Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lakkautettu puhelinnumero poistua puhelimen yhteystiedoista "noin vain"?

Vierailija
31.05.2025 |

Kaverini kuoli pari vuotta sitten. Olen pitänyt hänen yhteystietojaan puhelimessani ja katsellut silloin tällöin esimerkiksi hänen Facebook-kirjoituksiaan. Nyt hänestä ei yhtäkkiä löydy mitään mistään, joten lähisukulaiset tai kuolinpesänselvittäjä lienevät saaneet poistetuksi hänen tilinsä eri foorumeilta.

Minulle on uutta se, että myös hänen kanssaan käymäni tekstiviesti- ja WhatsApp-keskustelut ovat kadonneet. Tämän pystyn vielä ymmärtämään, vaikka harmittaakin.

Kertokaapa kuitenkin, miksi hänen puhelinnumeronsa on kadonnut puhelimeni (SIM-korttini) yhteystiedoista. 

Yhteystiedoissani on muutama itse keksimäni eli olemassaolematon numero, joihin olen piilottanut tarvitsemiani numerosarjoja. Netissä on keskusteluja esimerkiksi siitä, miten pitkään ihmisillä on tapana säilyttää vainajien puhelinnumeroita puhelimissaan. Käsitykseni mukaan numeroita ei voi poistaa "ulkopuolelta". Näin on kuitenkin käynyt muillekin kuin minulle.

Vai olenko vain joskus unenpöpperössä poistanut yhteystiedot itse? Netti ei kerro.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla synced whatsapp kontaktit ja puhelin ja siksi poistunut

Vierailija
2/7 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla synced whatsapp kontaktit ja puhelin ja siksi poistunut

Vaikea sanoa. En käsittääkseni ole tehnyt mitään erikoisempia koplauksia foorumien välillä. Yhteystiedot ovat vain siirtyneet puhelimesta toiseen ajan mittaan. Tämäkin numero oli niin vanha, että se on ollut listassa jo ennen kuin WhatsAppia ja somekanavia oli edes olemassa, joten olisi outoa, että se poistuisi niissä tapahtuneiden muutosten vuoksi.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen sim-kortilta pitäisi poistua, mutta onko käytössä tosiaan sim-kortin muisti vai puhelimen muisti? Vai google-tilin? 

En tiedä mistä on kyse, voi myös olla että universumi tekee tepposiaan. Mandela-efekti vauhdissa.

Vierailija
4/7 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista. Minulla on kymmenisen vuotta vanha varapuhelin, jossa on vain dataprepaid-paketti eli jolla ei voi soittaa tai käyttää WhatsAppia. Tuossa puhelimessa näkyy kaverini puhelinnumero ja valtavan pitkä tekstiviestiketju. (Yritin uteliaisuuttani soittaa sekä kaverilleni että toiseen liittymääni, mutta puhelu katkeaa heti 0 sekunnin kohdalla.)

Varapuhelimessani yhteystiedot siis ovat itse puhelimessa. Ykköspuhelimestani ne taas ovat kadonneet. Mitä tästä voi päätellä? Pääni meni sekaisin jo.

Ap

Vierailija
5/7 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostanpa tämän ketjunalun esille nyt, kun ei enää ole päättäjäispäivän aamu ja kaikilla kiire. 

Kysymykseni ytimessä on siis se, miten puhelinnumero on voinut poistua minun puhelimeni yhteystiedoista. Alun perin olen kirjoittanut numeron ihan omin käsin puhelimeni kontaktilistaan, joten sen ei pitäisi olla millään tavalla myöhemmin käyttöön ottamieni sovellusten hallussa.

Ap

Vierailija
6/7 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostanpa tämän ketjunalun esille nyt, kun ei enää ole päättäjäispäivän aamu ja kaikilla kiire. 

Kysymykseni ytimessä on siis se, miten puhelinnumero on voinut poistua minun puhelimeni yhteystiedoista. Alun perin olen kirjoittanut numeron ihan omin käsin puhelimeni kontaktilistaan, joten sen ei pitäisi olla millään tavalla myöhemmin käyttöön ottamieni sovellusten hallussa.

Ap

Jos ne on synkattu niin ihan sama minne sen olet alunperin kirjoittanut, kun poistetaan toisesta, poistuu toinenkin. Siitä mulla ei ole käsitystä mitä.wa-viesteille tapahtuu kun kuolleen tili lopetetaan.

Vierailija
7/7 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos ne on synkattu niin ihan sama minne sen olet alunperin kirjoittanut, kun poistetaan toisesta, poistuu toinenkin. Siitä mulla ei ole käsitystä mitä.wa-viesteille tapahtuu kun kuolleen tili lopetetaan.

Mitä tarkalleen tarkoitat synkkaamisella? Ymmärrän sen, että WhatsApp, Facebook ja vastaavat sovellukset vievät mennessään sen, minkä ovat tuoneetkin, mutta ei kai niillä pitäisi olla pääsyä puhelinlaitteeseen tai SIM-korttiin aiemmin tallennettuihin tietoihin?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi