Miten teet makkara-perunat kotona jos sulla on vain sähköuuni ja siinä paistolevyt?
Ei siis oo mitään rasvakeitintä eikä airfryeria tms. Ranskalaiset tietty uunissa mutta paistatko makkarapalat siihen pannulla vai uunissa nekin? Mulle on tulossa vieras ja hän toivoi kotitekoiset makkara-perunat ruoaksi.. En ole koskaan tehnyt.
Kommentit (200)
Taksarin juuret ulottuvat aina 1970-luvulle saakka, jolloin Markku Mäkisen mummo Margit perusti Jyväskylään Pikagrilli-nimisen grillikioskin, joka oli ensimmäisiä laatuaan koko Keski-Suomessa. Mummo-Mäkinen keksi heti ensi töikseen väsätä tuotteen, joka sopisi hyvin paikallisten taksikuskien suuhun.
Taksikuskit olivat sanoneet mummolle, että he haluavat makkaraa ja sen vuoksi hän keksi annoksen, johon tulee uppokeitettyä makkaraa ja ranskalaisia, Markku Mäkinen selvittää.
Aluksi mummo nimesi sen taksimiehen annokseksi, mutta koska se oli nimensä puolesta liian pitkä kioskin kirjaintauluun, niin se lyhennettiin nopeasti taksariksi. Siitä lähtien se on ollut sen niminen.
Mutta eikö makkaraperunat olisi nimenä hitusen osuvampi kuin taksari?
Makkaraperunat olisi kieltämättä ihan hyvä nimi, mutta se, miksi taksari on taksari, johtuu varmaan siitä, ettei silloin edes ollut olemassa sellaista annosta kuin makkaraperunat.
Onpas erikoinen ketju. Ylipainoiset triggeröityivät ja rupesivat trollailemaan kun joku sanoi paistavansa ruokaa rasvassa.
Vierailija kirjoitti:
Lähes joka uunissa on kiertoilma nykypäivänä. Meidän uudessa uunissa on kiertoilman lisäksi airfryer-ominaisuus jopa, joka kierrättää ilmaa tehokkaammin. Aika outo vieras, jos haluaa makkaraperunoita syödä. Makkarahan on helppo. Kiertoilmalla saa ihan asialliset ranskalaiset aikaiseksi. Toki parhaimmat toki tulisi uppopaistamalla ja jokaisella on kattila ja ruokaöljyä tarvitsee lisäksi.
Meilläpä on kiertoilmattomat uunit sekä kotona että mökillä, eikä tule sellaista olemaankaan. En suotta maksa ylimääräistä kiertoilmasta, kun en sitä tarvitse. Kiertoilmaa tarvitseviin juttuihin käytän Airia. Älytöntä ostaa kahden hengen talouteen kiertoilmauuni turhan takia, kun tavallišellakin pärjää erittäin hyvin.
Kyllä mä oon noi valmis makkaraperunat paistanut pannulla öljyssä ja hyviä on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä oon noi valmis makkaraperunat paistanut pannulla öljyssä ja hyviä on tullut.
Ei sellaista tuotetta ole olemassa. Olet tehnyt pyttipannua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla näin yksinkertaisia ihmisiä olemassa... eihän?
Airfryerin luukku auki.
Ranskalaiset sisään.
Lämpö päälle.
Kyllä minä tiedän miten ne tehdään, mutta ap:lla taitaa olla ongelmia perusasioissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään ostin mummon makkaraperunat joissa on ranskalaiset.
Taksarin juuret ulottuvat aina 1965-luvulle saakka, jolloin Janne Virtasen mummo Helena perusti Tampereelle Helenan-nimisen grillikioskin, joka oli ensimmäisiä laatuaan koko Suomessa. Mummo-Helena keksi heti ensi töikseen väsätä tuotteen, joka sopisi hyvin paikallisten taksikuskien suuhun.
Taksikuskit olivat sanoneet mummolle, että he haluavat makkaraa ja sen vuoksi hän keksi annoksen, johon tulee uppokeitettyä makkaraa ja ranskalaisia, Janne Virtanen selvittää.
Aluksi mummo nimesi sen taksimiehen annokseksi, mutta koska se oli nimensä puolesta liian pitkä kioskin kirjaintauluun, niin se lyhennettiin nopeasti makkispekkis. Siitä lähtien se on ollut sen niminen.
Mutta eikö makkispekkis olisi nimenä hitusen osuvampi kuin taksari?
Taksari olisi kieltämättä ihan hyvä nimi, mutta se, miksi taksari on makkispekkis, johtuu varmaan siitä, ettei silloin edes ollut olemassa sellaista annosta kuin makkaraperunat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään ostin mummon makkaraperunat joissa on ranskalaiset.
Taksari tehdään rasvakeittimessä. Pyttipannua voi lämmittää pannulla tai uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pannulla tulee parhaat perunat voissa paistaen, makkarat siihen sitten kun perunat ovat kypsiä ( Sipuli käy myös sekaan)
Eipä ole kovin kulinaarinen herkkutoive
Parhaat tulee airfryerin pyörivässä ranskikorissa.
Arvaapa tolvana mitä, kaikissa fryereissä EI OLE PYÖRIVÄÄ ranskiskoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes joka uunissa on kiertoilma nykypäivänä. Meidän uudessa uunissa on kiertoilman lisäksi airfryer-ominaisuus jopa, joka kierrättää ilmaa tehokkaammin. Aika outo vieras, jos haluaa makkaraperunoita syödä. Makkarahan on helppo. Kiertoilmalla saa ihan asialliset ranskalaiset aikaiseksi. Toki parhaimmat toki tulisi uppopaistamalla ja jokaisella on kattila ja ruokaöljyä tarvitsee lisäksi.
Meilläpä on kiertoilmattomat uunit sekä kotona että mökillä, eikä tule sellaista olemaankaan. En suotta maksa ylimääräistä kiertoilmasta, kun en sitä tarvitse. Kiertoilmaa tarvitseviin juttuihin käytän Airia. Älytöntä ostaa kahden hengen talouteen kiertoilmauuni turhan takia, kun tavallišellakin pärjää erittäin hyvin.
Mutta on jotenkin "älykästä" ostaa toinen laite sitä kiertoilmaa toimittamaan???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pannulla tulee parhaat perunat voissa paistaen, makkarat siihen sitten kun perunat ovat kypsiä ( Sipuli käy myös sekaan)
No onhan.
Vierailija kirjoitti:
Taksarin juuret ulottuvat aina 1965-luvulle saakka, jolloin Janne Virtasen mummo Helena perusti Tampereelle Helenan-nimisen grillikioskin, joka oli ensimmäisiä laatuaan koko Suomessa. Mummo-Helena keksi heti ensi töikseen väsätä tuotteen, joka sopisi hyvin paikallisten taksikuskien suuhun.
Taksikuskit olivat sanoneet mummolle, että he haluavat makkaraa ja sen vuoksi hän keksi annoksen, johon tulee uppokeitettyä makkaraa ja ranskalaisia, Janne Virtanen selvittää.
Aluksi mummo nimesi sen taksimiehen annokseksi, mutta koska se oli nimensä puolesta liian pitkä kioskin kirjaintauluun, niin se lyhennettiin nopeasti makkispekkis. Siitä lähtien se on ollut sen niminen.
Mutta eikö makkispekkis olisi nimenä hitusen osuvampi kuin taksari?
Taksari olisi kieltämättä ihan hyvä nimi, mutta se, miksi taksari on makkispekkis, johtuu varmaan siitä, ettei silloin edes ollut olemassa sellaista annosta kuin makkaraperunat.
Juuri näin, olen sukua tuolle Helena mummolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksipä airfryer näyttää amerikkalaiselta jalkapallota että sitä voi pyörittää ellei koria ole.
Vierailija kirjoitti:
Airissahan ne kaikki tekee.
Ketkä NE? Voi autuas taivas teitä tolvanoita, menkää jo nukkumaan krapulanne pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Airissahan ne kaikki tekee.
Ketkä NE? Voi autuas taivas teitä tolvanoita, menkää jo nukkumaan krapulanne pois.
Ap ja muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittasin airiin jos olisin sinä.
Jos olisit ap niin sulla ei olisi airfryeriä, menikö jakeluun?
Ap on moneen kertaa sanonut että tekee sittenkin airfryerissa. Eikö mene jakeluun?
Jos tämä olisi ollut yo-kirjoitusten kysymys, sinun vastauksesi olisi saanut arvosanan improbatur.
Ranet kylmään uuniin ja kuumenemaan 250c. Kun uuni on 250 niin makkarat mukaan. Näin ei makkarat pala kuiviksi korpuiksi.
Airfryerin luukku auki.
Ranskalaiset sisään.
Lämpö päälle.