17-vuotias, sinulla voi olla mahdollisuus saada opintorahan oppimateriaalilisää. Et kuitenkaan voi saada oppimateriaalilisää, jos sinulla on oikeus maksuttomaan koulutukseen. Muuta opintorahaa et voi saada, koska sinusta maksetaan lapsilisää. Kun täytät 17 vuotta, voit saada myös muuta opintorahaa seuraavan kuukauden alusta alkaen.
Lapsilisä voidaan lakkauttaa lapsilisän saajan eli vanhempasi pyynnöstä. Jos sinusta ei makseta lapsilisää, voit saada opintorahaa. Huomaa kuitenkin, että jos asut vanhempasi luona, vanhempiesi tulot voivat pienentää opintorahasi määrää tai estää sen saamisen. Voit arvioida opintotuen määrän laskurilla.
https://www.kela.fi/opintotuki-asumislisa
Voitko saada asumislisää?
Voit saada asumislisää, jos asut vuokralla tai asumisoikeusasunnossa ja sinulla on oikeus opintotukeen. Asumislisää maksetaan opiskelukuukausilta. Voit saada asumislisää sekä Suomessa että ulkomailla suoritettavien opintojen ajalle.
AP: Kiitos vastauksista osaan toki katsoa itse Kelan sivuja. Tarkennan kysymystä: jos asumislisää haetaan niin opiskelijan pitää varmaan olla vuokrasopimuksen allekirjoittaja ja vanhemmat sitten takaavat vuokran maksun. Tästä en siis tiedä miten on tapana toimia.
Vierailija kirjoitti:
AP: Kiitos vastauksista osaan toki katsoa itse Kelan sivuja. Tarkennan kysymystä: jos asumislisää haetaan niin opiskelijan pitää varmaan olla vuokrasopimuksen allekirjoittaja ja vanhemmat sitten takaavat vuokran maksun. Tästä en siis tiedä miten on tapana toimia.
Niin hoksasithan varmaan, että pelkkää asunislisää ei voi hakea? Sitä voi saada vain, jos on oikeus opintorahaan.
Ja vuokrasopimus nuoren nimiin, mutta voi olla, että soppari vaatii myös huoltajan allekirjoituksen ollakseen pätevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin hoksasithan varmaan, että pelkkää asunislisää ei voi hakea? Sitä voi saada vain, jos on oikeus opintorahaan.
Ja vuokrasopimus nuoren nimiin, mutta voi olla, että soppari vaatii myös huoltajan allekirjoituksen ollakseen pätevä.
Minä ainakin sain 2000-luvun vaihteessa. Tosin asuin solussa. Joo, ei tästä nyt varmaan mitään hyötyä ollut. Syksyllä vielä muuttuu opiskelijan etuudet. Eikö kelalla ole laskuria, josta selviäisi.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan vuokranantajasta. Vuokrasopimus lapsen nimiin tietysti
Vuokrasopimus lapsen nimiin, mutta jotta sopimus on juridisesti pätevä, siinä on oltava huoltajan allekirjoitus myös. Kela vaatii myös alaikäiseltä huoltajan allekirjoituksen vuokrasopimukseen.
Riippuu teidän tuloistanne.