Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatko lasten vertailla todistusarvosanoja?

Vierailija
30.05.2025 |

Huomenna itkua taas luvassa, kun lapset saavat todistukset ja alkaa arvosanojen vertailu. Esikoinen huomasi viime kerralla, että hänellä oli lukuaineiden huonoin arvosana parempi kuin kuopuksen paras ja tästähän riemu repesi. Muisti asian tällä viikolla ja on arvuutellut koko päivän tapahtuuko sama jälleen. Todella raivostuttavaa, mutta kuitenkin hienoa, että pärjää koulussa. En tiedä pitäisikö tähän puuttua jotenkin vai antaa vertailla?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

???

Vierailija
2/11 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voivat vertailla. Anna lapsen oppia pettymään. Hän itse voi asiaan vaikuttaa ensi vuonna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voivat vertailla. Anna lapsen oppia pettymään. Hän itse voi asiaan vaikuttaa ensi vuonna. 

Olet oikeassa, pettymykset ovat tärkeitä. Harmi vain, että ne osuvat aina nuorimpaan.

Ap

Vierailija
4/11 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai pettymys osuu nuorimpaan? Se todistus on ihan sattuma, sillä ei ole tekemistä osaamisen kanssa, numerot arvotaan (tai tekoäly ne keksii), joten kuopus ei olisi itse voinut niihin vaikuttaa. Voi kyynel.

Vierailija
5/11 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutu vertailuun, jos se tuottaa isoa harmia. Omilla lapsilla on ollut isojakin eroja, mutta en ole kuullut heidän vertailevan keskenään. Yo-puheissa nostetaan kunkin omat vahvuudet esiin. 

Vierailija
6/11 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs estät sen vertailun? Tottakai lapset vertailee todistuksia sisarusten ja luokkakavereiden kanssa,

Jos yksi lapsi saa parempia numeroita ja siksi kiusaa toista tai sanoo tyhmäksi niin se on asia johon pitää puuttua, ei se vertailu.

Vierailija
7/11 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa, pettymykset ovat tärkeitä. Harmi vain, että ne osuvat aina nuorimpaan.

Ap

Siinä mielessä toivoa, että nuorimmaisella on mahdollista petrata ja parantaa osaamistaan,. - Sen sijaan miten lohduttaa ja tsempata vanhinta sisarukissta joka ei ole hyvästä koulutuksestaan (tohtori) huolimatta onnistunut samaan kuin lähinnä pätkä ja silppu töitä kun taas nuorimmalla sisaruksella jolla opinnot jäivät vähemmälle (ammtkkoulu ja noin vuosi teknillistä yliopistoa) on onnistunut pärjäämään taloudellisesti erinomaisesti.

Suurin huoli vanhimmalla sisaruksella on kuitenkin ollut  omista lapsista  ja se iten takoa heille päähän että opiskelu kannattaa, kun lapset voivat vastata, että miksi kannattaisi ja osoittaa hänen veljensä suuntaan.

Olen kuitenkin iloinen ja onnelinen siitä, että kaikilla lapsilla -siis omilla lapsilla- on keskenään hyvät ja läheiset välit.    

Vierailija
8/11 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuopusta oikeasti harmittaa, niin ehkä se motivoi näkemään vaivaa parempien arvosanojen eteen. 

Itsellä oli aina huonommat arvosanat kun veljellä, paitsi englannissa ja liikunnassa, mutta eipä se jaksanut kiinnostaa. 

Vierailija
9/11 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mit Vit? Revi ne todistukset, niin eipä vertaile pennut niin!

Vierailija
10/11 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahallaan ei saa morkata toista. Kiellä se esikoisen ilkkuminen. 

Vierailija
11/11 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei saisi vertailla?

tervettä nähdä oma minäkuva suhteessa muihin eikä elää vanhempien lumihiutaleena koko ikäänsä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi