Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas lasten kevätjuhlissa ihmisiä rönttävaatteissa

Vierailija
31.05.2025 |

Hyvä kun ei joku kirpparipaita johon jämähtänyt likaraita joka ei pesussakaan lähde pois. Mikä ihmisillä on vaikea ymmärtää miten pukeudutaan juhlavasti? Miksi näytetään samalta kuin että vaan herätään ja laitetaan aamutakki päälle ja juhliin? En tajua. Eikö ole rahaa siisteihin vaatteisiin? 

Kommentit (867)

Vierailija
641/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisin niihin lasten ja nuorten juhliin. Minua ihmetyttää se, miksei kodeissa osata nykyään enää juhlia. Yläasteelta pääsyä ei pidetä minään. Täälläkin monen asenne on, että heti koulun juhlan jälkeen juhlavaatteet pois ja normipäivä. Eikö pitkän koulutien käynyt lapsi ansaitsisi jotain spesiaalia? Eikö teistä tunnu, että hän on saavuttanut jotain?

Vierailija
642/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takaisin niihin lasten ja nuorten juhliin. Minua ihmetyttää se, miksei kodeissa osata nykyään enää juhlia. Yläasteelta pääsyä ei pidetä minään. Täälläkin monen asenne on, että heti koulun juhlan jälkeen juhlavaatteet pois ja normipäivä. Eikö pitkän koulutien käynyt lapsi ansaitsisi jotain spesiaalia? Eikö teistä tunnu, että hän on saavuttanut jotain?

Ei yläasteen päättymistä juhlittu kotona aiemminkaan. Se oli ihan tavallinen kevätlukukauden päättäjäispäivä. Ylioppilaiden lakkiaispäivää juhlittiin.

N60+

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyseessä on JUHLA... tajuaisin jos kyseessä olisi joku ystävien tapaaminen jne. niin ei olisi niin väliä. Olen varmaan sitten sen verran vanhanaikainen että jos kyseessä on juhla niin sinne pukeudutaan juhlavasti.

Sama täällä.

Enkä ollenkaan ymmärrä, miksi nykysukupolvet kokevat hautajaisvaatteet niin ahdistavina. Yhtä ahdistava tilaisuus hautajaiset aina on, myös niille menneille sukupolville. Nykyään ollaan kaiken suhteen jotenkin herkempiä.

Vaikka miten mietit, niin et voi kuvitellakaan tilannetta tai syitä, miksi jotakuta ahdistaisi pukeutua hautajaisvaatteisiin ja mennä hautajaisiin? Ok.

Et vastannut, miten sitten menneet sukupolvet ovat selvinneet hautajaistilanteista ja nykysukupolvi ei? Silloin on sentään sodit

Entisaikaan ihmiset pysähtyivät ja miehet ottivat lakin päästään, kun ruumisauto ajoi ohi. Harva kai noudattaa tuotakaan tapaa enää. Aiemmin kuolema vieraili useammin. Lapsikuolleisuuttakin oli enemmän.

Vierailija
644/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyseessä on JUHLA... tajuaisin jos kyseessä olisi joku ystävien tapaaminen jne. niin ei olisi niin väliä. Olen varmaan sitten sen verran vanhanaikainen että jos kyseessä on juhla niin sinne pukeudutaan juhlavasti.

Sama täällä.

Enkä ollenkaan ymmärrä, miksi nykysukupolvet kokevat hautajaisvaatteet niin ahdistavina. Yhtä ahdistava tilaisuus hautajaiset aina on, myös niille menneille sukupolville. Nykyään ollaan kaiken suhteen jotenkin herkempiä.

Ei ole kyse pelkästään vaatteista tietenkään, vaan yleensä ihan siitä kokonaistilanteesta. Itse en ole pystynyt enää koskaan käyttämään samoja kenkiä mitkä minulla oli toisen vanhempani hautajaisissa, vaan niistä tuli aina mieleen hautajaiset ja se fyysisesti etova olo. Aluksi laitoin ne kaapin perälle ja lopulta hävitin.

Jokainen on erilainen. Minunkin äitini on kuollut, mutta en silti reagoinut asiaan noin.

Vierailija
645/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai. No kyllä meillä ainakin juhlittiin perheen kanssa niin ala- kuin yläasteelta pääsyä. 

Vierailija
646/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset pääsi 4. ja 5. luokalta. Juhlittiin käymällä ulkona syömässä. Juhlavaatteissa. Hyvät todistukset ovat juhlan aihe. 

Vierailija
647/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun katselee vaikka presidentin itsenäisyyspäivän juhlia, joissa on mukana 2000 ihmistä, joista noin puolet on miehiä ja toinen puoli naisia, niin ei pukeutuminen sielläkään näytä kovinkaan etiketinmukaiselta tai hienolta.

Ehkä kahdellakymmenellä daamilla on sellainen puku, joka sopii hänelle itselleen ja on vielä hyvännäköinen muidenkin  mielestä.

Näitkö ketään jolla olisi ollut kulunut huppari ja revityt farkut päällä? 

Vierailija
648/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä.

Vaikka miten mietit, niin et voi kuvitellakaan tilannetta tai syitä, miksi jotakuta ahdistaisi pukeutua hautajaisvaatteisiin ja mennä hautajaisiin? Ok.

Et vastannut, miten sitten menneet sukupolvet ovat selvinneet hautajaistilanteista ja nykysukupolvi ei? Silloin on sentään sodit

Mistä tiedät että ovat selvinneet? Ihan varmasti menneissä sukupolvissakin oli heitä joita ahdisti hautajaiset ja todennäköisesti hekin tekivät jotain helpottaakseen ahdistustaan ja selvitäkseen hautajaisista.

Vierailija
649/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjusta huomaa että röntän puolustajat eivät vaan tajua eri tilaisuuksien erilaisia luonteita. Kyse ei ole kalliisti pukeutumisesta eikä tarvitse olla näyttävä. Mutta siisti ja juhlava juhliin, on se vaan peruskohteliasta. Jos ei silmä kerro mikä sopii juhlaan niin tekoälyä tai pukeutumisneuvontaa kehiin.

Vierailija
650/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä.

Et vastannut, miten sitten menneet sukupolvet ovat selvinneet hautajaistilante

Entisaikaan ihmiset pysähtyivät ja miehet ottivat lakin päästään, kun ruumisauto ajoi ohi. Harva kai noudattaa tuotakaan tapaa enää. Aiemmin kuolema vieraili useammin. Lapsikuolleisuuttakin oli enemmän.

Missä päin maailmaa?

Eihän liikenteestä tulisi mitään tietyillä alueilla kaupungissa jos kaikkien aina pitäisi pysähtyä ja ottaa lakki päästä ruumisauton ajaessa ohi.

Vierailija
651/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako tulla Penan Korjaamon haalareissa kevätjuhlaan, ei ole kuin vähän öljyiset kun öljynsuodattimen vaihdossa hölähti öljyä hihasta sisään. Oisko muuten jarrukliineriä jolla sais vähä käsiä putsattua?

Minun puolestani kyllä. Olen kutsunut sinut ja haluan että tulet paikalle. En välitä miten pukeudut. Jos vaatteet ovat öljyiset laitan suojan sohvan päälle. Tärkeintä on se että saavut.

Vierailija
652/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä.

Veikkaisin, että esimerkiksi oman puolison ja lapsen hautajaiset ovat ahdistavampi tilaisuus kuin jonkun suht etäisen isotädin tai tuttavan.

Hautasin vastikään oman äitini, joka oli minulle rakkain ihminen maailmassa. Ei olisi tullut kuuloonkaan, että pukeudun johonkin muuhun

Sinulle mustaan pukeutuminen on tärkeää, joillekin toisille ei niin. Onneksi kuitenkin juhlavaatteita on saatavilla kaikissa väreissä niin kaikki saavat pukeutua mielestään sopivimpiin.

Vierailija
653/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiinnittänyt huomiota kenenkään vaatteisiin.

T. yläkoulun ope

Vierailija
654/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, olen kyllä yllättynyt vastauksista täällä 🤣 On se vakavaa.

Vierailija
655/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ketkä ihmettelevät miksi nuoriso pukeutuu kevätjuhliin huppareihin jne.Jos teinit haluavat pukeutua omiin juhliinsa tennareihin, revittyihin farkkuihin ja huppareihin, niin antakaa pukeutua. Se on heidän juhlansa ei teidän aikuisten.

Näistä juhlien huppariteineistä kasvaa juhlien huppariaikuisia, koska juhlapukeutumista ei ole koskaan opetettu tai vaadittu.

Näistä huppariteineistä kasvaa aikuisia ihmisiä jotka itse määrittelevät kuinka pukeutuvat OMISSA juhlissaan. Heidän ei tarvitse pukeutua pukuun vain sen vuoksi, että näin on määrätty.

He oppivat ymmärtämään asian omilla aivoillaan eivätkä vain tottele sokeasti kun näin on aina tehty. He oppivat ymmärtämään eron kevätjuhlien, hautajaisten, häiden jne. välillä. He ymmärtävät ettei joka juhlassa tarvitse pukeutua samalla tavalla. Osaan voi pukeutua rennommin, osaan tulee pukeutua arvokkaammin. 

Vierailija
656/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu todistuksesta. Kiitettävällä lukuaineiden keskiarvolla 9.lk päättötodistuksessa voi katsoa saavuttaneen jotain. Jollain seiskan keskiarvolla ei niinkään.

Ei myöhemminkään elämässä kukaan tule juhlistamaan hyvää yritystä, saati sitten sen mahdollista puutetta kokonaan.

Vierailija
657/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä.

Isopappani jäi leskeksi kun vaimonsa kuoli, lähti ennen hautajaisia ja jätti lapsensa isovanhemmille, kukaan ei tiennyt hänestä sen jälkeen mitään.

Vierailija
658/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun toisen tiloihin mennään, pitää sen verran olla tapoja sekä kunnioitusta kutsujaa/kutsujia kohtaan , että pukeudutaan siististi. Ei liene ylivoimaista kenellekään. Kaupasta saa halvalla pesuvehkeitä ja keväinen ilma kuivattaa pestyt vaatteet.  Tietysti on näitä itsensä muiden yläpuolelle nostavia periaatteen ihmisiä. Katsottakoon alalleen. Vasikan kanssa ei kannata lähteä kilpasille eikä pöllön kanssa väittelemään.

Vierailija
659/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu todistuksesta. Kiitettävällä lukuaineiden keskiarvolla 9.lk päättötodistuksessa voi katsoa saavuttaneen jotain. Jollain seiskan keskiarvolla ei niinkään.

Ei myöhemminkään elämässä kukaan tule juhlistamaan hyvää yritystä, saati sitten sen mahdollista puutetta kokonaan.

Minusta peruskoulun suorittaminen on juhlan aihe oli ka sitten 7 tai 9. Kouluissa ja numerokäytännöissä on niin paljon eroja ettei pelkkä keskiarvo itsessään kerro juuri mitään.

Vierailija
660/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä pukuhullut ovat niitä jotka tulevat puvuissa ja iltamekoissa paikalle vaikka painotettiin ettei niitä pidä laittaa. Sitten katsotaan nenänvartta pitkin miten muilla on farkut+kauluspaita ja siisti mekko.