Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hoivakodissa yleensä huomioidaan, jos joku täyttää 90v?

Vierailija
31.05.2025 |

Vai huomataanko edes jollei muistuta asiasta? Pahasti muistisairas äitini täyttää kohta 90v ja ajattelin mennä käymään merkkipäivänä. 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja veljeni järjestimme äitini 95v. juhlat. Sovimme hoitajien kanssa, että tilaamme tarjoilut ja kutsumme noin 10 vierasta, hoivakoti keitti kahvit. Juhlat pidettiin hoivakodin yhteistilassa, jossa oli myös piano. Eräs hoitaja soitti pari kappaletta.  Mukavat juhlat.

Vierailija
22/43 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon ole mitään virallisia valtakunnallisia ohjeistuksia.  Kannattaa kysyä äitisi hoivakodista,  miten siellä toimitaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat onnittelevat hoitotoimien aikana ja omaiset järjestävät kakkukahvit. Laitos on laitos, ei koti eikä hyvinvointialueella ole varaa siihen, että järjestetään juhlia potilaille, joista suurin osa ei edes maksa kunnolla hoidosta.

Hän on asukas hoivakodissa, ei potilas jossain laitoshoidossa. Ja hoivakoti kyllä saa rahansa vaikka osa siitä tuleekin kunnalta.

Pahasti muistisairas ei siis ole laitoshoidossa, vaan elää itsenäistä elämää? Eiköhän hän sitten itse järjestä itselleen ne juhlat, jos ei ole 24/7 hoivan tarpeessa.

Vierailija
24/43 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivakoti ei järjestä mitään, koska siellä asukkaat elävät itsenäistä tuettua elämää ja järjestävät itse juhlansa ihan samalla tavalla kuin missä tahansa yhteisasumisyksikössä. Hoitajat onnittelevat, mutta muuten jokainen asukas tai omaisensa järjestävät juhlat itse haluamallaan tavalla.

Vierailija
25/43 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hoivakodista, määrärahoista, sen koosta ja siitä millaista henkilökuntaa. Isä oli pienessä, nyt jo lakkautetussa palvelutalossa. Siellä oli lettukestit tai jotain vastaavaa, sellaista että pystyi pienellä rahalla tekemään. Omaiset sai viedä muuta jos halusivat. 

Vierailija
26/43 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat onnittelevat hoitotoimien aikana ja omaiset järjestävät kakkukahvit. Laitos on laitos, ei koti eikä hyvinvointialueella ole varaa siihen, että järjestetään juhlia potilaille, joista suurin osa ei edes maksa kunnolla hoidosta.

Hän on asukas hoivakodissa, ei potilas jossain laitoshoidossa. Ja hoivakoti kyllä saa rahansa vaikka osa siitä tuleekin kunnalta.

Pahasti muistisairas ei siis ole laitoshoidossa, vaan elää itsenäistä elämää? Eiköhän hän sitten itse järjestä itselleen ne juhlat, jos ei ole 24/7 hoivan tarpeessa.

Kyse on tehostetusta palveluasumisesta missä hoitoa ja apua saa 24/7. Laitoshoidolla itse tarkoitan esim. terveyskeskusten pitkäaikaista vuodeosastohoitoa.

Ap

Vierailija
27/43 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on tehostetusta palveluasumisesta missä hoitoa ja apua saa 24/7. Laitoshoidolla itse tarkoitan esim. terveyskeskusten pitkäaikaista vuodeosastohoitoa.

Ap

No silloin omaiset järjestävät juhlat, koska asukas on yksikössä vuokralaisena. Ei vuokranantajat muutenkaan järjestä vuokralaisille synttärijuhlia.

Vierailija
28/43 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra

Vierailija
29/43 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpo

Vierailija
30/43 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt jonkun vanhempi on täyttänyt hoivakodissa pyöreitä? Epäilen vahvasti, että sielä ei edes huomata koko asiaa jollei siitä muistuta.

Ap

Olet tässä aivan oikeassa. Jo ihan perusasioitten muistaminen tuntuu olevan useissa näistä paikoista kovan työn takana. Eri asia on omaiset sen jotenkin järjestävät ja tietenkin kustantavat, joka on toki toinen ratkaiseva asia.

Vierailija
31/43 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin saatiin tilata kakku iltapäiväkahville mutta hyvinvointialue piti sitä turhana kustannuksena ja kielsi. Nyt yritetään leipoa itse jotain "spesiaalia", laitetaan kahvikupit mukien sijaan, pidetään puhe ja ojennetaan hoitajien hankkima kortti. Monen päivänsankarin omaiset haluavat itse tuoda jotain tarjottavaa kaikille asukkaille.

Kuitenkin hyvinvointialueilla on varaa pitää useampi sata johtotason henkilöstöä. Jotka tekevät sillä palkalla mitä muuta kuin rajoittavat kaikkea, mistä voisi tulla vielä hyvä mieli tms.?

Vierailija
32/43 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaiset tilaa kakut asukkaikke ja hoitajille.

Vierailija
33/43 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitohenkilökunta ei tosin ihan vertaudu vuokranantajaan. Mutta kyllä sellaisiakin vuokranantajia (vuokrataloissa) on jotka muistaa vuokralaisenkin merkkipäivän. En tiedä miten yleistä tämä on, ja se toki riippuu siitä miten hyvä suhde heillä keskenään on. Niin luulisi olevan enemmänkin vanhusten palveluasumisessa.

Vierailija
34/43 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ostetaan litran konjakkipullo, joskus joku hevibändi tilataan. Hoitajilla se päivä on yleensä vapaata. Olen niin otettu halustasi ottaa omaisesi huomioon. Mielestäni voisit lähettää sähkeen sinne juhlapaikalle ja pyytää lähettämään kuvia juhlista itsellesi.

Vierailija
35/43 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt jonkun vanhempi on täyttänyt hoivakodissa pyöreitä? Epäilen vahvasti, että sielä ei edes huomata koko asiaa jollei siitä muistuta.

Ap

Olet tässä aivan oikeassa. Jo ihan perusasioitten muistaminen tuntuu olevan useissa näistä paikoista kovan työn takana. Eri asia on omaiset sen jotenkin järjestävät ja tietenkin kustantavat, joka on toki toinen ratkaiseva asia.

Täsmennän, että tämä kaikki johtuu kaiketi enimmäkseen siitä, että kaikki sanellaan hoitajille nykyään yhä enenevästi ylhäältä päin. Ja tietenkin tarkasti saatetaan johtotasolta määritellä mitä rahoilla saa tehdä ylimääräistä ja mitä ei. Tai en oikeasti tiedä, että saako hoitajat miten osallistua yleensäkään nykyään siihen, mihin rahaa haluttaisiin käyttää?

Vierailija
36/43 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmasti ihan paikasta. Meillä ainakin on tiedossa kaikkien asukkaiden syntymäpäivät ja paljonko täyttävät. Talo järjestää kakun, ja voidaan laulaa onnittelulaulu. Omahoitaja järjestää kukat, ehkä lahjankin.

Jos omaiset haluavat, voivat järjestää juhlat joko omalla porukalla tai niin että muukin talon väki saa osallistua. Toiset haluavat viedä omaisensa vaikkapa kotiin juhlimaan, yleensä sekin onnistuu.

Kannattaa kysyä asiasta :) 

Vierailija
37/43 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmasti ihan paikasta. Meillä ainakin on tiedossa kaikkien asukkaiden syntymäpäivät ja paljonko täyttävät. Talo järjestää kakun, ja voidaan laulaa onnittelulaulu. Omahoitaja järjestää kukat, ehkä lahjankin.

Jos omaiset haluavat, voivat järjestää juhlat joko omalla porukalla tai niin että muukin talon väki saa osallistua. Toiset haluavat viedä omaisensa vaikkapa kotiin juhlimaan, yleensä sekin onnistuu.

Kannattaa kysyä asiasta :) 

Lisäys vielä samalta, että näin toimitaan ihan riippumatta siitä, tuleeko täyteen pyöreitä vai ei. Meillä merkataan nämä esille niin, että tulee tiedoksi sinä päivänä vuorossa oleville hoitajille.

Vierailija
38/43 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hei, kysy rohkeasti siitä yksiköstä, jossa omaisesi on hoidossa. Voit kysyä hoitajilta tai esihenkilöltä. Tavallisesti näistä on ihan kirjallisia ohjeistuksiakin, jos vaikka haluaa omaisena järjestää juhlat. Jos ei ole, niin kannattaa selvittää ainakin että miten x paikassa tavallisesti on tavattu toimia, mikä kuuluu omaisten vastuulle ja mikä jonkun muun. Mitä tiloja voi käyttää, onko jotain rajoituksia muuten.

Vierailija
39/43 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arviointi yksikössä hoitajat olivat laulaneet isälleni. :D Ei tosin täyttänyt pyöreitä, vaan 83 vuotta.

Hoivakotiin olemme itse vieneet syntymäpäivinä isälle kahvia, kakkua, kortin ja lahjan. Ei tietoa, onnittelevatko talon puolesta mitenkään.

Jouluisin kaikkien vanhukset saavat ilmeisesti päiväkodissa lasten tekemiä joulukortteja.

Vierailija
40/43 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arviointi yksikössä hoitajat olivat laulaneet isälleni. :D Ei tosin täyttänyt pyöreitä, vaan 83 vuotta.

Hoivakotiin olemme itse vieneet syntymäpäivinä isälle kahvia, kakkua, kortin ja lahjan. Ei tietoa, onnittelevatko talon puolesta mitenkään.

Jouluisin kaikkien vanhukset saavat ilmeisesti päiväkodissa lasten tekemiä joulukortteja.

Jouluisin kaikki vanhukset*

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän