En tiedä isäni puolen suvusta mitään, vaikka olenkin aviolapsi. Perinnöstä kysymys:
Vanhempani erosivat riitaisesti ja lopullisesti välit poikki kertakaikkiaan, kun olin n. vuoden ikäinen. Isä häipyi ns. kuvioista kokonaan. Vanhempani olivat silloin ns. menestyneitä ja isäni aiheutti jonkun talousrikokseen liittyvän skandaalin ja ero tuli ja hän lähti.
Isän puolen suvusta en tietenkään mitään tiedä. Mainittakoon, että äitini on erittäin vahvatahtoinen ihminen,joten minulle ei tullut kyllä lapsena edes mieleenkään alkaa kyselelmään/selvittelemään isäni, eikä hänen sukunsa asioita.
Nyt aikuisena ei enää oikein kiinnostakaan kun ei ole mitään yhtymäkohtaa ollenkaan.
On minulla kuulemma siskopuolia, mutta eipä heistäkään ole mitään kuulunut, kuten ei muuten isästäkään.
Tässä selvisi aikuisella iällä, että isäni puolen isoisä oli kuulemma jättänyt kuollessaan minulle nimettynä ja erikseen muutaman kymmenen tuhatta euroa rahaa. Näitä rahoja en ole ikinä nähnytkään.
Äidiltäni sitten loihe kysymään, että onko tosiaan ukki kuollessaan jättänyt minulle perinnöksi rahaa?
Mutsin näkemys on se, että hänhän on minut kasvattanut eli rahat on menneet kuitenkin minun kulutukseeni kuten esimerkiksi ruokaan ja vaatteisiin. Ja sitten tuli selväksi, että kaikki "siltä suvulta" ovat aiheuttaneet hänelle niin paljon surua ja häpeää että kaikki raha mitä sieltä tulee, voidaan laskea vahingonkorvaukseksi ja oikeudenmukaiseksi hyvitykseksi kaikesta, mitä mutsi on joutunut kokemaan.
Mitä tässä voi tehdä? Pitääkö minun nyt alkaa ihan alusta saakka, eli etsiä jotenkin käsiini kuolleen isoisän perintötiedot ja alkaa sieltä sitten kaiveleen että mitä minulle kuuluisi. Se tarkoittaa sitten sitä, että jo vanhus isäni (jonka tiedän että elää) minun pitäisi myöskin etsiä, ja ehkä jopa sisarpuoleni.
Minä olen tuosta isästäni sitä mieltä, että kun hän kerran oli se joka hävisi täysin meidän elämästä (minun, hänen lapsensa), niin kyllä se olisi hänen asiansa vaikkapa näin vuosikymmenten jälkeen ottaa minuun yhteyttä. Miksi minun pitäisi alkaa kynnyksillä seisoskelemaan että kelpaanko, kun en ole ikinä mitään pahaa hänelle tehnyt?
Olen elänyt aika tasapainoisen lapsuuden, lähinnä mummin ansiosta ja hoidossa, sekä nykyään pidän itseäni ihan tasapainoisena aikuisena. Mutta kyllä tässä jotain nousee pintaan kun alkaa asioita miettimään. En näistä ole oikeestaan kenelekään juuri puhunut.
Ja äitihän on myös jo vanha mutta raudanluja rivjärnan edelleen, että sieltä puolelta on turha odotella mitään apuja tai neuvoja, vaikka kuolinvuoteella yrittäisin jotain kysellä.
Kaikesta tapahtuneesta on jo aikaa, minäkin käyn kohti 70 vuotta jo. Mutta kyllä jonkinlainen epäoikeudenmukaisuuden olo minulla on.
Kommentit (44)
Kun lapset on isovanhemmilla hoidossa niin äidit isät maksaa siitä usein korvausta hiukan ainakin ruokarahaa. Lasten vaatteet maksaa kun ne kasvaa. Laillinen lapsi saa oman osan isänsä osuudesta mitä jää riippuen montako jakajaa on yhteensä. Leskelle jää aina puolet lapsille jaetaan toinen puoli osissa usein vasta kun leski kuolee . Vuokra asunto ei ole perintö mutta osake on ja talo kuin auto kuin mökki. Mutta niistä vähennetään kulut kiinteistövero ja muu. Kun joku kuolee ensin vähennetään aina juoksevat kulut sitten kulut ja hautauskulut. Verot ja mitä sitten jää niistä vielä vero. Et aika vähän jää lopulta. Usein jää enemmän maksettavia kuluja . Ja velkoja. Jos voi lapsen elämän aikana auttaa lasta niin se on parasta.
Isän puolen iso isä !!!! Oikeassa perintökaaressa iso isän perilliset oli isoisän rintalapset eli isäsi ja sisarukset. Puoliso jos elossa. Jos isäsi maksoi elatusmaksut sinusta hän on maksanut osan elämästäsi sillä. Elatusmaksut on pakolliset. Äitisi on saanut myös lapsilisät.
VAIKKA ISÄT HÄIPYY HE MAKSAA ELATUSMAKSUT JOKA KUUKAUSI JA TÄSSÄ ISO ISÄ OLI TIEDOSSA MYÖS.
Minä ottaisin asiasta selvää. Luulisi jos isoisä tehnyt nimetyn paperin niin se olisi käsitelty hänen perunkirjoissa ja otettu sinuun yhteyttä. Onkohan ohittanut isäsi perinnöstä ja halunnut antaa lapsenlapsille tai isäsi luopunut vastaanottamasta perintöä jostain syystä. Muista että perit myöhemmin myös isäsi, älä jää silloin miettimään vaan osallistu perunkirjoihin.
Se isä joka elää vielä on maksanut sinusta elatusmaksut aikanaan äidillesi. Voit hyvin kysyä haluaako hän nähdä sinua muun kuin rahan merkeissä. Kun isäsi kuolee saat kutsun perunkirjoitukseen sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kysy Oikeusapu toimistolta aikaa, sieltä se selviää.
Apua on tarjolla vain tulottomille!
Siis et halua olla tekemisissä isän suvun kanssa etkä olekaan, mutta jotenkin sait tietää perineesi? Isän kanssa taas olet tekemisissä vain, jos tämä nöyrtyy?
Suomennos: haluat rahaa.
Enkä todellakaan keksi, miksi ihmeessä et kykene DVV:n lomakkeella hankkimaan itsellesi virkatodistusta (sukuselvitys), jossa näkyvät sinun, isäsi ja äitisi tiedot. Sieltä ne sisaruspuoletkin selviäisi.
Perukirjan saat verotoimistosta tilaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapset on isovanhemmilla hoidossa niin äidit isät maksaa siitä usein korvausta hiukan ainakin ruokarahaa. Lasten vaatteet maksaa kun ne kasvaa. Laillinen lapsi saa oman osan isänsä osuudesta mitä jää riippuen montako jakajaa on yhteensä. Leskelle jää aina puolet lapsille jaetaan toinen puoli osissa usein vasta kun leski kuolee . Vuokra asunto ei ole perintö mutta osake on ja talo kuin auto kuin mökki. Mutta niistä vähennetään kulut kiinteistövero ja muu. Kun joku kuolee ensin vähennetään aina juoksevat kulut sitten kulut ja hautauskulut. Verot ja mitä sitten jää niistä vielä vero. Et aika vähän jää lopulta. Usein jää enemmän maksettavia kuluja . Ja velkoja. Jos voi lapsen elämän aikana auttaa lasta niin se on parasta.
Leskelle jää vähintään puolet YHTEENLASKETUSTA , ei vainajan omaisuudesta. Jos lesken oma osuus on isompi kuin vainajan, koko perintö menee lapsille.
Sinä perit isäpuolesi omaisuudesta samanlaisen osuuden kuin sinun sisaresi ja veljesi, sisarpuolesi ja velipuolesi.
Vierailija kirjoitti:
"Mutsin näkemys on se, että hänhän on minut kasvattanut eli rahat on menneet kuitenkin minun kulutukseeni kuten esimerkiksi ruokaan ja vaatteisiin. Ja sitten tuli selväksi, että kaikki "siltä suvulta" ovat aiheuttaneet hänelle niin paljon surua ja häpeää että kaikki raha mitä sieltä tulee, voidaan laskea vahingonkorvaukseksi ja oikeudenmukaiseksi hyvitykseksi kaikesta, mitä mutsi on joutunut kokemaan. "
Siis oletko ollut alaikäinen kun tuo perintö on jaettu ja onko äitisi käyttänyt sen?
Nykykäsityksen mukaaan. Jos olet alaikäisenä perinyt yli 2000 e , sinulla on pitänyt olla edunvalvoja. Edunvalvoja voi olla äitikin, mutta siitä pitäisi löytyä päätös. Muuten kyse voi olla petoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka 70v puhuu äitistään mutsi?
Ainakin mun Hesan serkut.
Tällaisia äitejä on paljon. Vieraannuttavat koko toisen puolen suvun ja puhuvat paskaa. Ei paljon kiinnostele lapsen etu.
Halveksin todella paljon näitä enkä aio olla missään tekemisissä.
Todennäköisesti äiti käyttänyt ne rahat, selvää on ettei ole lapsensa näkökulmasta kiinnostunut muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutsin näkemys on se, että hänhän on minut kasvattanut eli rahat on menneet kuitenkin minun kulutukseeni kuten esimerkiksi ruokaan ja vaatteisiin. Ja sitten tuli selväksi, että kaikki "siltä suvulta" ovat aiheuttaneet hänelle niin paljon surua ja häpeää että kaikki raha mitä sieltä tulee, voidaan laskea vahingonkorvaukseksi ja oikeudenmukaiseksi hyvitykseksi kaikesta, mitä mutsi on joutunut kokemaan. "
Siis oletko ollut alaikäinen kun tuo perintö on jaettu ja onko äitisi käyttänyt sen?
Nykykäsityksen mukaaan. Jos olet alaikäisenä perinyt yli 2000 e , sinulla on pitänyt olla edunvalvoja. Edunvalvoja voi olla äitikin, mutta siitä pitäisi löytyä päätös. Muuten kyse voi olla petoksesta.
Kiinnostava tapaus. Olisi hyvä jos joku testamentissa haluaa jättää alaikäiselle rahaa, olisi hyvä tehdä paperi että vasta 18v saa sen perinnön itselleen ja rahat erityisellä tilillä pankissa. Ettei huoltaja käytä sitä vaikka on elatusvelvollinen. Kyllähän näitä lastensa perintörahojen käyttäjiä aina on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin olen ollut, en asiasta ymmärrettävästi tarkkaan tiedä. Summa on ollut ilm käteistä kirjeessä tai jotain tällaista. Minulle ei mutsi ole asiasta puhua pukahtanut. Kuulin siis aivan kaukaisen kommentin aikuisena, kuinka kyllähän se isäsi isä sinut kuitenkin tiesi ja sinua muisti myös kuollessaan.
Mistä sinä tämän kuulit kun et isäsi puolen sukuun ole ollut missään tekemisissä?
Vierailija kirjoitti:
Kuka 70v puhuu äitistään mutsi?
Stadilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku osaaja voisi kertoa paljonko on 5000€. Markoissa.
1 euro = 5,90 markkaa.
1,594573
selvitä asia. olisi luullut että pääset perinnönjakoon kutsuna. testamentin lukija. väestätiedoista isäsi ja hänen jälkeläiset. virkapyyntönä sinulle esin haastemies toimittaa kutsun tilaisuuteen jos ei postitse. onko pimitetty jotain nyt. jotta saat rauhan selvitytä. jos varaa,mene asianajotoimistoon. kysy hinnat-hinta-arvio.
toki oikeusaputoimistoon aika. siellä jopa ilmaista tai taulukoituja hinnastoja kun esität tulotietosi,mutta on edulisempaa kuitenkin. älä mene hautaan ennen kuin asia selvinnee. kerro meille-miten selvisi. hyvää alkavaa kesää.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä niin sekava juttu, että hanki asianajaja ja laita hänet selvittämään tuota soppaa. Siis oletko saanut ukilta perintöä vai et? Ottiko äitisi ukin perinnön itselleen vai ei? Selvitä näitä ensi alkuun ja sitten mieti yhteydenottoa isään ja sisaruksiin.
joo toikin mahdollista,että äitisi veti välistä, voi veeeeee, hänhän jopa käytti -ilmaisua-vahingonkorvaus. jos noin teki, teki rikoksen. hänelle kuuluu, no ei kuulu vaikka kuinka katkera. perinnöt kuuluu sulle mies parka. sano äidilles- hei nythän selvisi, sä vedit välistä mun perinnön- katso ilmettä miten reagoi, sano alkoi selvitä kun pengoin.
Sinun nimesi näkyy jonkun pankin asiakastiedoissa. Käy läpi kaikki pankit. Jos se tili löytyy, niin siirrä rahat omalle tilillesi.