Minkä ikäisen pitäisi osata mennä yksin tai kaverin kanssa,ilman aikuista elokuviin? Ostaa liput,löytää okea sali ym
Kaveri ihmettelee kun vien 11v poikani ja hänen kaverinsa leffaan.
Kommentit (31)
No ei voi sanoa tiettyä ikää! Sehän riippuu ihan siitä, onko käynyt paljon elokuvissa, ja oppinut sitä kautta miten toimitaan.
Monet aikuisetkaan, puhumattakaan teineistä, eivät osaa tai uskalla.
Vieläkö lippuja saa ostettua suoraan teatterilta? Itse olen ostanut vain netin kautta ja jotenkin oletin, että ne saa ainoastaan sieltä.
Minulle tuo elokuviin meno tarkoittaa sitä, että ensin mennään bussilla keskustaan (takaisinkin pitäisi osata tulla) ja siellä löydetään oikeaan paikkaan. Jo pelkästään tämä olisi oman 10-vuotiaan kohdalla sellainen asia, etten välttämättä päästä vielä häntä kaverin kanssa kahdestaan matkaan. Itse sinne elokuvateatteriin voisin toki päästää kahdestaankin, mutta itse saattaisin teatterille. Eiköhän tuo kuitenkin ole aika lapsikohtaista, mikä onnistuu ja mikä ei.
Mitä ihmettä? Oma tyttäreni kävi kavereiden kanssa keskenään leffassa jo ekalla! Jos kouluun osaa itse kävellä, tehdä läksyt ja olla ajoissa niin luulis että leffaan meno ei ole ongelma. Itse opetin omalleni rohkeutta puhua kassalle pistämällä maksamaan omat herkkunsa, tai kuinka toimitaan jos tarvitsee aikuisen apua, jos on eksynyt jne. On hyvä opettaa lapsille rohkeutta ja itsenäisyyttä eikä vaan paapoa kunnes muuttaa pois. Anna pojan kasvaa mieheksi tuola on niin paljon mieslapsia nyt tiedän miksi.
Jaa-a riippuu siitä kuinka usein siellä on käyty, millainen teatteri on ja osaako lapsi kysyä tarvittaessa apua. Meillä yksi lapsen kaveri asuu alle sadan metrin päässä leffateatterista, me saamme käyttä 2-3 bussia vaihtoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö lippuja saa ostettua suoraan teatterilta? Itse olen ostanut vain netin kautta ja jotenkin oletin, että ne saa ainoastaan sieltä.
Minulle tuo elokuviin meno tarkoittaa sitä, että ensin mennään bussilla keskustaan (takaisinkin pitäisi osata tulla) ja siellä löydetään oikeaan paikkaan. Jo pelkästään tämä olisi oman 10-vuotiaan kohdalla sellainen asia, etten välttämättä päästä vielä häntä kaverin kanssa kahdestaan matkaan. Itse sinne elokuvateatteriin voisin toki päästää kahdestaankin, mutta itse saattaisin teatterille. Eiköhän tuo kuitenkin ole aika lapsikohtaista, mikä onnistuu ja mikä ei.
Mene pojan kanssa kerran pari leffaan. Opeta reitti, opeta bussit ja aikataulut, opeta miten leffassa toimitaan, miten ostetaan liput ja miten löytää omalle paikalle, missä on wc ja koska sielä kannattaa käydä. Miksi tätä et voi pojalle opettaa? Miksi poikalapset kasvatetaan ihan lapasiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene pojan kanssa kerran pari leffaan. Opeta reitti, opeta bussit ja aikataulut, opeta miten leffassa toimitaan, miten ostetaan liput ja miten löytää omalle paikalle, missä on wc ja koska sielä kannattaa käydä. Miksi tätä et voi pojalle opettaa? Miksi poikalapset kasvatetaan ihan lapasiksi?
Lapseni on tyttö ja olemme käyneet leffassa usein. Bussillakin hän on matkustanut itsekseen koulumatkoja. Silti en päästäisi kaupungin keskustaan kahdestaan kaverin kanssa vielä 10-vuotiaana enkä luottaisi siihen, että osaavat tulla sieltä pois omin avuin. Ja ne liput on edelleenkin ostettu aina netistä. Sekö pitäisi opettaa 10-vuotiaalle?
Jos on k12 leffa niin ei tuon ikäiset pääse yksin
Sanoisin 12 v, mutta sen ikäisellekin paikan on hyvä olla ennestään tuttu. Sitä nuoremmathan eivät edes saa mennä katsomaan suurta osaa nuorille suunnatuista elokuvistakaan ilman aikuista.
Jos ei kapungin keskustaan uskalla päästää lastaan yksin niin sitten kannattaa miettiä kannattaako siinä kaupungissa edes asua.
Tokaluokkalainen käyttää itse julkisia ja on käynyt mm leffassa ilman aikuista. Kellopuhelin toki löytyy ja hyvin on mennyt, lapsi ollut hyvin iloinen ja saanut onnistumisen kokemuksia kaverin kanssa keskenään leffailusta.
Elokuvateatteri ei ole pakollinen asia. 12-14v taitaa osata. Elokuvia voi katsoa kotonakin ostamalla. Eri asia haluaako nähdä ensiesityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on k12 leffa niin ei tuon ikäiset pääse yksin
Kaverit pyysi mua mukaan kun tiesivät että tykkään leffoista.
Sitten se loppui kun tuli 15v.
nyt on omalla kylällä leffateatteri, ois nyt helpompaa mennä keskenään.
Muistan aikanaan, kun 12-vuotiaana menin katsomaan Saturday Night Feveriä, ja eniten jännitti, kun ikäraja oli 16 v. Ainakin pari vuotta olin silloin käynyt yksin keskustassa. Itä-Helsingissä asuin. Ei ollut vielä metroa. Yhdellä bussilla pääsi Rautatientorille.
10-vuotiaana viimeistään.