Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eka käynti puheterapeutilla, mitä siellä tehdään?

22.03.2007 |

Hei kaikille,

mitä ensimmäisellä kerralla puheterapeutin luona tehdään? Meillä on juuri 3-vuotta täyttävä poika, jolla joitakin sanoja ja muutama lause (äiti ajaa auto), mutta puhe on epäselvää, puhe haluja kyllä vaikka muille jakaa. Olen nyt alkanut pohtia ja valmistautua tulevaan jos puheterapeutti ilmoittaakin että kaikki ei olekaan ihan ok, olen tähän asti ajatellut, että puhe tulee vaan hitaammin. Poika on muuten vilkas, rohkea, erittäin reipas miehen alku. Syöminen ym sujuu, mutta esim. pukeminen ja hampaiden pesu on lähes poikkeuksetta tehtävä pakolla.Koska pojalla on omaa tahtoa, tuntuu,että en itse tiedä onko kaikki uhmaa vai eikö hän tosiaan ymmärrä kaikkia? Yhteiset puuhat askartelu, leipominen on aika lailla hankalaa, koska kananmunat on aina lattialla vaikka isovelikin( 5v.) koettaa parhaansa mukaan opastaa pikkuveljeä.Odotan nyt kovasti, että tietäisin itse missä mennään...onhan hän vielä pieni, mutta miten teillä muilla on alkanut epäilykset, lievimmissäkin puhe häiriö tapauksissa ja miten siitä edetty?

Kaikki vastaukset on tervetuleita...

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
22.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla kerralla äiti täytti lomakkeen, jossa kysytään mm. liikkumisen alkamisesta (konttasiko jne?) eli mitä missäkin iässä, ensimmäisistä sanoista jne. Äidin raskaudesta, synnytyksestä, imetyksestä, ekoista kuukausista.

Sillä aikaa puheterapeutti " jututti" lasta. Tämä sama kuvio oli meilläkin, kun kävimme siellä 5-vuotiaan kanssa, samassa kaupungissa, mutta eri puheterapeutilla.

Tämän lähipiirin 3-vuotiaan kanssa on sittemmin käyty yhdessä vanhempien, puheteraupetin, erityislastentarhanopettajan ja päiväkodin kanssa palavereita ja nyttemmin harkitaan mm. kuvakorttien käyttöönottoa. Diagnoosia ei noin pienelle ole vielä muuta tehty kuin viivästynyt puheenkehitys, mutta dysfasia hänellä kuitenkin lienee.

Omalla lapsella harjoittelemme nyt s-kirjainta, joka on hieman suhiseva. Sen puheterapeutti arveli korjaantuvan ehkä vielä iän myötäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla