Tiedätkö miksi en arvosta opettajia
Itse sain monesti väärin arvostettuja numeroita.
Pahin oli ala-asteella ja seiskalla.
Tyyliin kokeista kymppejä ja tunnillakin aktiivinen mutta todistukseen ysi. Sitten luokkakaverit, jotka sai kaseja ja vähemmän. ei ainakaan enemmän aktiivinen tunnilla, sai myös ysin. Kyllä tuon ikäisenä osaa kuules arvioida sitä tuntityöskentelyäkin.
Jotain sussa vialla, jos noin oli mukamas aina?
Ei ollut aina, mutta joidenkin aineiden kohdalla. Ajattelin että yläasteella ei tuollaista pelleilyä harrasteta ja olin järkytyksekseni väärässä.
No onneksi yksi toinen oppilas tokaisi opettajan kuullen mulle että : Sä sast varmaan kympin todistukseen kun kaikki kokeet oli kymppejä. Ja olin muuten se paras ja aktiivisin vastaaja tunnilla, kyllä ilman mitään liioiteltua omakehua.
No opettaja sönköttää siihen, että ei me vielä koulutodistukseen kymppejä anneta. Siinä sitten katselin kun kaseja vetävät sai saman numeron kun mä.
No kevät todistukseen ei ollut enää tekosyitä ja alkoi kymppejä tulemaan.
Vtu mitä pelleilyä peruskoulun opet harrastaa. Pellejä!
Nyt myös omilla lapsilla vastaavaa eli kokeista ysejä ja todistukseen kasi ja arvatenkin tuntiosaaminen oli sitten perustelu alempaan numeroon mitä kokeiden perusteella kuuluisi. Tietenkään tuntiosamista en voi tietää. mutta kyseenalaistan noin muutenkin tuollaiset arvostelut, joissa numeroita alennetaan. Aktiivisuudesta voi palkita rajatapauksissa ja näin järkevät opet tekevätkn. Valitettavasti opettajissa on aina niitä läpimätiä yksilöitä myös.
Kommentit (4)
"Valitettavasti opettajissa on aina niitä läpimätiä yksilöitä myös." ja silti jo otsikossa heität kaikki opettajat samaan kasaan, etkä arvosta tätä ammattiryhmää. Kohdallesi on sattunut ne yksilöt, joiden periaate on, ettei kymppejä anneta. Luultavasti ovat sitä mieltä, että kymppi kertoo täydellisyydestä, eikä kukaan voi olla täydellinen. Kaikki eivät kuitenkaan ole tätä mieltä ja aika typerää niputtaa kaikki opettajat yhteen.
Lue opetussuunnitelman perusteista kriteerit arvosanalle 8. Jos lapsesi saavuttaa ne tavoitteet, mutta ei ylitä niitä selkeästi kaikilla osa-alueilla, hän saa todistukseen 8, vaikka kokeiden numerot olisivatkin parempia. Todistuksen arvosanat ovat kurssikohtaisia numeroita, eivät kokeiden arvosanoja. Kokeet kertovat vain osan kurssisisällön hallinnasta.
Meitä opettajia on moneen junaan. Epäreiluja ja reiluja. Älä kuitenkaan vihaa kaikkia.
No jaa. En kiistä, etteikö kertomuksessasi voisi olla perää. Kymppi on opettajan näkökulmasta vaikeampi antaa kuin mikään muu numero, ehkä nelosta lukuunottamatta. Kymppiä enempää kun ei ole, joten sen saamiseen vaaditaan oikeasti sitä parasta osaamista vuosiluokka huomioiden.
Kielen opettajan näkökulmasta kerrottuna: Saattaa vaikkapa olla niin, että jonkun kurssin kokeet ovat olleet helpohkoja, joten kymppejä on niistä tullut liiankin kevyesti. Tällöin osaamisesta ikään kuin leikkautuu se yläpää pois, kun kasin osaaminen on riittänyt kiitettävään koemenestykseen. Tuota "yläpään" osaamista seulotaan sitten muilla keinoin, esim. suullista osaamista arvioimalla, erillisillä kirjoitustehtävillä, muiden puheen ymmärtämisen myötä, toisia puhumaan rohkaisevalla tuntityöskentelyllä jne. Näiden kautta erottuu ne, jotka aidosti osaavat kiitettävästi, käytännössä ryhmästä eniten, vaikka vertailua ei varsinaisesti tehdäkään. Heille kuuluu arvosana 10, ei ihan kaikille, jotka kokeeseen pänttäämällä sen saavuttaa.
Nykyään arvioinnin tulee myös olla läpinäkyvää, eli kriteereistä pitää kertoa etukäteen ja tarvittaessa pitää myös perustella annettu numero näyttöjen pohjalta. Ap:n lapsen kohdalla kannattaa selvittää nämä kriteerit heti ensi syksyn alussa tarvittaessa opettajalta erikseen, ettei tule yllätyksiä.
Lopuksi mainitsen vielä ap:n asenteesta. Iso osa oppimista on yhteistyötä muiden kanssa. Se on toisten kuuntelemista ja toisten asemaan asettumista, ei riidan haastamista. Sosiaalisia taitoja ja ihmisenä ja ihmisiksi olemista opetetaan sisäänrakennettuna kaikissa aineissa. Jos ap kokee tarvetta leimata koko ammattiryhmä muutaman oman kokemuksen perusteella, on jotain ehkä jäänyt siellä koulutiellä oppimatta.
No kokeet voi olla eri asia kun osaaminen.
Välillä on niin helppoja kokeita, että yli puolet luokasta saa kiitettävän. Välillä kokeet ovat taas niin vaikeita, että kiitettävän saa vain pari.
Lapseni sai jokaisesta kokeesta matematiikassa 10 tai 10-. Viittaa tunnilla paljon. Sai todistukseen 10. Onko hän lahjakas matematiikassa? Ei erityisen. 9 olis tavallaan oikeampi numero ja varmaan jossain vaiheessa oikea taso tuleekin näkyviin.