Minulle annettiin aikoinaan nimi jossa R jotta oppisin lausumaan sen. Nyt nelikymppisenä minulla on yhä R vika ja olen vaihtanut nimeni
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en ole näitä typeriä r-vika aloituksia nähnyt muualla kuin vauvapalstalla. Lakatkaa jankuttamasta, ketään ei irl välitä ko. asiasta.
Milloin niitä on täällä ollut?
Tuskinpa kuule nimeä annettaessa tiedettiin, osaatkoa lausua ärrän vai et
Ihan näin mielenkiinnosta, eikö tuota saa jollain puheterapialla tai vastaavalla korjattua? Ihan rehellisesti kysyn, kun en tiedä.
Ei ole asiassa mitään hävettävää, mutta luulisi että elämä olisi helpompaa (usein vaikuttaa että r vikaiset yrittää käyttää ilmaisuja jolla välttelee r käyttöä, luulisi että se olisi henkisestikin raskasta).
Anteeksi, nyt ei ole tarkoitus pilkata. Mieleeni tuli eräs isä jonka lapsi ei osannut r- kirjainta ja osasi aina kiertoilmaisulla puhua jos sanoissa oli r- kirjain. Kerran isä vei lapsensa auto ajelulle ja ajatteli jonkin matkaa ajaa oikein lujaa , ajatellen että saa lapsensa sanomaan : paina jarrua. Isä painoi kaasua ja vauhtia oli melkoisesti, seurasi lastaan ja tuumi että pian hän kuulee r- kirjaimen. Ei kuullut ei , vaan lapsi huusi isälleen: paina hillittimiä isä. Ärrävikaiset aivan hyvin elämässä pärjää, kuten kaikki muutkin vikoineen päivineen.
Eikö kiinalaiset enää laiskaa naisia, joko Jali kulli lopetti ulansa?
No se ärrä ja ässävika ei ole kyllä mulla ollut koskaan pilkanpaikka, ollaan ihmisiä puutteineen.
Minulla oli R-vika 25-vuotiaaksi asti, ja sitten päätin, että nyt saa riittää. Kaivoin tehtävät esille, joita oli 1-2-luokan puheopetuksessa käyty läpi, ja järjestin itselleni oppitunteja käyttäen näitä vanhoja oppeja. Kyllä sen sitten lopulta opin. Hieman siihen meni aikaa, että sitä uutta ärrää muisti käyttää, mutta nyt 10 vuotta myohemmin sujuu oikein hyvin.
Onkohan muualla maailmassa r vikaa tai puhevikoja ? Mä olen ainoastaan kuullut Suomessa tästä . Amerikassa on änkytys yleisempää, mutta onko muualla vaan ainoastaan Suomessa?
Ikinä en ole näitä typeriä r-vika aloituksia nähnyt muualla kuin vauvapalstalla. Lakatkaa jankuttamasta, ketään ei irl välitä ko. asiasta.